1 spot adapter of niet?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Bernardduur schreef:Wat voor pedalen heb je?
Veel verschillende pedalen o.a. een Catalinbread Belle Epoch delay, Brunetti Mercury Box overdrive, Fishman Platinum preamp.

Ben benieuwd hoe de 1 Spot op de delay reageert dan. Slechte zaak dat ie ruis en storingen kan veroorzaken bij de effecten. Als ik dat een dag eerder had geweten had ik hem waarschijnlijk niet besteld.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Ik heb sinds kort een One Spot er ben er heel tevreden over. Ik heb nagenoeg geen ruis meer. Met mijn oude adapter had ik hier veel last van.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Gek genoeg heb ik nooit last gehad met mijn one-spot, en ik heb nochtans heel wat pedalen met de one-spot erdoorheen gejaagd. Ook modulatie.
Bij de zogenaamde 'geïsoleerde' voedingen van bijvoorbeeld T-Rex had ik wél bijgeluiden en white noise, maar de one-spot ging altijd perfect.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

viersnaar schreef:Gek genoeg heb ik nooit last gehad met mijn one-spot, en ik heb nochtans heel wat pedalen met de one-spot erdoorheen gejaagd. Ook modulatie.
Bij de zogenaamde 'geïsoleerde' voedingen van bijvoorbeeld T-Rex had ik wél bijgeluiden en white noise, maar de one-spot ging altijd perfect.
Mooi!

Ik heb een tijd veel repareer opdrachten gehad die bij mij thuis geen problemen gaven. Bleek de One Spot te zijn (gevraagd om mee te nemen) die dus wel de problemen gaf. Zelfs met een hoog filter rond de DC in gaf het nog steeds klachten.

Maar goed, het ene pedaal is daar gevoeliger voor dan de andere. Het is voornamelijk de snelheid van de LFO (dus zonder de afzwakking die het werkbaar maakt) maar ook de soort LFO.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

even een vraag tussendoor, heeft niks met de 1 spot te maken, maar misschien weet een van jullie dit:

Vorige week bij een optreden moest ik gebruik maken van een jack/xlr kabel om naar een mengtafel/kleine PA te gaan. Normaal gebruik ik altijd een jack-jack kabel die naar een DI gaat. Maar nu moest het rechtstreeks van mijn laatste pedaal jack output naar een xlr input van de mengtafel. Het laatste pedaal in de rij is een Catalinbread Belle Epoch delay (true bypass). Nu gaf dit het probleem dat mijn hele geluid inclusief delay heel zacht was zodra ik het pedaal in trapte, wanneer ik het pedaal uit trapte had ik weer een normaal volume. Dit had ik nog nooit eerder gehad met exact dezelfde pedalen setup, waardoor ik dat pedaal niet kon gebruiken die avond. Andere pedalen gaven geen problemen. Eenmaal thuis weer aangesloten (en het ook het optreden erna) helemaal geen problemen ondervonden met hetzelfde pedaal. Pedaal is aangesloten via een daisy chain kabeltje en die Ibanez adapter precies zoals ik het altijd heb gedaan.

Kan het zijn dat het aan de combinatiekabel jack-xlr ligt? ik heb ook een andere jack-xlr geprobeerd bij dat optreden en die had hetzelfde probleem. Misschien kan mijn delay niet tegen zo'n kabel en die andere pedalen wel? al met al erg vreemd....
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik heb als ik alleen over een pa moet spelen altijd een preamp pedaal op het einde (met xlr uitgang dus). Nooit een probleem mee ondervonden. Ik denk dat je tijdens dat optreden je level of gain (mits die aanwezig is) moet aanpassen tussen aan en uit. Anders zou je zelf een DI kunnen meenemen, of een pedaal met een DI uitgang.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Dit.

Daarom heb ik zelf ook altijd een preamp/DI op het einde zitten. Rechtstreeks vanaf je effecten naar de mengtafel via een gewoon lijntje lijkt me niet handig. Maar je speelde dus ook niet over een versterker, alleen maar over de PA?
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Sjtevel 1984 schreef:Ik heb als ik alleen over een pa moet spelen altijd een preamp pedaal op het einde (met xlr uitgang dus). Nooit een probleem mee ondervonden. Ik denk dat je tijdens dat optreden je level of gain (mits die aanwezig is) moet aanpassen tussen aan en uit. Anders zou je zelf een DI kunnen meenemen, of een pedaal met een DI uitgang.
Dat is niet precies wat ik bedoel. Ik gebruik wel een Fishman Platinum preamp/DI, maar die zet ik als eerste in de keten omdat ik met een piezo element speel op mijn contrabas. De Fishman zorgt ervoor dat de impedantie van de ingang klopt met de piezo. Daarom kan ik de effecten niet voor de Fishman zetten (althans dat denk ik, als het anders is hoor ik het graag). Dus het is als volgt aangesloten: contrabas-Fishman-een paar effecten en dan naar een DI van de zaal. Geen versterker.

Eigenlijk doe ik dat al een jaar zonder problemen. Alleen nu was er een soort verbindingkast in de muur gebouwd van het podium naar pa. Die verbindingskast had alleen xlr ingangen. Dus moest er een jack-xlr komen van de zaal zelf. En dat zorgde voor problemen met mijn delay pedaal (andere pedalen deden het gewoon goed). Het volume zakte dus enorm zodra ik het pedaal intrapte, waardoor dit pedaal onbruikbaar werd.

