True bypass, buffered etc

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

True bypass, buffered etc

Bericht door FunkyFingerFunker »

Hoi,

Even een vraagje :

Alhoewel ik een electrotechnische achtergrond heb is dit mij (nog) niet geheel duidelijk. Vooral het verhaal achter actieve/passieve bassen, gebufferde inputs, true bypass etc.

Even mijn pedalen op een rijtje :

Boss TU3 Tuner, Boss ODB3 Overdrive, Boss CEB3 Corus (allen gebufferd ???), EHX LPB-1 Booster, Mooer Bass Sweeper (beiden True Bypass ???), Aphex Bass Xciter (Buffered ???), Eden WTDI Pre-amp (geen idee wtb input) en voor de fun een Behringer BSY600 Bass Synth. Ben nog op zoek naar een Boss LS-1 en evt een Compressor.

Op mijn board komt in ieder geval de Tuner, Chorus, Booster en Bass Sweeper. Evt aangevuld met de LS-1. Ook de Footswitch van mijn T-Max komt erop. Wie weet komt de Bass Xciter er ook op. Evt heb ik ook nog een Alesis 3630 19" Rack Compressor Limiter welke ik in mijn flightcase kan stoppen en aansluiten dmv de FX SND/RTRN op mijn amp).

Meestal speel ik met mijn actieve Warwick (mijn jazz is als backup). Wat is nu voor mij de beste manier van aansluiten (ik kan evt de FX SND van mijn top gebruiken om mijn tuner aan te sturen).

Alle tips zijn welkom.

Gr,
Ron
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

Eigenlijk stel je dus twee vragen; hoe zit het met gebufferde en true-bypass pedalen, en in welke volgorde kan ik deze het beste aansluiten?

True Bypass is op een gegeven moment een toverwoordje geworden omdat oudere gebufferde pedalen vaak veel van je bastoon wegsnoepten. In theorie geeft een true bypass pedaal het signaal onveranderd door als het pedaal niet actief is.

Tegenwoordig ligt de zaak wat anders; als je een groot pedalboard hebt met alleen true bypass pedalen, zal ook daar je toon in kwaliteit achteruit gaan. Het is dus sowieso geen slecht idee om ergens aan het begin van je keten een buffer te hebben.
Daarnaast zijn veel gebufferde pedalen tegenwoordig uitgerust met goede buffercircuits. Veel fabrikanten (en ook bassisten) geven er zelfs weer de voorkeur aan om een gebufferd pedaal te gebruiken. Ook zijn er pedalen waarbij je kunt kiezen tussen een buffer of true bypass.

Wat betreft de volgorde is er maar één regel: "er zijn geen regels". Uiteraard zal je wel vaak een bepaalde basisvolgorde terugvinden bij veel muzikanten:

gitaar-(tuner)-wah-fuzz-overdrive/distortion-filters-modulatie-delay/reverb-versterker.

Een synth pedaal kan op verschillende plekken worden ingezet, ik kan me voorstellen dat je die bijvoorbeeld vóór je overdrive en filters wilt hebben. Ook bij compressors zie je verschillen, aan het begin van je keten kan je hiermee je signaal oppeppen voor alle pedalen die hierna komen, maar anderzijds zou je aan het eind van je keten je totale dynamiek beter kunnen regelen, bijv. als limiter.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
Laus
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mei 2005, 20:19

Bericht door Laus »

ik ben zelf niet zo gecharmeerd van de buffers in de Boss pedalen. Je zou iig eens kunnen testen:
1. prik je bas rechtstreeks in je amp en luister goed naar je sound, een beetje volume kan wel helpen.
2. prik je bas in een Boss pedaal en schakel het uit, luister goed naar je sound.

Wat vind je van het verschil? Acceptabel of niet? Persoonlijk vind ik van niet dus heb ik alle 'minder' gebufferde dingen in een true bypass loop.
Mijn ervaring met een paar gitaristen leert dat zij de 'slechte' -bypass van een Crybaby/Morley nogal waarderen omdat die de gain/ruis/schelheid een beetje tempert.
Oftewel, het is zo persoonlijk als wat.
Jericho Alpha Black
Dean Edge Q6
QSC GX-5 poweramp + Two Notes LeBass
SWR Goliath III/Son of Bertha
Line 6 Studio Lowdown 110
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

Dat van die BOSS buffers klopt wel, ja. Het maakt trouwens ook nog wel wat uit of je een actieve of passieve bas gebruikt; een passieve bas heeft vaak meer baat bij een buffer aan het begin van een effectketen dan een actieve bas.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Goed uitgelegd over die buffers!

