Vette overdrive vinden...

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Haico

Bericht door Haico »

Ik vind dat je allebei verantwoordelijk bent. Niet iedereen heeft een vaste geluidsman. In die gevallen wil je zéker dat je het een en ander voorbereid hebt over hoe je je set uitversterkt wil hebben.

Het is niet alleen het kopen van een microfoon. Je kiest de mic uit op de klank. Na aankoop van de mic ga je experimenteren. Je kan dan zelf uitzoeken welke van je speakers het mooiste klinkt (ja daar zit verschil in), plaatsing mic t.o.v. de conus, onder welke hoek je de microfoon wil hebben... etc.

Eigenlijk wel raar dat relatief veel bassisten en gitaristen kleine fortuinen uitgeven aan (bas)gitaren en versterking... en vervolgens geen aandacht schenken aan hoe dit uitversterkt wordt. :D
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

aap schreef:
DiMarco schreef: Met alle respect voor de geluidsman maar jij bepaalt het geluid niet hij.

Verder met overdrives. Ze klinken allemaal goed op een Ric of een P. Op een jazz heb je clean al moeite om door de mix te prikken vanwege de klemtoon op midhoog ipv midlaag dus dat is geen graadmeter.
Ik vertrouw toch echt mijn geluidstechnicus om een goede FOH-mix te maken, ik sta meestal niet in de zaal namelijk. En verder vindt ik juist met de jazz-bas een overdrive geweldig klinken.
Inderdaad. Jij kan wel je geluid bepalen, maar als de geluidsman hiermee aan de haal gaat is hij de eindverantwoordelijke. Hij kan je geluid maken of breken of bepalen dat jij niet te horen bent, daar sta je dan met je mooie geluid.
Verder ben ik ook eens met Aap, een jazzbas kan net zo goed klinken met overdrive als een ric. Ik denk nooit zo zwart/wit over verschillende bassen. Zo vind ik dat je net zo goed kan slappen op een Thunderbird of Pastorius spelen op het brugelement van een EB3 om maar wat te noemen. Waarom niet? omdat het historisch zo bepaald is of omdat een bas in een bepaalde muziekstijl meer voorkomt? regeltjes zijn er om te breken, Maar goed ik dwaal af....
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

Big muff, and a proctavia does it 4 me. echt gaaf.

oh en headphone via VOX nighttrain, echt te gek.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
HansK
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 jan 2012, 21:52

Bericht door HansK »

Ter inspiratie;

https://johnkvintageguitars.homestead.co ... edals.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Met sound samples.
Het zijn wel diy pedalen, maar de meeste zijn een kloon van de originele kastjes.

https://www.youtube.com/watch?v=q6E-jVbpyRY" onclick="window.open(this.href);return false;

De Euphoria vind ik erg smakelijk,
met de bass pot open wordt er geen laag weg gefilterd.
Haico

Bericht door Haico »

basloze fret schreef:Inderdaad. Jij kan wel je geluid bepalen, maar als de geluidsman hiermee aan de haal gaat is hij de eindverantwoordelijke. Hij kan je geluid maken of breken of bepalen dat jij niet te horen bent, daar sta je dan met je mooie geluid.
Inderdaad. :) Maar waar ligt volgens jou de grenslijn van de verantwoordelijkheid? Is de muzikant verantwoordelijk voor het sturen van een zinnig signaal naar het FOH... of niet?
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Haico schreef:
basloze fret schreef:Inderdaad. :) Maar waar ligt volgens jou de grenslijn van de verantwoordelijkheid? Is de muzikant verantwoordelijk voor het sturen van een zinnig signaal naar het FOH... of niet?
Uiteraard. De muzikant moet zorgen dat hij zijn spullen zo goed mogelijk voor elkaar heeft en een signaal aanlevert waar de geluidsman wat mee kan. Daarna is hij overgeleverd aan de kunde of onkunde van de geluidsman. Wel kun je hier afspraken over maken, maar dan is het aan de geluidsman of hij hier iets mee doet of dat naast zich neerlegt.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Dus moet je dan zo ver gaan als je eigen mic of DI meenemen? Wij hebben gewoon in de rider staan wat we nodig hebben, als je geen heel erg rare dingen vraagt is dat nooit een probleem. Heb het natuurlijk wel over (middel)grote podia hier.
Haico