Mijn vraag is dus waar dat aan kan liggen? kan het delay pedaal niet tegen zo'n jack-xlr kabel? of is het wat anders?
Gebruikersavatar
memoemamey
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36

Bericht door memoemamey »

Dus als ik het goed begrijp ging je output uit de delay rechtstreeks de muur in, en in verlengde dus de mic pre, zonder extra DI?
Dan denk ik meteen aan een zware impedantie mismatch. Ik heb ook gelezen in de Belle Epoch manual dat hij gemaakt is om recht voor de amp te gebruiken, dus naar mic pre normen zeer hoge impedanties. Als je dan een Pre/DI als eerste in de keten hebt zitten,
kan ik me wel inbeelden dat soortgelijk pedaal intrappen ineens de impedantie terug de hoogte in jaagt, en dus dingen dramatisch anders kan doen laten klinken!
Rock and/or Roll
Gebruikersavatar
sasquatch
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jun 2005, 09:55

Bericht door sasquatch »

Ik heb precies dat zien gebeuren icm een in-ear systeempje dat via een patchgeval gesplit werd naar een mengtafeltje voor de oren, en FOH. Een overdrivepedaal was niet meer te horen zodra die ingetrapt werd, en uit was alles weer normaal. De geluidstechnicus, tevens elektronerd, stak daarop een verhaal af over impedantie/capaciteit (?) door het splitten van het signaal. De oplossing was toen simpelweg de pedaaltjes in een andere volgorde te zetten, dus er zal wel ergens een pedaal niet goed overweg kunnen met wat er daarna gebeurt.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Tsja, uiteindelijk gaat het altijd om wat er *na* je pedaal zit (tenminste, je gaf zelf aan dat het in andere situaties geen probleem gaf). Geen idee wat voor mengtafel dat was of hoe de technicus dat aangesloten had. Impedance mismatch schoot mij ook als eerste te binnen, vandaar ook de suggestie om zelf gewoon een DI in je tas te hebben zitten om te gebruiken. Dat hoeft je echt geen zak met geld te kosten en je loopt nooit tegen dit soort vage situaties aan waarbij je niet weet wat er aan de andere kant van de kabel zit. Voor je pedaal maakt het niet uit wat voor kabel je gebruikt, het gaat altijd om het "ding" waar het weer aan verbonden zit en als je zelf een DI meeneemt weet je in ieder geval dat dat altijd goed zit (en elke mengtafel moet kunnen omgaan met een signaal uit een DI).
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Bedankt voor de nuttige suggesties iedereen!
memoemamey schreef:Dus als ik het goed begrijp ging je output uit de delay rechtstreeks de muur in, en in verlengde dus de mic pre, zonder extra DI?
Dan denk ik meteen aan een zware impedantie mismatch.
Ja ging rechtstreeks van het laatste pedaal (Belle Epoch) met een jack/xlr kabel de muur in, dat was een soort verbindingskast (misschien waren dat ingebouwde DI's of iets dergelijks) die dan weer naar de mengtalel achter in de zaal ging. Ik had het zo ook nog nooit eerder gezien en de problemen ook nog nooit eerder ondervonden. Het enige wat ik inderdaad kan bedenken is een impedantie mismatch, of een kabeltje van de Daisy chain wat misschien te weinig voeding heeft gegeven of misschien heeft dat pedaal moeite met een jack/xlr kabel.

Overigens kun je de Belle Epoch zowel vooraan als achteraan in de keten gebruiken en heb ik er nog nooit problemen mee gehad.

Ik heb trouwens nog een ART Tube Pre/DI en een Aguilar Tonehammer, maar die neem ik eigenlijk nooit mee omdat de zaal eigenlijk bijna altijd een DI heeft.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Dat was dan een stageblock, dat is niks ander dan een kast met XLR-aansluitingen die via een multikabel gewoon richting de mengtafel lopen. Daar zit zelf geen electronica of wat dan ook in, het is eigenlijk een soort verlengkabel. Ik zou toch overwegen om gewoon je eigen DI erbij in de tas te gooien voor het geval dat. Als je er toch al één hebt, het weegt ook niet veel, en kom je nooit meer voor zo'n situatie te staan.
Gebruikersavatar
memoemamey
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36

Bericht door memoemamey »

Helemaal wat Tieleman zegt, gewoon een DI meenemen en nooit problemen tegenkomen (ik heb zelf een passieve palmer in elke kabeltas zitten, nooit meer problemen!)
Het is als je een pre-amp vanvoor hebt zitten in je keten, normaal dat vanaf dan de impedantie een pak lager gaat liggen dan die uit je basgitaar komt. Als je dan op het einde van de keten een pedaal intrapt wat er op gemaakt is om een gitaar-achtige uitgangsimpedantie te produceren, gaat dat zeker effect hebben op een mic pre! Welke pluggen er dan op de kabels zitten, Jack of xlr, maakt volstrekt niets uit. Het gaat erom wat er over de kabel wordt gestuurd.

Als het een groot podium/festival is, gaat de kast op het podium een gebufferde splitter zijn vanwege grote afstand (& meer budget...) , dus ga je dikwijls niets merken van impedantie verschillen,
maar op de kleinere podia, zonder monitor mix oid, is het gewoon een verlengkabel naar de FOH.
Laatst gewijzigd door memoemamey op 16 jun 2015, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Rock and/or Roll
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

ok, jullie hebben mij overtuigt; ik snap het impedantie verhaal niet volledig maar ik neem voortaan een DI mee. Ik kijk dan wel per optreden of ik hem gebruik of niet.
memoemamey schreef: Welke pluggen er dan op de kabels zitten, Jack of xlr, maakt volstrekt niets uit. Het gaat erom wat er over de kabel wordt gestuurd.
Het frappante is alleen dat ik al zeker meer dan twintig optredens heb gedaan zonder problemen met exact dezelfde setup en pedalen, behalve bij dit ene optreden toen ik die jack/xlr kabel moest gebruiken. Maar misschien had het met dat stageblock te maken en niet zozeer met die kabel.
Plaats reactie