Octaver: Boss OC2 of Boss OC3?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Beks
Berichten: 735
Lid geworden op: 14 feb 2006, 23:07

Octaver: Boss OC2 of Boss OC3?

Bericht door Beks »

Dag allemaal,

Ik zoek wat info omtrent octavers van Boss. De OC3 kan je in zowat elke gitaarwinkel kopen, maar lijkt me gemaakt te zijn voor gitaar én bas. De OC2 wordt volgens mij niet meer gemaakt, maar is specifiek bedoeld voor basgitaar (denk ik). Is er een aantoonbaar verschil in kwaliteit tussen de twee? Of is de OC3 gewoon nieuwer en dus 'flexibeler'?

Verder zag ik dat verschillen zijn tussen OC2-pedalen uit Japan en Taiwan. Japanners lijken iets exclusiever en duurder op de tweedehandsmarkt, maar is er een aantoonbaar kwaliteitsverschil?

Bedankt!
Poundin' the toms
Slappin' the strings
Amps to the max
And an ape that sings
rik1990
Berichten: 119
Lid geworden op: 23 dec 2010, 19:56

Bericht door rik1990 »

Ik meen me te herinneren dat de OC-2 juist voor Gitaar en keyboard bedoeld is. (Zag dit een keer in plaatjes om hem aan te sluiten.)
Op de pagina van Boss staat nu voor Gitaar en Bass.

Dit is de owners manual
https://www.roland.com.cn/assets/media/p ... PSA_OM.pdf

Ik heb de Oc-3 nooit gehad. Ik dacht dat die cleaner is met zijn octaaf en is digitaal.
De Oc-2 geeft de octaaf/octaven een beetje kleuring (synth sound) en is anoloog

Beide zijn naar mijn weten behoorlijk verschillend. Op youtube zijn beide te beluisteren.
De tracking van mijn 0C-2 vind ik niet altijd goed. Het help mij om er een compressor voor te zetten.
Ligt misschien ook gewoon aan mijn onkunde.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

De OC-2 klinkt totaal anders, heb ze eens een op een kunnen vergelijken. De OC-2 klinkt veel analoger en wat viezer, de OC-3 klinkt veel sterieler. De tracking van de OC-3 is wel beter en hij heeft wat meer mogelijkheden dan de OC-2. De tracking kan wel eens een probleempje zijn... Mijn Kramer heeft een behoorlijke hoge output en daar is de OC-2 niet altijd even blij mee, mijn jazz bas pakt hij dan weer veel beter op.

Kwaliteitsverschil tussen de Japanse en Taiwanese OC-2 is er volgens mij niet echt, meen me te herinneren dat deevit van het forum hier ze allebei heeft gehad en dit zei. :)
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

in een blinde test verkoos ik de taiwanese... kan natuurlijk exemplaren zijn. of smaak. zat eigenlijk, voor mij, zo goed als geen verschil tussen de twee.

bottom line: er is de oc2 en dan de rest... van de rest is een pog waarschijnlijk het beste.. maar moet je ding zijn.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

De oc-2 is toch wel een beetje legendarisch..... En klinkt een stukje dikker dan de oc-3....
Ik weet zeker dat er nu octavers op de markt zijn die veel beter tracken....maar het gaat me persoonlijk om in het hoog af en toe iets leuks te doen... En de sound is toch waar het eenmaal om draait..... Kortom oc-2 rules :dance:
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
Beks
Berichten: 735
Lid geworden op: 14 feb 2006, 23:07

Bericht door Beks »

Ah zo, dus moet ik mij ergens een tweedehands oc2 zien te bemachtigen.
Poundin' the toms
Slappin' the strings
Amps to the max
And an ape that sings
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

daar heb je een leuke ocaver aan, op mp moet je een niet al te afgetrapt exemplaar wel voor 80 euro op de kop kunnen tikken...

... maar ik zou wel even wat you tube filmpjes bekijken over verschillende octavers... daar kun je zien en vooral horen wat het beste bij je past... ik houd het graag simpel en een randje vintage qua sound.... ik denk dat bijvoorbeeld de ehx pog - de oc2 en de aguilar, 3 octavers zijn die heel ver van elkaar afliggen..kun je mooi het verschil beluisteren. Ook mooi vind ik persoonlijk de taurus .... (maar is wel wat netjes..)..de mxr bass octaver de luxe is ook goed....

