1 spot adapter of niet?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

1 spot adapter of niet?

Bericht door basloze fret »

Ik ben op zoek naar een nieuwe adapter. Meestal gebruik ik deze om drie of vier pedalen te voorzien van stroom met een daisy chain kabeltje.
Soms pak ik ook 1 los pedaal mee en gebruik dan dezelfde adapter. Tot nu toe gebruikte ik steeds zonder problemen een Ibanez adapter van 9v 200mA, maar die is nu kapot. Ik zie nu dat de meeste 1 Spot adapters 1700mA hebben.

Nu de vragen:
1) Is het zo dat een 1 Spot adapter beter is dan een 'gewone' adapter? minder brom en minder storingsgevoelig? of juist andersom?
2) Kan het kwaad om een adapter met een hoog aantal mA te gebruiken bij pedalen die maar heel weinig mA nodig hebben?
3) Is het zo dat je het aantal mA van alle pedalen die je gebruikt bij elkaar moet optellen om te weten hoeveel mA je adapter moet zijn?
4) Welke 1 Spot kunnen jullie aanbevelen? Prijs maakt niet uit
5) Kan ik ook volstaan met deze Boss of Thomann? https://www.thomann.de/nl/boss_psa_230.h ... 6a30850aec" onclick="window.open(this.href);return false;
of https://www.thomann.de/nl/thomann_ntac10 ... l_105835_2" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn pedalen zijn: 4.7mA, 90mA, 80mA en soms komen er nog 1 op 2 pedalen bij.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

basloze fret schreef: Nu de vragen:
1) Is het zo dat een 1 Spot adapter beter is dan een 'gewone' adapter? minder brom en minder storingsgevoelig? of juist andersom?

Beter, omdat ze meer pedalen kunnen voeden. Niet meer of minder brom dan een goede boss of ibanez.

2) Kan het kwaad om een adapter met een hoog aantal mA te gebruiken bij pedalen die maar heel weinig mA nodig hebben?

Nee.

3) Is het zo dat je het aantal mA van alle pedalen die je gebruikt bij elkaar moet optellen om te weten hoeveel mA je adapter moet zijn?

Juist.

4) Welke 1 Spot kunnen jullie aanbevelen? Prijs maakt niet uit.

Ik ken er maar een?

5) Kan ik ook volstaan met deze Boss? https://www.thomann.de/nl/boss_psa_230.h ... 6a30850aec" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn pedalen zijn: 4.7mA, 90mA, 80mA en soms komen er nog 1 op 2 pedalen bij.

Ligt aan die laatste 1 of 2 pedalen. Als daar (bijvoorbeeld) een digitale delay bij zit, heb je al snel teveel mA.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

viersnaar schreef:
basloze fret schreef: 4) Welke 1 Spot kunnen jullie aanbevelen? Prijs maakt niet uit.

Ik ken er maar een?
ok bedankt!

Heb je het dan over deze? https://www.bax-shop.nl/gitaareffect-voe ... tAodHVMAFA" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik dacht dat 1 Spot gewoon een type adapter was en er meerdere merken van waren, maar dat is blijkbaar niet zo...
Is deze beter of slechter dan die Boss of de Ibanez adapter als je niet over de 500m heen gaat?

Is die 1 Spot wel brom- en storingsvrij?
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Nu truetone, voorheen visual sound, maar is hetzelfde apparaat.

Ik heb, voor ik overging naar de voodoolab pedalpower, de one spot gebruikt. Was ik erg tevreden over.
Denk dat het niet 'beter' of 'slechter' is.... Het is maar een voeding he?
Gebruikersavatar
((MARK))
Berichten: 352
Lid geworden op: 02 jan 2011, 13:51

Bericht door ((MARK)) »

Ik heb niet zo heel veel ervaring met adapters... Gebruik namelijk al jaren een One Spot, nooit problemen mee gehad en nooit de behoefte gehad om verder te kijken.
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2909
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Bericht door MagicOnion »

Al mijn pedalen draaien op één 1-spot adapter, en ondanks dat het er heel wat zijn, heb ik er helemaal geen problemen mee.
TC Electronic Polytune, Boss OC2, BassScreamer, EMMA Discumbobulator, Earthquaker Devices The Depths, Line6 DL4 -> als je daarvan de mA optelt, zit je denk ik al snel ver boven het mA dat jouw pedalen verbruiken, basloze fret.

Als je van plan bent een one-spot adapter te kopen, kijk dan ook eens naar het combo-pack: https://www.bax-shop.nl/gitaareffect-voe ... combo-pack" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar zitten nog allerlei verloopstukjes bij, en dat komt veel goedkoper uit dan dat je ze apart moet gaan kopen.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

De 1spot heeft als nadeel dat ie maar één lijn heeft en je dus moet daisychainen. Dat betekent dat alle stroom van de pedalen min of meer 'met elkaar in verbinding staat' op één draad en dat kan soms ruis/brom opleveren in je signaalketen. De echte goede power supplies/adapters hebben gescheiden uitgangen, zodat dit niet voorkomt. Die Boss adapter is trouwens ook prima en kan met dezelfde bekabeling werken als een 1spot, zij het met iets minder te leveren stroom.