Probeer eens een Lehle buffer? Bizar wat het voor je sound kan doen.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Sterker nog, een actieve bas heeft *geen* voordeel van een buffer in een pedaal, de buffer zit namelijk al in de bas zelf in de vorm van de preamp. Een andere buffer uitproberen heeft dan ook niet echt zin. Kun je natuurlijk nog steeds alle pedalen met "slechte" buffers in een aparte chain zetten, maar extra/andere buffers toevoegen heeft echt geen zin.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Nu verwar je misschien een buffer met een willekeurige on-board preamp.

Een buffer hoeft je geluid niet te boosten, wat een voorversterker wel doet. Een buffer is geen booster! Een buffer past de impedantie van je signaal aan op versterkerniveau, wat een voorversterker in een willekeurige bas niet (hoeft) te doen. Hierdoor krijg je een veel helderder signaal, terwijl het laag mooi strak blijft.

Sinds kort heb ik wel een buffer na mijn actieve bas en het scheelt behoorlijk in geluid. Het geluid krijgt meer headroom, zonder luider te hoeven zijn.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Nope, een preamp in een bas is altijd een buffer, als in: zet je hoogohmige signaal om in een laagohmig signaal.

Een preamp hoeft ook niet te boosten, Glockenklang preamps zijn afgesteld op 0dB gain (zowel passief als actief met EQ neutraal klinkt even hard).
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Helaas klopt dat niet helemaal, er zijn wel degelijk ingebouwde preamps die dat buffer gedeelte niet hebben :) De nieuwere hebben het bijna allemaal, vroeger waren het er nog weer minder.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ok, ok. MODERNE preamp dan. :facepalm:

In ieder geval, de bas van de TS is actief, dus heeft geen extra buffer nodig. Als die Lehle iets extra's voor onze residente paardenvoeler toevoegt dan is dat omdat er nog iets meer elektronica in zit dan simpelweg een buffer (vermoed ik).
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Mijn Lakland bv, passive pickups, active toonregeling, passive uitgang (zonder buffer dus). Bas is uit 1999.
Waar je ook mee moet oppassen is het aantal buffers. Als je 1 goede buffer hebt is het prima. Maar wanneer je er meerdere gebruikt kan het namelijk ook je ruis versterken.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Heeft iemand enig idee wat mijn Warwick Corvette Proline (ik denk passieve MEC Dynamic Correction Pickups, actieve toonregeling) voor uitgang heeft. Ik ga ervan uit dat de pups passief zijn ivm de push pull volumepot.

En indien deze gebufferd is, is dat in geval van de passieve stand (push pull volumepot uittrekken) dan ongebufferd ?
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

Klopt volgens mij allebei, inderdaad. De combinatie passieve pick-ups met een preamp wordt het meest gebruikt. Ik heb geen schema's bekeken van die Warwick, maar als het een beetje een modern preamp-ontwerp is, zal er waarschijnlijk wel een buffercircuit in zitten. Als je je bas ook passief kunt schakelen, dan zal deze inderdaad dan niet meer gebufferd zijn.

@Goose: bedoel je met "passieve uitgang" dat je je preamp/toonregeling altijd uit hebt staan? Ik wist overigens niet dat oudere Laklands geen buffer hadden, alle huidige modellen zijn gebufferd.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

@Alban: ik had destijds aan Dan van Lakland gevraagd over of de bas nu wel of geen buffer had. In verband met het gebruik van een fuzz. Een hoop fuzz pedalen zijn niet zo happy met een buffer, ze gaan dan gecompressed klinken. Dan vertelde mij dat de Bartolini electronica in mijn bas geen buffer heeft. Dus passive pickups, active electronica (met on/off switch) en een uitgang zonder buffer. Ik gebruik zelf als buffer een cleane booster (op standje 0) van Catalinbread. Laag en tophoog blijven daarmee heel lekker in je geluid. Meer sprankel en bite en dauw.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

Duidelijk.

Ik doe overigens een beetje hetzelfde, ik heb een W&C Phat Phuk aan het begin als booster/buffer. Dat is met name voor mijn primaire bas erg fijn ('59 CS P bas).
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Plaats reactie