Wet dry wet....

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Wet dry wet....

Bericht door Muziekschuur »

Met de komst van Class D is het makkelijker geworden om (in termen van gewicht) om een WET DRY WET rig samen te stellen. Laat ik beginnen voor de bassist die gewend is aan bas en amp.... En nu denkt van... Waarom heb ik dit nodig? Je hebt dit niet nodig. Dit is een muzikale manier om je uit te drukken meer dan iets anders. Maar het is ook een hulpmiddel. Als je reverb aan een stereo signal toevoegt dan "zet je het geluid in de ruimte" . Je beinvloed de acoustiek op het moment dat het signal wordt afgespeeld. Zet je dus je spring reverb van je amp aan (mono) dan geeft het een ruimtelijk effect. Wanneer je een stereo reverb aanzet op een mono signaal dan beinvloed je ook de acoustiek.

Natuurlijk laat dit ook ruimte voor "grapjes" . Dus het manipuleren van sound. Maar de hoeveelheid spullen die je op enig punt mee naar een gig neemt kan niet oneindig zijn.

Twee dingen zijn belangrijke componenten: speakers & versterkers. Zodra je een versterker gevonden hebt (mono) waarin je je "Eigen contrabass" herkent dan is dat een startpunt. Daarna zijn wah pedaal, Q tron filter en overdrive/fuzz vaak uitstapjes. Het signaal opnemen introduceert je dan in een mono signaal & een stereo signaal. Stel nu dat je die stereo reverb achter je center kanaal gewoon in een doos wil hebben. Vroeger gaf dat een dozen stapel waar je een halve professor voor moest zijn. Nu is alles kleiner. De speakers zijn nu dank zij sterke (neodymium) magneten en de materialen evolutie in staat om dezelfde geluidsdruk uit een steeds kleinere speaker te halen. Vroeger was een 15 inch maximaal 100 watt. Tegenwoordig kan een 15 inch wel 1000 watt aan. Dat heb je niet nodig. Dus waarom niet kleiner? Voor stereo had je tot voor kort een zware (10 KG en meer) extra eindtrap nodig. En een grote speakerbox naast je Eigen mono set.

Nu zie je kleine class D amps verschijnen die grote wattages uit kleine prints weet te pushen. Ook kan een 6 inch speaker al vaak meer dan 100 watt aan. effect apparaten zoals Eventide, digitech & lexicon waren ook al weer apparaten 19" groot en vaak toch al weer 7 tot 12 KG. Nu zijn het kleine stompboxes op je pedalboard.

Ik speel niet alleen bas maar ook gitaar. En heb een 4x12 waar ik twee speakers apart aan kan sluiten en twee speakers voor het center geluid. Ik zit nu te spelen met het idee van een cabinet met een class D eindtrap erin. 3 speaker ingangen. Zodat er een mono top bovenop kan. En je dus via je voetpedalen je er een WET DRY WET signaal naartoe kan leiden.

Zijn er nu meer mensen mee bezig? Of is dit een uit de hand gelopen hersenspinsel?

Ik kwam dit tegen:
Afbeelding
De T.amp TA50 2x20 watt class D.

De t.amp PM40C is ook leuk:
Afbeelding

Nu nog twee 6 inch speakers of 8 inch speakers. Wat zou ik als center speaker nemen. 12 inch? 15 inch?
Mijn main amps zijn tussen de 200 en 300 watt. Zou 2x20 watt genoeg zijn? Ik denk het wel. Mijn amps staan nooit boven de 4. Dus wat zou ik gebruiken, 150 watt?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ik heb het bericht twee keer gelezen maar als ik eerlijk ben snap ik nog steeds niet wat de strekking is....
Ik zit nu te spelen met het idee van een cabinet met een class D eindtrap erin. 3 speaker ingangen. Zodat er een mono top bovenop kan. En je dus via je voetpedalen je er een WET DRY WET signaal naartoe kan leiden.
ik ga er van uit dat dit de kern van je boodschap is: waarom zou je een powered cab willen hebben met drie ingangen??
volgens mij maakt het niet uit hoeveel speakers je in één cab hebt zitten, echt veel ruimtelijke spreiding krijg je niet of is volgens mij te verwaarlozen omdat alles speakers in één relatief kleine ruimte bij mekaar zitten.

áls dat is wat je bedoelt.... :?
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Dat klopt dus niet. Ik heb een 4x12 en die is W-D-W en dan heb je dus WEL stereo met een center kanaal.....

En dat klinkt echt heel goed. Alleen het is zo'n enorme stapel met spullen. Als ik dan die stereo amp erin schroef. Zodat je 2x line level in de box kan steken en bovenop een buizen amp voor center (of misschien een van mijn ss amps) dan is het lekker compact.

Lijkt me leuk een 50 watt top & 2x20 watt voor L&R= 90 watt. Of met mijn 200 watt top = 240 watt totaal vermogen....
Zo'n Ampeg GVT15 is ook een optie die me heel leuk lijkt.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

dit gaat boven mijn pet... :D
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Dit is dus TE......... (al is TE wel heel gaaf)...

Afbeelding

Het simpelste zou zijn: je gaat in een Roland GT6B. Die gaat stereo naar de P.A. en VOOR dat pedaal split je het signaal en ga je je droge bas stack in. Dan hoor je als je een DELAY aan zet over de stage monitors je basgeluid ping pongen. Maar je bass rig geeft je fijn mono. Zodat je niet in de war raakt.