Met stroom is het simpel: jouw adapter geeft aan hoeveel stroom er geleverd kan worden. Je pedalen vragen een deel daarvan. Vragen ze niet meer, krijgen ze ook niet meer. Zie het als de supermarkt: ze kunnen je prima 50 flessen cola leveren, maar als je ze niet nodig hebt, neem je ze niet mee. Het kan dus zeker geen kwaad om een adapter te halen die veel stroom (mA) kan leveren, zeker als je nog wilt uitbreiden.

Waar je wel goed om moet denken, is de polariteit van je effecten! Die pluggen hebben namelijk of de + aan de binnenkant (centre) of de buitenkant. Dit plaatje geeft dat altijd aan:
Afbeelding
Sommige pedalen maakt het weinig uit, sommige willen het precies zo en anders zijn ze stuk.

Ook moet je denken om AC (wisselstroom) en DC (gelijkstroom); Sommige pedalen hebben het één nodig, sommige het ander. Ok, vaak werken AC-voedingen ook wel voor DC-pedalen...maar beter is het om je te houden aan wat de fabrikant opgeeft ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Bedankt allemaal voor alle nuttige antwoorden, te gek dat je hier zo snel geholpen wordt!
Rieno schreef:De 1spot heeft als nadeel dat ie maar één lijn heeft en je dus moet daisychainen. Dat betekent dat alle stroom van de pedalen min of meer 'met elkaar in verbinding staat' op één draad en dat kan soms ruis/brom opleveren in je signaalketen. De echte goede power supplies/adapters hebben gescheiden uitgangen, zodat dit niet voorkomt.
Ik heb ook nog nog een Voodoo Lab Pedal Power Plus 2. Dat is waarschijnlijk beter dan een adapter met daisy chain. Maar aangezien ik veel van pedalen wissel en per optreden kijk wat ik meeneem (en daarom mijn pedalen niet heb ingebouwd in een kist) is het denk ik makkelijker om een adapter te gebruiken. Het is wat meer werk met aansluiten maar ik wil de flexibiliteit van pedalen wisselen houden. Als je ze op een bord inbouwt moet je altijd dezelfde pedalen meenemen. Misschien dat jullie daar ook nog tips voor hebben (nu we toch bezig zijn...) ? Dus hoe hou ik een flexibele setup en toch zo min mogelijk gedoe met aansluiten?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Je kunt natuurlijk ook een bord bouwen met ingebouwde goede voeding (die Voodoo Labs is idd veel beter) en gedeeltelijke bekabeling. Goed kijken welke kabels altijd aangesloten moeten worden, welke effecten je ook meeneemt en je hebt al een mooi begin.

Wat je ook kunt doen is een bakje maken met daarin de power supply, een ingangsplug voor je bas en een uitgangsplug voor naar de versterker en verder :) Dan heb je feitelijk een extra 'effect' bij je qua formaat en kun je dat als een soort knooppunt voor stroom en signaal gebruiken.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Rieno schreef: Wat je ook kunt doen is een bakje maken met daarin de power supply, een ingangsplug voor je bas en een uitgangsplug voor naar de versterker en verder :)
Hoe bedoel je dit precies? normaal ga ik met de bas in de input van het eerste pedaal en weer naar de versterker vanuit de output van het laatste pedaal. Zijn er aparte inputs en outputs te krijgen? heb je daar een voorbeeld van?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Afbeelding

Het is een snelle hersenscheet hoor, dus je kunt er van alles bij verzinnen. Maar zoiets had ik even in gedachten; zo heb je altijd een goede voeding bij je en is het aansluiten vrij simpel :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Bedankt! Ik snap wat je bedoeld. Alleen snap ik niet hoe je in en uit die Voodoo Lab komt met je bas (zonder in een pedaal te pluggen)? zijn daar speciale losse dingen voor?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Nou ja, je zal dus sowieso een kastje om de Voodoo heen moeten bouwen zodat je wat meer ruimte hebt. Maar losse jack-inputs zijn zeker te koop, in allerlei soorten en maten. Dit idee is dus wel voor de doe-het-zelver ;) Het is niet een kant-en-klare oplossing en het uiteindelijke kastje zal dus iets groter moeten zijn dan de Voodoo alleen (in de hoogte of breedte..alles kan).
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

ok, de 1 Spot is onderweg. Op een later tijdstip ga ik eens kijken of ik een klein pedalenbord in elkaar kan draaien met de Pedal Power. Dit wordt dan een bord waar ik de pedalen makkelijk in kan wisselen zodat ik nooit teveel pedalen mee neem en per optreden of band kan kijken wat ik precies meeneem die dag.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Wat voor pedalen heb je?

Ik heb meerdere problemen gezien met de One spot en effecten die gebaseerd zijn op een LFO zoals chorus, flanger en delays. Dit komt voornamelijk omdat de One Spot een schakelende adapter is (waardoor er 'vervuiling' zit in de stroom met de schakelfrequentie) die kan interfereren met de LFO van een pedaal.

Dit resulteerde in ruis, noise en oscillaties (zowel hoorbaar als niet hoorbaar) die invloed hadden op het geluid en de 'kracht' van het pedaal
Plaats reactie