Bericht door Haico »

basloze fret schreef:Uiteraard. De muzikant moet zorgen dat hij zijn spullen zo goed mogelijk voor elkaar heeft en een signaal aanlevert waar de geluidsman wat mee kan. Daarna is hij overgeleverd aan de kunde of onkunde van de geluidsman. Wel kun je hier afspraken over maken, maar dan is het aan de geluidsman of hij hier iets mee doet of dat naast zich neerlegt.
Oké! Dan had ik het toch goed begrepen. :thumbsup:
dr. Bassvibes schreef:Dus moet je dan zo ver gaan als je eigen mic of DI meenemen? Wij hebben gewoon in de rider staan wat we nodig hebben, als je geen heel erg rare dingen vraagt is dat nooit een probleem. Heb het natuurlijk wel over (middel)grote podia hier.
Natuurlijk kan je het in je rider zetten. Je kan ook in je rider zetten dat er een Ampeg SVT CL-set klaarstaat. Haha! :)

Van een DI kan je uitgaan dat ze die wel hebben. Mijn ervaring is dat een microfoon voor een basgitaar soms wel degelijk gezien wordt als een "raar ding". Bij kleine podia, maar ook bij sommige middelgrote podia. Tjsa, soms hebben ze een Beta 52 over, of en D112, maar die zijn vrij specifiek gevoiced. Als je zeker wil zijn dat het juiste signaal naar het FOH wordt gestuurd, dan kan je het beter zelf verzorgen. Zéker als de speakerkleuring heel belangrijk is, dus als je een overdrive gebruikt.

En dan kom ik weer terug naar hetzelfde argument. Het is niet gek om een basgitaar van 1200 Euro, een pedalboard van 400 Euro, versterker van 700 Euro en een cab van 500 Euro te bezitten. Bedenk dan dat hetgeen wat je naar het FOH stuurt je geluid kan maken of breken. In dat licht kunnen die paar barkies voor de juiste microfoon daar ook nog wel vanaf? Toch?! :wink:
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Haico schreef:En dan kom ik weer terug naar hetzelfde argument. Het is niet gek om een basgitaar van 1200 Euro, een pedalboard van 400 Euro, versterker van 700 Euro en een cab van 500 Euro te bezitten. Bedenk dan dat hetgeen wat je naar het FOH stuurt je geluid kan maken of breken. In dat licht kunnen die paar barkies voor de juiste microfoon daar ook nog wel vanaf? Toch?! :wink:
Ben ik helemaal met je eens. :) Ik speel zelf over vintage buizenversterkers nu. Mocht ik ooit een keer op een groter podium terecht komen dan moet er gewoon een microfoon voor mijn cabinet om het juiste geluid over te brengen. Mocht ik ooit váker op een groter podium terecht komen, dan zal ik zeker over een eigen microfoon na gaan denken.
Haico

Bericht door Haico »

Top! 8)
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Alright, ik heb nu deze van Niels thuis staan, wát een vet pedaal.
Afbeelding
Lekker soundje. Slecht te vinden alleen, da's jammer.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Das inderdaad jammer. Ik had de Mosfet versie, daar zit nog een switch bij om nog iets meer warmte toe te voegen. Op ebay zijn die dingen vaak nog duurder als de nieuwprijs. Op marktplaats staat er af en toe 1 tegen een goeie redelijke prijs. Gaat het de fulltone worden?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Als ik er eentje kan vinden wel ja. Ik heb nog niet echt iets anders getest (ja, de Muff van onze gitarist maar ik houd niet van Muffs) dit is toch wel een heel fijn werkend soundje in onze driemansformatie.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

Bericht door riotriot »

Was de bass screamer van Rogier hier niet een variant op?
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Bijna identiek!
Plaats reactie