Vette overdrive vinden...

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

viersnaar schreef:Ik dénk... dat er genoeg gitaarpedalen zijn die je laag béter in tact laten dan de Blower.
Heb de blower maar heel even getest, en vond het al heel snel niks, juist omdat het [naar mijn mening] vooral een hoge=tonen od was, die wat van het laag afhaalde.
Blower box = Rat met baxandall tone stack.

Dus ja, niet echt de juiste manier om je laag intact te houden :)
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

Bernardduur schreef:
viersnaar schreef:Ik dénk... dat er genoeg gitaarpedalen zijn die je laag béter in tact laten dan de Blower.
Heb de blower maar heel even getest, en vond het al heel snel niks, juist omdat het [naar mijn mening] vooral een hoge=tonen od was, die wat van het laag afhaalde.
Blower box = Rat met baxandall tone stack.

Dus ja, niet echt de juiste manier om je laag intact te houden :)
Ik heb dat hier al eerder gelezen en ik blijf het een vreemde opmerking vinden; mijn Blower Box heeft echt bakken met laag. Wat er misschien aan de hand is, is dat de oversturing zich vooral in de middentonen profileert maar dat wil niet zeggen dat er verder geen laag meer in zit. Daarnaast moet ik wel het hoog vrijwel helemaal dicht draaien om niet te schel te klinken.
Het is ook een pedaal dat het lekkerst klinkt door een cab zonder tweeter, maar dat geldt wel voor meer overdrives.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Aratron
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jun 2009, 20:47

Bericht door Aratron »

De Blower Box is al onderweg. Ik heb er wel vertrouwen in dat 'ie goed klinkt.
Ik vond ook nog dit filmpje.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Alban schreef:... Daarnaast moet ik wel het hoog vrijwel helemaal dicht draaien om niet te schel te klinken...
Ja, dat bedoel ik.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Het pedaal is parametrisch (de EQ dan) waardoor je dus heel specifiek bas en treble kan boosten en cutten.

Daardoor creëer je dus eigenlijk het idee dat er veel laag in het pedaal zit. Je boost echter het kleine beetje laag dat het pedaal maakt en haalt verder al het hoog weg dat het pedaal maakt. De Rat, basis van dit pedaal, heeft wel wat bas maar niet datgene dat een bas pedaal zo lekker maakt.
Het resultaat is meestal een vrij modderig basgeluid (het laag dan) omdat dit gepusht moet worden om echt bruikbaar te zijn.
(er zijn veel gemakkelijkere mods voor een Rat om als baspedaal te fungeren; en NEE, niet de Ruetz mod)
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10842
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Ik heb net een Colorsound Overdriver kloon aangeschaft, machtig ding en doet me erg denken aan een Tubescreamer met wat meer ballen
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Nice!

Ik heb een originele liggen! Mijn eerste pedaal dat ik ooit kocht. En perfect te gebruiken op bas!
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10842
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Vergelijking zou leuk zijn denk ik :)
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

https://youtu.be/sP7gkix2Dgo

https://youtu.be/FDaKJ_m5tBU

Ik weet dat er fuzz pedals zijn met octaaf omhoog. Weet iemand of er ook overdrive en/of distortion pedalen zijn met octaaf omhoog? Of is dat technisch niet mogelijk?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Goose schreef:https://youtu.be/sP7gkix2Dgo

https://youtu.be/FDaKJ_m5tBU

Ik weet dat er fuzz pedals zijn met octaaf omhoog. Weet iemand of er ook overdrive en/of distortion pedalen zijn met octaaf omhoog? Of is dat technisch niet mogelijk?
Is prima mogelijk. Op zich kun je achter elk gain pedaal een octaaf omhoog circuit zetten. De bekendste octaaf up pedalen zijn echter van lang, lang geleden en toen waren de fuzz pedalen de enige mogelijkheden om gain en volume te maken.
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

Ik heb onlangs de Earthquaker Devices Monarch en de SolidGold FX Beta gekocht. Van de Monarch ben ik voorlopig het meest onder de indruk. Mooie strakke, gedefinieerde drivesound, terwijl de Solidgold toch wat meer dat "wollige" heeft.

Vorige zaterdag heb ik op een paar opnames de Monarch en de Beta gestacked, en er kwam best wel een impressionant geluid tevoorschijn.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Mijn eigen favorieten:

- Colorsound Overdriver; heb ik al zolang als ik speel, ooit gekocht in London op Denmark street. Gewoon te gek! Een Fuzz Face met wat aanpassingen. Op lage gain standen een heerlijk kleurende boost, op de hogere gain standen vette fuzz!!!! Door de treble en bas knoppen gewoon optimaal in te stellen.
- Tubescreamer; mijn eigen favo!
- EHX Hot Tubes; ik heb nu een Snarling Dogs 'Black Dog' op mn pedalen bord omdat deze een stuk kleiner is dan de EHX en intern, na wat mods, identiek is. Drukt overal doorheen, is aanwezig en klinkt!
- Marshall Shredmaster; dichtdrukkende, maar heerlijke gain. Gewoon simpel en doeltreffend. Kan vullen, duwen en kleuren. Ook goed te horen in bv 'Song 2' van Blur
- H&K Tube Factor; buizen OD pedaal zoals het hoort. Goedkoop, simpel, wel enorm pedaal! Ik heb de mijne gemod door de volledige EQ regelbaar te maken (zit een T/B/M versterker EQ in waarvan je alleen de treble kan beheren)
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7418
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Ik heb de Harley Benton American Sound inmiddels toch maar van mijn pedalenbord gehaald. Het pedaal heeft weliswaar (echt)een lekkere sound, het is niet stil genoeg. Het genereert in combinatie met mijn andere pedalen een ruis die ik niet wil.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Digitech screamin blues pedaal checken.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7418
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Zijn daar voorbeelden van te vinden online (met een bas)?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Plaats reactie