Wet dry wet....

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik werk niet met in ears. Maar meneer haaksma wel.

Stel dat je een mono bas hebt. En er staat twee stage monitors met zang. En jouw basgeluid gaat erover heen. De F.O.H. engineer zet je bas op de monitors en draait aux 1 & 2 naar de stereo reverb open dan heb je ook WET DRY WET. Ik wil slechts aantonen dat we het heel goed kennen, zonder het te weten.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Iets wat ik mij af vraag. Die 2x20 watt is puur voor jezelf want ga je niet een zaal mee vullen. Je moet het voor het publiek hoorbaar maken via de PA. Ik neem aan dat je dat al voor elkaar hebt met je eigen PA. 3 kanalen voor je bas beschikbaar. Dan zou het alleen puur voor jezelf zijn om het effect te horen. Het hoeft maar licht aanwezig te zijn. Is wat je vanuit de PA hoort niet genoeg? En waarom heb je dan een hele nieuwe speaker/amp nodig? Volstaat het mono geluid van het effect niet voor jezelf? Lijkt mij nogal een hoop poeha om zo iets zelf te maken waarvan hoogst waarschijnlijk het publiek niks van gaat horen met maar 2x20 watt. Ik zou zelf het ruimtelijke effect overlaten aan de PA en zelf genoegen nemen met het mono effect.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Je vergeet het mono kanaal. Waar een volwassen bastop op staat. Dus 20+20+200=240watt.

Moet het groter, heb ik dat ook. En vergeet niet. Als het heel groot is is het mogelijk op twee monitoren het signaal van wet-wet terug te laten komen. Met je bastop en een willekeurige cabinet keuze kun je dan zelf je droge geluid bijregelen.

En nu de maffe clue. Op een groot podium is er een batterij stage monitors. vaak ingeregeld als links en rechts. Daar heb je.... (via f.o.h. effecten) al dat geluid op je oren. Het is juist op de kleine en mid sized podia dat je twee effectkanalen een hulpmiddel zijn.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Het mono kanaal vergeet ik niet. Ik bedoel puur het effect hoorbaar maken voor het publiek. Daar gaat het uiteindelijk om. Meest makkelijke en efficiente manier is gewoon via PA. Met een 2x20 watt (effect kanalen) ga je het denk ik echt niet redden. Via de PA kan het ook nog eens afgeregelt kunnen worden qua sterkte t.o.v. het mono kanaal. Ik heb in het verleden al vaak genoeg mee gemaakt dat muzikanten te veel zelf willen regelen qua volume/mix richting FOH. Uiteindelijk kunnen zij er niks mee want dan is het weer te hard en dan weer te zacht over het zelfde kanaal. Laat dat vooral over aan de PA. Dan zou het uiteindelijk voornamelijk voor jezelf zijn. Ik zou dus genoegen nemen met een mono effect. En anders bovenop je normale stack een stereo speaker met stereo 2x20 watt amp ingebouwd. Zeg maar zoals die brightbox van TE (staat toevallig hier op het forum tekoop).
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

P.s. Niet dat diebrightbox van TE stereo is met ingebouwde amp maar ik bedoel gewoon zo'n smal kastje. Misschien kan je die brightbox wel aanpassen. Heb je gelijk 4 speakers ipv 2.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik maak er D.I.'s op... Dus zodra er iets van P.A. staat is het al goed. Staat dat er niet dan is 2x20 watt waarschijnlijk zat voor oefen doeleinden... Groter heb ik al.....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2824
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Leendert over zijn versterker
ik wilde het niet te lastig maken met te veel schakelen enzo
:facepalm:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Dus eigenlijk alleen bedoelt voor oefen doeleinden? Nogal wat poeha om alleen daarvoor te gebruiken. Ik zeg lekker mono spelen tijdens oefenen en alles uit de kast met optredens (en dat heb je al voor elkaar). Probleem opgelost.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Er zijn een berg bassisten die met 240 watt de boer op gaan dacht ik zo.... Waarom staart iedereen zich zo blind op de 20 watt.... :evil:

