Bas + synth geeft ground loop?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bas + synth geeft ground loop?

Bericht door tieleman »

Ik gebruik een Radio BigShot I/O pedaal om te switchen tussen mijn normale (actieve) bas en een bass synthesizer, die gaan over dezelfde versterker. Normaal gesproken gaat dit goed, maar de laatste keer kreeg ik opeens last van een brom op m'n versterker. De BigShot is volkomen passief en mijn vermoeden zou zijn dat er ergens een ground loop ontstaat tussen synth en versterker.

Zou het een idee/optie zijn om iets als een ART CleanBOX II tussen synth en switcher te zetten om een galvanische scheiding te maken?

https://artproaudio.com/artcessories/aud ... eanbox_ii/" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens mij is dit niet veel meer dan 2 trafo's in een doosje en zou dat kunnen helpen om problemen met de aarde op te lossen.

Of iets als de Palmer PLI-01, zelfs nog wat compacter:

https://www.palmer-germany.com/pro/en/PL ... -PLI01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik dacht dat de bigshot zelf ook al isoleerde (oa vanwege de polariteit knop)

Draai de A en B eens om
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Het is de BigShot I/O, niet de BigShot ABY. ;)

2 instrumenten over 1 amp vs. 1 instrument over 2 amps.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Niemand?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

tieleman schreef:Het is de BigShot I/O, niet de BigShot ABY. ;)

2 instrumenten over 1 amp vs. 1 instrument over 2 amps.
Ah...... duidelijk!

Welke synth gebruik je? De voorgestelde pedalen zouden moeten werken!
Wat ik zelf zou doen is een 1:1 trafo kopen (2.69€) en deze voor de output jack solderen (moet de output jack wel geisoleerd worden gemaakt / vervangen / etc. Heb je gelijk geen problemen meer!!

Eventueel ZOU je ook zo'n trafo in een klein doosje kunnen plaatsen en deze na de synth zetten (met dus een geisoleerde jack naar de amp); een buffer is normaal wel nodig maar omdat je hem na de synth gebruikt zal diens buffer dit overnemen!
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Thx, de "synth" in kwestie is de output van een MOTU audio interface (Firewire) die aan een laptop zit, dus daar vervang ik de output niet zomaar van.

Welke 1:1 trafo zou je aanraden? Dan kijk ik even of ik het zelf doe, of toch gewoon voor gemak ga en die Palmer haal.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

deze

oh, 3.60€, net ietsje duurder.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Uiteindelijk (ook door tijdgebrek en even geen zin om te knutselen) toch voor de Palmer gegaan (en als het niks zou zijn had ik 'em altijd nog terug kunnen sturen). Lekker compact en gebouwd als een tank. Inderdaad niet veel meer dan een transformator in een kastje, maar meteen gisteren op een festival uitgeprobeerd (wat altijd lastige plekken zijn qua stroom) en nergens last van gehad en werkte perfect. Dus die blijft meteen maar op m'n bord zitten. Bas gaat rechtstreeks de BigShot I/O in, synth via de Palmer. Handig hulpmiddeltje!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Mooi!
Plaats reactie