Het is dus eigenlijk 5.1. waarbij je droge bas uit het center kanaal (& subwoofer) komt.
Laatst gewijzigd door Muziekschuur op 30 mar 2015, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Je idee is dan dus in 1 kast:

- signaal naar de 2 linker speakers
- signaal naar de 2 rechter speakers
- signaal naar alle 4 als 'center'

Begrijp ik het zo goed?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik zit te denken aan een 6 inch links, 6 inch rechts en center 1x12. Gewoon in een kast zonder scheiding.
In de kast direct het klasse D ampje zodat de twee 6 inches direct versterkt zijn. De center 12 inch gaat via een bastop.

Zeg dat je een stereo chorus hebt op je board gaat die naar links en rechts. Het droge signaal gaat naar de bastop.

Dus bastop
kast
effectplankje
bas

Ik wil dus veel..... Maar net zo klein als alle slimmerds hier met die kleine rigs.
Die EBS rig hierboven. Zoiets heb ik al... Maar dan is zelfs mijn bus aan de kleine kant..... En het gemiddelde café..... affijn de reactie is niet hartverwarmend als de bezoekers buiten moeten staan.
Laatst gewijzigd door Muziekschuur op 30 mar 2015, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Ah zo! Wel een bijzondere gedachte :) Waar om gedacht moet worden, is denk ik wel het ontwerp van je kast en de risico's van het vermogen. Als je die 6"ers ook het volledige spectrum wil laten behappen, ga je met 20W niet ver komen. Je moet niet vergeten dat als je een normale versterker en kast niet heel hard zet, een deel van dat vermogen wel nog altijd in de pieken gaat zitten.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Kijk.... Daar zit ik dus mee te tobben. De eindtrap in de box moet natuurlijk niet te zwaar zijn. Dit ampje is net een KG. Dus da's nog leuk. Maar het moet een beetje in de categorie van de Fender Rumble 150 uitkomen. Je kan net boven de drummer uitkomen. Maar houdt niet over.

Daar hoef ik me geen zorgen over te maken want ik heb een Eigen P.A. En dit setje heeft dan ook 3 D.I. (lijnlevel) signalen voor F.O.H.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Wel denk ik dat 2x 6 inch & 1x12 inch toch vergelijkbaar moet zijn met 1x15. En dat is gewoonlijk voldoende speaker oppervlak.

Afbeelding
Bijvoorbeeld deze Celestion 6 inch 8 ohm 100 watt. 85hz tot 6khz. (39 euro).
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Geinig idee. Hou wel rekening met faseverschillen die gaan optreden als je twee verschillende signaalpaden 'tegelijk' probeert uit te sturen. Deze zul je moeten synchroniseren zodat je je karakteristiek redelijk in vorm kunt houden. Je zult dus iets met regelbare fase of delay (zoals in DSP) moeten inbouwen.

Zoals bijvoorbeeld de 'phase sweep' in de Portico 5017:
Afbeelding

Of via DSP (waarschijnlijker makkelijker te implementeren):
https://qsc.com/products/Digital_Signal_ ... ies/DSP-4/
Afbeelding
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik ken geen enkele W/D/W rig met zoiets ertussen. Ik ga ervanuit, gezien mijn ervaring met grotere setups dat het niet nodig is.

Let ook op: de meest bekende stereo gitaarversterker de Roland JC-120 heeft dit ook niet:
https://www.sweetwater.com/images/items/ ... -large.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

By the way. Je maakt een denkfout. Ik introduceer fase verschillen met effect apparatuur. DAAR ga ik dat afregelen. Twee keer afregelen is het om zeep helpen van de output.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Er is blijkbaar niemand bezig met zo'n setup. Hmmm.

Waarom geen stereo? Omdat als je bast (of gitaar speelt) en je gebruikt delay, chorus of phase in een stereo opstelling dan gaat dat zo hard (in een live setting) dat je je evenwicht kan verliezen (letterlijk). Het droge geluid van het center kanaal geeft dan richting. Je weet waar het signaal vandaan komt. Je kunt lokaliseren. En dat is voor mij heel belangrijk.

Waarom zit ik daar zo mee te kloten? Omdat ik ook 5.1. mix en dit soort dingen neemt de luisteraar echt mee. Ik vind het creeeren van een "scape" heel leuk.

Nu telt geluid zwaarder dan woorden... Hier wat leuke youtube filmpjes die wat duidelijk maken:







Let op bij Leendert. Hij speelt met in ear en heft dus zijn WET-WET naar de monitors gelust (minder sjouw werk voor hem) en zo heeft hij W-D-W wel via de in ears op zijn oren.
Laatst gewijzigd door Muziekschuur op 31 mar 2015, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb nu een 2x10 gemodificeerd als stereo box. Die kan bovenop mijn 4x12 van hiwatt. Daarbovenop dan een crown stereo amp. En daarbovenop een Dynacord BA300. Maar dat is best een grote rig.

Het gaat hierbij niet om HARD het gaat om "MOOI". Je kan als speler veel beter horen ALS je compressie gebruikt hoeveel je gebruikt (en klink je niet als een platgeslagen waterkruik). Maar ook als een zaal K.U.T. klinkt heb je daar minder last van omdat je een beetje "Eigen ruimte" meeneemt.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

kan je toch beter direct zo'n soort mix met je inears doen het is toch volledig nutteloos om dit te doen met een stack die je toch alleen maar gebruikt als monitor ?
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Plaats reactie