DI-vraagje

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

DI-vraagje

Bericht door Gerth »

Ondanks dit reeds meermaals besproken onderwerp toch een nogal gerichte vraag in de hoop wat gerichte raadgevingen te krijgen...

Sinds kort maak ik deel uit van een Chic-en-aanverwanten-tribute in aanbouw enerzijds en een reeds goed draaiende partyband anderzijds. Dit zijn bands die op de "betere podia" mikken en er is dus steeds een deftige PA aanwezig. De vorige bassist van deze partyband heeft altijd via de DI gespeeld en gezien ik op dit moment ook niet over voldoende krachtige basversterking beschik en ik eigenlijk wel tevreden ben met de basissound van mijn Cort zal ik waarschijnlijk in beide bands ook direct in de PA pluggen en vertrouwen op de monitors.

Ik wens de sound van mijn (actieve) bas dus niet te "pimpen" en heb ook voldoende aan de 3-band eq om mijn sound te maken, vandaar de volgende vraag: heeft het nut om toch een specifieke bas preamp/DI aan te schaffen (en deze dan zo "neutraal" mogelijk te draaien) of kan ik evengoed opteren voor een "universele" DI, en in het tweede geval: dewelke...

De tweede optie lijkt mij makkelijker omdat ik gezien ik een actieve bas heb voldoende zou hebben (denk ik) aan een passief model en dan heb ik geen extra knopjes noch batterijen in het oog te houden... :mrgreen: maar ik ben ergens bang dat deze mijn basklank zou "aantasten" omdat deze hiervoor minder "gemaakt" zouden zijn.

Voor alle duidelijkheid: ik zoek een relatieve budget-oplossing, dus geen Avalon-toestanden enzo :) , en qua eventuele preamp/DI dacht ik aan een Hartke VXL... kwestie van de prijsklasse even te definiëren.

Alvast bedankt!
Gert.
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Bericht door WahWow »

Gerth schreef:qua eventuele preamp/DI dacht ik aan een Hartke VXL...
Doen! Net als jij hou ik van het geluid van mijn bassen en tweek vrijwel niet op m'n amp. Ik heb hem en ben erg tevreden over de basic mogelijkheden van het ding. De Shape en Emulatie gebruik ik om mijn geluid af en toe te boosten. De kleur van de twee mogelijkheden is verschillend (Shape betrekt een smaller spectrum maar gaat de diepte in, Emulatie maakt het dikker over de hele linie).

Als je ergens de 60th Anniversery van de Bass Attack kunt vinden: die is goedkoper en heeft een ander kleurtje (blank ipv zwart) maar is onder de motorkap hetzelfde heb ik me laten vertellen door iemand die de normale zwarte heeft.
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Ja, over die Hartke Bass Attacks hoor je in de regel enkel goeie dingen, zeker voor de prijs...

Mijn initiële vraag zou dus kunnen herleid worden tot: als ik geen specifieke bas preamp/DI zou kopen (geen Hartke dus :mrgreen: ), kom ik er voor bas dan vanaf met een relatief goedkope Art-Z of aanverwanten (prijsklasse 40 à 60 euro) of zou deze mijn basklank eventueel teveel beïnvloeden?
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Een goeie DI kleurt je geluid niet, dus elke DI is in principe geschikt om een basgitaar door te geven. Omdat je een actieve bas hebt hoef je je ook geen zorgen te maken over ingangsimpedantie e.d..

Dus het antwoord is ja: je kunt elke willekeurige passieve of actieve DI pakken naar gelang de hoeveelheid centen die je er aan uit wilt geven (en de hoeveelheid features die je wenst).

Het verschil met bas-specifieke preamps/DI's is juist dat die er vaak wel wat kleuring aan geven die je mist omdat je geen amp/speakers gebruikt, maar als dat voor jou geen issue is, vooral doen.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Eigenlijk heb ik mij bijna laten verleiden tot de "bells and whistles" van mooie preamp/DI's voor bas maar heb ik, gezien mijn eigen initiële uitleg, inderdaad enkel nood aan een "pure" DI, die dan nog niet eens actief hoeft te zijn...

