Vette overdrive vinden...

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
jasmetmouwen
Berichten: 146
Lid geworden op: 03 jul 2014, 16:09

Bericht door jasmetmouwen »

Na veel zoeken en proberen heb ik zelf een Fulltone Bass Driver gekocht, de fijnste overdrive die ik ooit heb gehad. Blijft altijd hoorbaar in de mix en klinkt ook zeker niet wollig. Ze worden niet meer nieuw gemaakt en worden op ebay voor 200-300 euro verkocht, maar er staat op het moment eentje voor 100 euro(!) op marktplaats (https://link.marktplaats.nl/m892564855)
Squier JV Jazz Bass (1982)
Fender Classic Series 50's Precision Bass
Squier Classic Vibe 60's Precision Bass
Fender JMJ Mustang Bass
Johan1979
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jan 2015, 18:54

Bericht door Johan1979 »

Heb zelf ook lang gezocht naar een vette overdrive, ik vond hem in de Ashdown James lomenzo hyperdrive.
Deze valt goed te sturen, en altijd behoud van een fatsoenlijk aanwezig bass geluid door de mix knop.
Een echte string, is van ijzer
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik ben ook altijd op zoek naar de beste overdrive. Wat ik geleerd heb is dat in de winkel testen nergens op slaat. Op het moment dat je een drivebak in je band gebruikt, is alles anders. Ook hangt het enorm af van de hoeveelheid peut die je in zo'n bak pompt en de plaatsing van je elementen.

Het beste resultaat krijg ik steeds met een Ibanez SR3000/3006 bas. Een lekker hoog en strak output signaal op zowel het nek als het brugelement. Daarna komt de Ibanez ATK. Daarna de Musiman Stingray en daarna de jazzbas (alleen brugelement).

Ik heb momenteel 4 distortionbakken die ik vaak combineer om een lekker geluid te krijgen. De beste in de serie is de MXR M80 Bass DI. Gebruik ik het meest. Ik combineer hem graag met een Boss ODB-3 om het extra vuil te maken. WIl ik vlammende scheur, dan zet ik er een Ibanez PD7 bij. Voor een heel ander geluid combineer ik de MXR met de EHX Big Muff Pi DeLuxe.

En dan zijn er nog de settings per unit...
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Ik hoor op veel fora tegenwoordig bijna altijd Darkglass B7K of B3 roepen als het om bas drives gaat. Maar die laatste heb je al gecheckt en vond je niks. Wellicht toch de B7K uitchecken als zoveel mensen het goed vinden. Zelf geen ervaring mee.
Laatst gewijzigd door basloze fret op 30 jan 2015, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

De drive circuits zijn nagenoeg identiek, dus als je de OD sound van de B3K niet lekker vond weet ik niet of de B7K iets voor je is. Enige toevoeging daar is een extra EQ en preamp/DI.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

De beide microtubes pedalen zijn op basis van een CMOS circuit; alle OD's met dit circuit (EHX hot tubes, Red Llama, etc) klinken op een bepaalde manier die je OF te gek vindt OF vreselijk vindt klinken!

Het karakter is als het ware identiek, de uitwerking anders.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik gebruik een bashead met buizen.

Verder heb ik een fuzz een distortion in een overdrive. Hiermee kan ik de frequenties van overdrive goed afstellen op de versterker en op de meeste versterkers een duidelijk signature geluid krijgen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »



Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Van die filmpjes ben ik dus zelf totaal niet onder de indruk...
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Ik ook niet. Vooral drives met een blend knop vindt ik minder omdat ik dan meestalhet gevoel heb dat er twee signalen lopen. (drive en clean bas). En dat wil ik niet bij een drive en Hidde ook niet.
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Ik vind de beide Darkglass pedalen erg lekker, maar dat schijnt een smaak-ding te zijn. Bij de VMT gewoon lekker 100% wet, ookal heb je m.i. niet echt '2 signalen' - het drive-geluid is gewoon prima zonder de dry er bij. Wel belangrijk: tweeter uit - als je die hebt. Vind de tweeter van m'n 410HLF geweldig, maar het werkt niet met overdrive/fuzz tonen. :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
DiMarco

Bericht door DiMarco »

1. Als je een DG vintage microtubes goed instelt en het cleane kanaal alleen gebruikt om je laag strakker te houden heb je echt niet twee van elkaar los staande geluiden.
2. Op een klasse D versterker klinken alle drives en distortions ruk.
Haico

Bericht door Haico »

aap schreef:Ik ook niet. Vooral drives met een blend knop vindt ik minder omdat ik dan meestalhet gevoel heb dat er twee signalen lopen. (drive en clean bas). En dat wil ik niet bij een drive en Hidde ook niet.
... maar toch is dat wat ik hoor bij dat filmpje van Death From Above. :?



Dit is mijn ervaring: Er betaan ladingen goede drive pedalen met te gekke geluiden. Echter, het succes van drive pedalen zijn ontzettend gevoelig voor welke versterker en cabinet je eraan hangt. De boventonen die een drive pedaal genereert moet goed matchen met de voicing van de versterking. Daarom komt het voor dat een pedaal soms niet het gewenste effect geeft.

Bij mijn versterker geeft de Darkglass B3K op dit moement het gewenste geluid. :)
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Haico schreef:
aap schreef:Ik ook niet. Vooral drives met een blend knop vindt ik minder omdat ik dan meestalhet gevoel heb dat er twee signalen lopen. (drive en clean bas). En dat wil ik niet bij een drive en Hidde ook niet.
... maar toch is dat wat ik hoor bij dat filmpje van Death From Above. :?



Dit is mijn ervaring: Er betaan ladingen goede drive pedalen met te gekke geluiden. Echter, het succes van drive pedalen zijn ontzettend gevoelig voor welke versterker en cabinet je eraan hangt. De boventonen die een drive pedaal genereert moet goed matchen met de voicing van de versterking. Daarom komt het voor dat een pedaal soms niet het gewenste effect geeft.
:stupid:

Gebruikt die gast van DFA niet twee versterkers hiervoor? Eentje die wat cleaner staat en eentje die goed aan het oversturen is. Daarnaast ben ik het met je eens dat zo veel afhangt van je versterker en cabinet. Gebruik zelf een MXR overdrive, die klinkt met mijn Geloso en ELK 312 heerlijk, over mijn Geloso en Yamaha 210 nog steeds prima, maar met mijn Markbass echt waardeloos...

Hidde heeft gewoon een buizenversterker nodig! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Yep!

DFA gebruikt 2 amps, een Peavey festival top met ingebouwde distortion (die vol open staat) en een Acoustic 370 die clean gebruikt wordt

(+ nog wat extra's maar dit is zijn standaard en basic setup)
Plaats reactie