Pedalenbord volgorde

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Pedalenbord volgorde

Bericht door BassAgent »

Ik dacht dat ik het voor elkaar had, maar het lijkt niet echt geweldig nog... Voordat ik m'n zelfgemaakte pedalboardje kan tonen, zit ik nog even met de volgorde. Wat erop komt:

-Radial Bassbone
-Planet Waves CT-04
-Electro Harmonix Small Stone
-Electro Harmonix Memory Boy
-BBE Opto Stomp (compressor)
-Technophobia Bass Screamer.

Hoe zouden die achter elkaar moeten? De Bassbone moet eigenlijk wel aan het begin, omdat die ook dient als switcher tussen m'n bas en Moog.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Ten eerste: eigenlijk zijn er geen regels. Wat de ene lekker vindt klinken vindt de andere toch minder. Dus vooral uitproberen. Vindt je eigen sound.
Maar vanuit de muziek wereld zijn er wel een paar tips.
Zoals je zelf al aangeeft eerst de Bassbone. Op de tuner uitgang zou ik de Planet waves zetten (Scheelt weer wat tonesuck als deze daarvan last zou hebben). Dan over het algemeen je overdrive Basscreamer. En daarna je modulatie effecten, chorus en delay (in die volgorde). Eerst chorus want anders krijg je je normale en je delay over je chorus en gaat het waarschijnlijk wel erg vaag klinken. Maat nogmaals, misschien is dat wel wat je zoekt. Aan het einde je compressor om alles wat gelijk te houden. Ik weet namelijk niet wat er qua sound zal gebeuren wanneer je switched tussen je bass en je Moog. Als daar nogal wat anders op gereageerd wordt door je effecten zou je misschien de compressor naar voren kunnen zetten. Maar dat is weer geheel afhankelijk van hoe je je compressor gebruikt. De enige optie is om alle combies uit te proberen en luisteren was jou het beste bevalt. Les 1: je kan nooit de fout in gaan want misschien vindt je wel juist jouw unieke sound. B.v. bassist van Death from above 1979 heeft 2 amps. Om die alle 2 aan te sturen gebruikt hij een stereo flanger. Die gebruikte hij omdat het toen voor hem de enige manier was om ze alle 2 aan te sturen. Daar is uiteindelijk zijn unieke sound uit gekomen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

De compressor als eerste ipv laatste ook vrij gebruikelijk, mits de andere pedalen volumecontroleerbaar zijn die erna komen. Wellicht krijg je een supervet signaal uit je Bassbone als je 'm iets beheersbaar instuurt. Het signaal is dan ook stabieler voor de pedalen die erna komen en een soort 'beveiliging' voor de emotierijke nootjes (lees: volumepiek bij een optreden). Delay als laatste, de rest is in wezen een kwestie van smaak. Supercompressor trouwens, ook voor andere instrumenten.
Laatst gewijzigd door Dr Teng op 27 feb 2015, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

In mijn setup heb ik eerst m'n Radial (met tuner via de tuner out) met meteen daarna de compressor om volume verschillen tussen de bas en synth te ondervangen. Bijkomend voordeel is dat de comp een rij LEDjes heeft voor de gain reduction waardoor ik kan "zien" of er veel verschil tussen zit.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Natuurlijk wel de 2 ingangen qua volume afstellen met compressor uit. Dan kan je de onderlinge volumes afstellen zonder dat deze al "gecorrigeerd" wordt door de compressor.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Dat lijkt me... duidelijk.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

De BBE Optostomp heeft maar 1 ledje. Blauw als ie de goede versie heeft. ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
DiMarco

Bericht door DiMarco »

bass -> octaver -> od/dist -> wah/filter -> modulation -> compression/limiting -> pre/eq -> amp.

Compressie kan ook aan begin van de chain.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

:stupid:
met het verschil dat ik de comp na de octaver heb.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

middagje experimenteren ;) Wat ik over het algemeen heb.

overdrive distortion / delays / modulatie / reverb -> amps.

De enige modulatie die evt. voor mijn overdrives komt zou de EHX bass synth zijn zodat die iets beter tracked en het effect iets dramatischer wordt ;)
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

Ik geef zelf sterk de voorkeur aan overdrive/distortion voordat het een compressor in gaat. Als je met je aanslag wat dynamiek in de hoeveelheid drive wil brengen, dan lukt dat niet goed als je eerst door compressie gaat.

Heb overigens zelf een hele tijd met een Markbass Compressore gespeeld, fantastisch ding, maar sinds ik op een Aurora speel, heb ik op een of andere manier het gevoel dat het niet meer nodig is.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Bericht door kamiell »

En wat met de effectloop van een versterker? Sturen jullie daar iets door? En welk type pedalen dan? Of echt gewoon Bas -> Pedalen -> Amp?
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Vaker worden in de loop modulatie pedalen gezet. Grit pedalen altijd voor de preamp!
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Plaats reactie