Bedankt voor de verhelderende maar ook "herinnerende" uitleg :), het verstand is terug, het slotje mag erop :mrgreen: !
Gebruikersavatar
deadpoet
Berichten: 195
Lid geworden op: 24 okt 2010, 11:06

Bericht door deadpoet »

Ik speel 100+ optredens per jaar met een Radial JDI en gebruik die met veel plezier in de studio ook (tenzij de technieker van dienst er op staat dat ik zijn voorstel gebruik). "Avalon-toestanden" zijn ook niet echt aan mij besteed, ben altijd tevreden met wat ik terughoor via die DI.
En ja, ik vind die een stap omhoog van wat mij meestal wordt aangeboden op een podium (meestal BSS-133)

Qua preamp speel ik zo goed als alleen op actieve bassen - zo goed als altijd flat en weliswaar aangevuld met een arsenaal pedaaltjes maar 80% van de tijd staan die dingen toch maar af.


Mijn voorstel?
- als je niet tevreden bent met wat je hoort op het podium kan je best de monitorman vragen je klank aan te passen aan wat je wenst.
- zelf een preamp/eq meebrengen kan tof zijn maar weet dan dat je dat signaal ook aan de FOH geeft en het is mijn ervaring dat wat ik/jij/de bassist graag op een podium aan 'sound' hoort vaak niet is wat de FOHmixer als 'best in de mix te krijgen' sound. Probeer dan ook te overleggen met je FOH-man en zijn feedback te vragen. Als jullie klankmening te zeer verschilt zou ik pas voorstellen om je eigen aparte podiummix/sound te voorzien.

Er zijn een massa preamp/EQ/driver/DI combo's op de markt en die zijn allemaal goed, hangt vooral van je persoonlijke smaak af.


Enneuh... "een goeie DI kleurt je geluid niet".. mwah... dat hangt er van af wat 'je geluid' is natuurlijk... als je gewoon bent altijd je bas door een lampentop of vintage bak te horen ben je meer naar die amp aan het luisteren dan naar je bas. Op een of andere manier hou ik niet van het geluid van sommige DI's - die lijken me de boel vaak te dun of te dik te maken. Mijn JDI kleurt ook maar op een manier die ik nou net leuk vind (beetje pieken afscheren, beetje het venijnige maple-hoog van m'n bas halen,...noem het dan maar "warmer")





(al het bovenstaande is maar mijn kleine mening en verzameling opgedane ervaring en ik kan er natuurlijk ook 180° naast zitten)
Hope this helps,
Herwig
Main axe: Lakland 55-60 Natural / J-retro / D'addario XL5
Main amp: SWR SM-400s/Goliath III 4x10
Main pb: ES-8-TU-2-microThumpinator-2x Line6 M9-SY-300-MXR Oct Dlx-SA OFD-SA Manta-pBDDI-EHX Freeze-CE-2b-Aguilar TLC-Radial JDI
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Gelukkig nog geen slotje :wink: wegens nog een nuttige reactie...

Heb besloten nog even te wachten tot ik ook met de partyband wat gerepeteerd heb. Met de Chic-band plug ik rechtstreeks in de P.A. (ik veronderstel een "gewone" line-ingang) en ik durf veronderstellen dat ik in zulke omstandigheden niet veel heb aan een D.I. gezien de relatief korte kabels en de line-ingang op het mengpaneel (of ben ik verkeerd?... )

En is in de praktijk de eventuele DI-uitgang van een combo of amp een doenbaar alternatief of zit hier teveel kwaliteitsverschil op tussen de merken?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
memoemamey
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36

Bericht door memoemamey »

Je gaat toch altijd een DI nodig hebben, aangezien lijningang niveau een andere impedantie heeft als wat er uit je bas komt.
Een DI is dan ook niets meer dan een omvormer voor signalen die hoogohmig zijn (basgitaar dus) op lijnniveau te brengen.

De industrie standaard live is toch wel ongeveer de BSS AR-133, dat is dan een actief geval.
Omdat je inderdaad je versterker & speakers mist in je signaal, houden velen (inclusief mezelf) wel van wat meer kleur in de DI live.
Door de band genomen zijn passieve DI's (met enkel een lekker ouderwets trafo'je dus) iets zachter in de hoge tonen en wat beefy'er in het laag. Al ga je daar met een cleane funkbass misschien niet extreem veel van horen. Met synths of zware fuzzbass hoor je dat al wat makkelijker.