... een octaver voor ieder zijn smaak... hieronder op het forum vind je trouwens een wel wat feedback terug. Er is er 1 met als titel 'een goede octaver' meen ik....

succes, ben benieuw waat de keuze op gaat vallen.
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

[youtube]https://m.youtube.com/watch?v=5AmuK4UqiZg[/youtube]

K vind dit wel een handig filmpje, wann du deutch ken sprechen :wink:
Eerste 5 min. Kan je wel overslaan. OC3 is prima pedaal, klinkt lekker en veelzijdig met de drive-functie
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Beks
Berichten: 735
Lid geworden op: 14 feb 2006, 23:07

Bericht door Beks »

Gemütlich, schmetterling!
Poundin' the toms
Slappin' the strings
Amps to the max
And an ape that sings
Gebruikersavatar
deadpoet
Berichten: 195
Lid geworden op: 24 okt 2010, 11:06

Bericht door deadpoet »

Ik heb jaaaaaaaaaren een EBS gehad en nu sinds een goed jaar de MXR én een vintedzj OC-2. Die laatste twee liggen naar mijn mening zeer dicht bij elkaar van klank - ik vergeet telkens weer welke van de twee MXR-oktaafknoppen zo goed als een 1op1 kopie zijn van de OC2 trouwens.

Dat gezegd zijnde trackt de octaver in mijn Line6 M9's beter dan alle andere die ik ooit gehad heb (maar klinkt wat te proper naar mijn mening)



Herwig
Main axe: Lakland 55-60 Natural / J-retro / D'addario XL5
Main amp: SWR SM-400s/Goliath III 4x10
Main pb: ES-8-TU-2-microThumpinator-2x Line6 M9-SY-300-MXR Oct Dlx-SA OFD-SA Manta-pBDDI-EHX Freeze-CE-2b-Aguilar TLC-Radial JDI
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

En dan is er nog de 3leaf audio octabvre.. de oc2 en moog octaver samen in 1 doosje. Beide zijden met elkaar en met clean te blenden.. en.. een footswitch om het cleane signaal helemaal uit te zetten. Deze zit nu naast mijn oc2 op mijn plank en moet zeggen dat als ik zou moeten kiezen dat ik het heel moeilijk zou krijgen... ook een aanrader dus om eens uit te proberen.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Hier te horen volgens mij!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7qdwBosiXto[/youtube]

:)
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

:D
That is it! En inderdaad de oc2 en mutron.. niet de moog octaver...
Die Levebvre weet hoe hij vette sounds kan maken!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

SpcMnk schreef:in een blinde test verkoos ik de taiwanese... kan natuurlijk exemplaren zijn. of smaak. zat eigenlijk, voor mij, zo goed als geen verschil tussen de twee.
Hier moet ik op terug komen. Ik vergleek een Japanner met een black label uit Taiwan. Nu heb ik de black label uit Taiwan vergeleken met de gray label uit Taiwan :shock: Dat is dus wel degelijk een wereld van verschil! De gray tracked beter maar, is ook 'schoner'. De black klinkt dikker en vuiler. Voor mij dus de black voor de synthy subs en de gray voor het 'normale' octaver gebruik. Twee OC2's op de plank :jam:
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
deadpoet
Berichten: 195
Lid geworden op: 24 okt 2010, 11:06

Bericht door deadpoet »

Heeft iemand hier zijn OC2 ook gemod (eq bypass waardoor je het nintendo geluidje krijgt)? Ik vind de klank daarvan onwaarschijnlijk vet maar behalve in een supergecontroleerde studio-setting niets mee aan te vangen wegens belachelijk hyper-lichtgevoelig te zijn - het minste geringste beetje vibratie van een snaar triggert die chips al...



Herwig
Main axe: Lakland 55-60 Natural / J-retro / D'addario XL5
Main amp: SWR SM-400s/Goliath III 4x10
Main pb: ES-8-TU-2-microThumpinator-2x Line6 M9-SY-300-MXR Oct Dlx-SA OFD-SA Manta-pBDDI-EHX Freeze-CE-2b-Aguilar TLC-Radial JDI
Plaats reactie