MXR M87 Compressor: Attack?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

MXR M87 Compressor: Attack?

Bericht door RaySting »

Beste mensen,

Ik lees terug dat 'de attack' de snelheid van compressie (en de relaese de duur) beinvloed. Bij de release kan ik het zien (aan de ledjes) en het terughoren..... Maar van bij de attack hoor en zie ik weinig verschil bij uiterst rechts of links.

Het is een mooi 2ehandsje maar ik vraag me nu een beetje af of het specifieke metertje wel correct functioneert..... kan iemand me - zonder al te veel technische uitdrukkingen :shock: - me uitleggen wat ik kan en niet kan met de attack... Evt. Kan ik over de ratio ook wel wat feedback gebruiken...

Met groeten, Raymond
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Voor de goede orde: de attack op de M87 doet precies het omgekeerde van wat je verwacht (i.v.m. de meeste andere compressors):

* Helemaal rechtsom is de attack het snelst
* Helemaal linksom is de attack het langzaamst

Dit kun je eigenlijk niet goed zien aan de ledjes, maar als je even flink hard aanslaat merk je bij helemaal linksom dat het eerste geluid onbeinvloed door komt en pas vlak daarna kickt de compressor in. Helemaal rechtsom kickt de compressor meteen in op je aanslag. Het verschil is dus: gebruik je 'em om meteen je initiele pieken af te vlakken, of laat je die juist door.

Bedenk wel dat de setting gaat van 800 MICROseconde helemaal linksom tot 20 MICROseconde helemaal rechtsom. Dit is eigenlijk altijd dus vrij snel in compressorland en daardoor valt het effect je misschien ook niet zo op.
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

Dank tieleman voor je snelle feedback....

Ik heb meteen even e.e.a. geprobeerd maar ik denk zelfs dat ik het kan horen. Dank.

Gebruik je zelf dit effect ook? Heb je nog enige goede tips voor me. Is er bijvoorbeeld een redelijke goede standaardinstelling. Heb je ook enige advies over hoe ik de ratio het beste kan gebruiken.

Ik heb hoge verwachtingen van dit pedaal dus ik wil m ook zo goed mogelijk begrijpen.

Groet, Raymond
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Afbeelding

De volgorde waarin ik 'em heb afgesteld is:

Input: afgesteld zodat de gain reduction pas begint als ik wat harder aansla (zachtere passages komen zonder compressie door)
Output: afgesteld zodat passages waarin geen gain reduction optreedt net zo hard klinken als normaal (eigenlijk niet nodig, want bij mij staat 'ie toch altijd aan, dus afstellen naar smaak)
Attack: vrij snel om de initiele pieken wat af te vlakken
Release: ook vrij snel om alleen de aanzet van de noot te pakken
Ratio: meestal 4 of 8, extremer heb ik vaak niet nodig

De manual legt het trouwens heel goed uit vind ik. Het is een superpedaal, maar je moet wel even de tijd nemen om 'em op jouw speelstijl af te stellen (iets wat vaak overgeslagen wordt bij compressie en dan kan het ook je signaal goed verknallen en werkt het meer tegen je dan voor je). Ook is 'ie vrij transparant terwijl sommige mensen meer op zoek zijn naar een compressor die hun geluid erg kleurt.

https://www.jimdunlop.com/files/manuals/M87_BassComp.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

ik had de handleiding ook gedownload, misschien had ik wat meer direct effect verwacht op de release en attack. Met name die laatste is wat onzichtbaarder.... Maar ik weet nu wat beter waar op moet letten..... en ik hoor het nu ook wat beter terug.... Je moet zo'n kastje toch wat beter leren.

Dank voor je input tieleman, waardeer het zeer!
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Plaats reactie