Nu zou ik zelf nooit een BSS kopen, want ik moet de eerste degelijke PA waar ze er zo geen 2 voor mij hebben klaarliggen nog tegenkomen,
dat zal bij jou niet heel anders zijn. Als je toch volledig zelfvoorzienend wil zijn, zou ik voor een passieve DI kiezen.
Je kan er makkelijk later een pre-amp voor zetten, als je daar nog zin in hebt (die pre-amp hoeft dan ineens ook geen interne DI hoeft te hebben, dus meer keuze...).
Ik heb zelf een Palmer, erg goedkoop en meer dan degelijk.
Wil wat geld spenderen, koop dan een JDI.
De Jensen trafo is zowat de studio standaard qua sound en ze gaan een eeuwigheid mee.
Rock and/or Roll
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Een actieve bas (zoals de TS heeft) heeft de omzetting van impedantie (hoog naar laag) al ingebouwd, daar heb je dus *geen* extra DI/buffer/preamp voor nodig.

Het voordeel wat je er uit haalt zou een kleuring zijn en het gebalanceerd maken van het signaal.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Dus als ik het goed begrijp zit het zo: als je een actieve bas gebruikt waarvan je de klank niet specifiek wil kleuren dient heeft een DI enkel nut om je signaal te balanceren.
In de praktijk zou dat dan inhouden dat ik voor repetities geen DI nodig heb omdat ik daar met pakweg 6 meter kabel voldoende heb en ook op een deftig electriciteitsnet speel.
In live-situaties heb ik dan wel een DI nodig om de afstand naar de mixtafel "zuiver" te kunnen overbruggen en gezien deze met een deftige PA in principe altijd aanwezig is zou ik eigenlijk enkel een eigen DI nodig hebben in "noodgevallen"...
Correct me if I'm wrong... :mrgreen:
Blij met de reacties btw!
Gebruikersavatar
memoemamey
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36

Bericht door memoemamey »

Is wat uit de gemiddelde bas pre-amp komt dan zo laag ohmig?
Ik dacht dat de meeste actieve bassen een pak boven lijn niveau zaten. Ik heb één bas met (Noll) pre-amp, en volumegewijs werkt dat toch een pak beter met een DI of in de hoog ohmige instrument input op de geluidskaart, dan rechtstreeks in een line-input.
Ik heb even snel op de site van John East & Bartolini pickups gekeken, maar zoals verwacht zijn er geen cijfers te vinden over de uitgangsimpedanties. Laat staan die van de gemiddelde Cort.

Maar ik kan me wel inbeelden dat het in de 10k regio van een lijningang kan zitten.
Hoe dan ook heb ik veel liever een gebalanceerd, laagohmig signaal van een DI over een podium lopen.
Ik ken geen enkele geluidsman die in zo'n situatie niet een DI gebruikt, hoewel het technisch gezien zeker wel zal kunnen zonder.
Rock and/or Roll
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Je haalt nu hoog/laagohmig door elkaar met sterkte van het signaal (volume). Een actieve bas komt qua impedantie dicht genoeg in de buurt van een lijn-ingang (zeg 10KOhm input) dat dat goed gaat zonder dat er filtering optreedt. Je loopt inderdaad wel het risico dat het signaal niet sterk genoeg is om een fatsoenlijk volume te bereiken, maar zelfs de meeste lijn-ingangen op een PA hebben nog wel een gain pot.

Het punt is (en dat was de vraag van de TS): het kan zonder grote problemen. Of je het wilt doen is natuurlijk een tweede. Ik zou zelf ook een DI meenemen. Sterker nog, ik heb altijd een DI/preamp op m'n pedalenplank zitten (MXR).
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Leuke en vooral nuttige reacties!

Ik onthoud vooral dat ik voor de repetities waar ik met mijn eigen kabel rechtstreeks in de mixer ga niet echt een DI nodig heb (heeft altijd al goed geklonken ook) en dat ik voor live-omstandigheden waar er eventueel geen deftige DI voorhanden zou zijn voldoende heb met een passieve DI als "back-up".
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1135
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Wat de denken over dit soort modelletjes?

https://www.thomann.de/be/cordial_ciw1_d ... dapter.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Alhoewel ik denk dat onderstaand model met zijn 89 euro voor de bassist wel eens de ideale prijs/kwaliteitsverhouding zou kunnen zijn...

https://www.radialeng.com/stagebugsb2.php" onclick="window.open(this.href);return false;

o.a. te koop bij onze Duitse buren:

https://www.thomann.de/be/radial_engineering_sb_2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Eerlijk gezegd geen ervaring mee, maar met die Radial kun je eigenlijk bijna niet fout gaan, zeer solide producten.
Plaats reactie