Het effect van W-D-W is (voor wat ik doe) handig/essentieel/mooi. Gewenst dus.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

En waar haal jij je info vandaan dat 2x20 watt genoeg is? In je eerste post vraag je zelf of dat wel genoeg is (vraag het dan niet zou ik zeggen). Natuurlijk zijn en genoeg bassisten die met 240 watt de boer op gaan. Maar dan hebben ze 240 watt mono. Je weet denk ik zelf wel dat je voor bas meer vermogen nodig hebt. Als je die kleine speakers alleen voor hoog wilt gebruiken denk ik zelf dat het effect te dun wordt en teveel los staat van je midden kanaal. Om het toch wat meer geheel te maken zal je toch wat meer vermogen nodig hebben om de bas erin te houden (Voor zover het mogelijk is met kleine speakers). Ik vraag mij nog steeds af waarom je perse deze set wilt hebben als het toch voornamelijk voor oefen doeleinde is (zoals jezelf zegt). Als het nu echt voor live doeleinden zou zijn zou het veranderen. Maar dat heb je zo als jezelf zegt al voor elkaar via je eigen PA. Dussss...... waarom wil je het nu precies hebben?
Is het geen idee om die brightbox van TE aan te passen. 4 speakers, 2x2 stereo. Wel wat meer vermogen erin zetten.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Omdat het meer sjouwen meer aansluiten is. Ik heb al dat soort spullen. Iets wat alles in een is. Lijkt me handig. Ik heb al 10 versterkers. Waarom die 11e.

Waarom een bas van 1500 euro als je ook op een bas van 300 euro kan spelen. Op sommige nummers is een phaser tegek. Het kan ook zonder. Waarom met? Omdat het kan.

Ik heb de test gedaan met 2x300 watt op een 2x10 en je hebt niet veel nodig. Vandaar.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Sorry dat ik het nog steeds niet snap. Dus 1 extra speaker met ingebouwde stereo amp is teveel werk? Tov een hele nieuwe speaker maken met ingebouwde stereo amp? Waarbij ook nog eens komt kijken dat je nu waarschijnlijk een heel leuk setje hebt met totaal jou (midden/basis) geluid. Dat neem ik aan als je 10 setjes thuis hebt staan. En met die nieuwe speaker is het maar afwachten wat je geluid wordt. Je speelt nu op een 4x10 of een 4x12? Waarvan je basis minimaal 2x10 of 2x12 is? En dan wil je terug stappen naar een 1x12 plus 2x6/8? En je bent niet bang dat je basisgeluid verdwijnt of totaal verandert? En dat allemaal omdat je tijdens het oefenen een WDW opstelling wilt hebben? Kan je je indenken dat ik je niet helemaal volg? Nogmaals een hoop poeha voor een oefensetje, omdat het kan (maar naar mijn idee totaal niet nodig...)
Just my 2 cents.

P.s. "omdat het kan" zegt natuurlijk niks. Usa kan de hele wereld kapot schieten met atoombommen, maar die dat ook niet "omdat het kan".
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Die Celestions die ik gevonden heb zijn 100 watt. Ik heb nog een 100 watt 12 inch. Dus 300 watt aan speakers. Het is eenvoudig om er een zwaardere (qua vermogen) class D amp in te zetten. Ik testte (bij de importeur) een 5000 watt Powersoft amp op mijn Bagend setje. We vergeleken dat met Dynacord S1200 amps. En die Powersoft klonk echt fantastisch. Die amp weegt 7 KG.

Het is dus heel simpel om die amp te upgraden. Dat 2x20 ampje kan ik ook gebruiken met een gitaarcombo. Dus misschien is dat de mist.
Die speakers zijn niet weggegooid. Dat ampje ook niet. 300 watt speakers en een leuk cabinetje maken van een paar planken. Lekker hobbyen. Er zijn hier genoeg basgitaarbouwers. Dit houdt me van de straat.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie