True bypass, buffered etc

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

En hoe zit het wanneer je wireless speelt (bijv met een Line 6 G30) ?

Waarschijnlijk moet je de G30 zien als een stompbox, maar is deze dan gebufferd, true bypass of iets anders, en wat doe je wanneer je een actieve bas hebt met een G30, zet je je versterker dan op Active of Passive ?

Ik heb werkelijk geen idee, ik doe altijd maar wat, net zolang totdat het goed klinkt, zal waarschijnlijk ook wel de beste optie zijn.

Iemand ???
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

Een wireless systeem is vergelijkbaar met een gebufferd pedaal. Ik verbeeld me nog altijd dat wireless iets van je geluid afsnoept, maar dat terzijde.

Een actieve of passieve ingang op je versterker is vooral bedoeld om grote volumeverschillen tussen instrumenten op te vangen; in de meeste gevallen is de passieve ingang de gangbare keuze, ongeacht of er pedalen voor zitten. Ook bij actieve bassen wordt vaak de passieve ingang van je versterker gebruikt.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Idd, gewoon je passieve ingang gebruiken tenzij het te veel overstuurd. Je moet maar zo denken: bij passief wordt niks qua volume gedempt. Bij actief wordt er 6/10 db omlaag getrokken. Ik zie nog wel eens bassisten die op hun bas alles open zetten qua hoog mid en laag en vervolgens op de versterker de actieve ingang pakken. Als je op je bas je eq redelijk neutraal afsteld, eerder iets knijpen dan de andere boosten, is je uitgang niveau ook wat lager. Dan hou je uiteindelijk ook meer mogelijkheden over om tussentijds nog iets bij te stellen op je bas.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

tieleman schreef:Ok, ok. MODERNE preamp dan. :facepalm:

In ieder geval, de bas van de TS is actief, dus heeft geen extra buffer nodig. Als die Lehle iets extra's voor onze residente paardenvoeler toevoegt dan is dat omdat er nog iets meer elektronica in zit dan simpelweg een buffer (vermoed ik).
Ik moet met de billen bloot na een avondje A/B testen van alleen de bufferfunctie op aanraden van een vriend van me. De Lehle D-loop is een buffer/booster tegelijk als je wilt. Toen mijn pedalboard niet goed genoeg was, heb ik e.e.a. aangepast. Het totaal gaf een helderder geluid, zoals ik enthousiast vertelde, maar alle factoren afzonderlijk heb ik niet getest.

Na een avondje pielen: op gitaar denk ik te horen dat de hoge frequenties gebalanceerder met meer tophoog doorkomen, met name bij akkoorden, maar invloed vanuit mijn eigen niet perfect constante spel kan ik niet negeren. Het kan zijn dat ik anders aansla, als ik weet dat ie ingeschakeld staat. Wel is opvallend dat met meerdere effecten tegelijk het hoog wel beter doorkomt als in: 'Waar is die hoge E-snaar gebleven? Oh daar is ie weer als ik de buffer aanzet'.

Op bas? Het kan zomaar wezen dat je gelijk hebt, zoveel verschil hoor ik eigenlijk niet. Er zit een klein trucje op de boostfunctie, hoe meer boost, hoe meer picky treble er vanaf gesnoept wordt om het niet storend te maken. Harmonischen lijken opener op bas. Grrrr. Misschien heb ik 'm de vorige keer wel getest met de booster halve kracht aan. Niet meer te vinden. Waar is mijn labjournaal?? Hoe dan ook, voor publiek zal het niet uitmaken, die illusie heb ik zeker niet.

Nu heb ik op dit moment een aktieve bas, BB1500A Yamaha. Ik zou hem wel eens willen checken met een passieve P en kijken wat dat doet. Maar de tijd gebruiken om lekker te spelen is ook prima. Tijd is schaars met 3 kids en een baan met diensten. ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Goeie analyse. :yes:
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Zo nu en dan een hand in eigen boezem misstaat niemand. :lol:

(Ik bedacht me na het bovenstaande verhaal dat mijn bas een Bartolini preamp upgrade heeft gehad na zijn geboorte. Zal wel een buffer inzitten..)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
emilk
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 feb 2013, 19:26

Bericht door emilk »

Ik hoor heel vaak dat mxr niet gebufferde pedalen heeft met een slechte true bypass. Is dat ook echt zo?
no fuzz for uzz!!! 8)
waar een bas is is een weg :)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Ik denk dan vooral dat de schakelaar van minder duurzame kwaliteit is, als het iets zou moeten zijn.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
emilk
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 feb 2013, 19:26

Bericht door emilk »

dat is wel raar dan want mxr is best wel goede kwaliteit
no fuzz for uzz!!! 8)
waar een bas is is een weg :)
Gebruikersavatar
emilk
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 feb 2013, 19:26

Bericht door emilk »

is de mxr bass octave deluxe goed gebufferd met een werkende true bypass?
no fuzz for uzz!!! 8)
waar een bas is is een weg :)
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

emilk schreef:is de mxr bass octave deluxe goed gebufferd met een werkende true bypass?
Zie de posts hierboven, een pedaal is gebufferd of true bypass, niet allebei tegelijk. Wel bestaan er pedalen die je kunt schakelen tussen die twee mogelijkheden, meestal door openschroeven en een schakelaartje te verschuiven. De MXR M81 preamp is hier een voorbeeld van.

Ik gebruik overigens al jaren diverse MXR pedalen, die hebben naar mijn bescheiden mening een prima true bypass. Mijn enige negatieve ervaringen in dit verband zijn met Boss-pedaaltjes, die vermijd ik liever.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
emilk
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 feb 2013, 19:26

Bericht door emilk »

Juist! dankjewel allemaal. Bernaduur heeft het er namelijk vaak over dat mxr een slechte true bypass heeft. wat mij aan het twijfelen bracht. Ik zie heel veel artiesten zoals marcus miller, stanley clarke, victor wooten met mxr pedalen en het leek me dan vrij logisch dat alles van mxr van goede kwaliteit is of de pedalen die zei gebruiken zoals de octaver
no fuzz for uzz!!! 8)
waar een bas is is een weg :)
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

emilk schreef:Juist! dankjewel allemaal. Bernaduur heeft het er namelijk vaak over dat mxr een slechte true bypass heeft. wat mij aan het twijfelen bracht. Ik zie heel veel artiesten zoals marcus miller, stanley clarke, victor wooten met mxr pedalen en het leek me dan vrij logisch dat alles van mxr van goede kwaliteit is of de pedalen die zei gebruiken zoals de octaver
Oude MXR pedalen hebben een slechte bypass, dat is een zogenaamde "hardwire bypass" waarbij een deel van je signaal weg lekt naar het effectcircuit, ook al staat het pedaal uit. Moderne MXR pedalen hebben het gangbare true bypass circuit wat in heel veel andere pedalen wordt gebruikt, die hebben dat probleem dus niet.

Wat eventueel nog een klein nadeel kan zijn, is dat bij een aantal pedalen de voetschakelaar direct op het circuitboard is gemonteerd, dat is een potentieel zwakke plek. Bij normaal beschaafd gebruik zou dat niet per se een probleem hoeven te zijn.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Niet alleen de oude; veel nieuwere pedalen hebben dit ook nog. Geen idee waarom MXR het niet gewoon aanpast.
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

Bernardduur schreef:Niet alleen de oude; veel nieuwere pedalen hebben dit ook nog. Geen idee waarom MXR het niet gewoon aanpast.
Is het bekend welke pedalen nog de oude bypass hebben? Ik weet dat de nieuwe reissue "Script" pedalen nog de oude bypass hebben, om zogenaamd vintage correct te zijn.... :-?
Veel andere nieuwe modellen hebben toch een simpele standaard DPDT schakelaar voor true bypass? Die heb je ongetwijfeld wel in goede en minder goede kwaliteit, dat wel.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Plaats reactie