Welk pedaal kun je niet missen?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Haico

Bericht door Haico »

Het volgende is geen pedaal, maar ik vind dat elke bassist een een goede DI moet hebben. Gewoon een losse cleane DI. Geen Sansamp BDDI or soortgelijken. Niet de output van je top. Gewoon een losse DI. 8)
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

wat is dan een goeie di ?
Afbeelding
https://www.bax-shop.nl/di-box/bss-ar-13 ... 2wodcFkNLw

deze kom ik vaak tegen !
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Haico

Bericht door Haico »

Prima!
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

Haico schreef:Het volgende is geen pedaal, maar ik vind dat elke bassist een een goede DI moet hebben. Gewoon een losse cleane DI. Geen Sansamp BDDI or soortgelijken. Niet de output van je top. Gewoon een losse DI. 8)
Waarom ? Is dat dan beter als de D.I. op je versterker , voorversterker of je pedaal ?
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ik speel al aardig wat jaartjes maar ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om zelf een DI aan te schaffen... :D

maar Haico gaat ons nu beslist even uitleggen waarom we dat tóch zouden moeten doen....zet 'm op broertje!
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3029
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

TU-2 Tuner, de rest kan ik missen.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Haico

Bericht door Haico »

Stinky schreef:maar Haico gaat ons nu beslist even uitleggen waarom we dat tóch zouden moeten doen....zet 'm op broertje!
Ik denk dat ik de voordelen van een DI t.o.v geen DI niet hoef uit te leggen. Zowel als bassist en studio idioot zie ik voordelen van een kastje die niet meer doet dan een hoog impedant, ongebalanceerd, signaal omzetten naar een laag impedant, gebalanceerd, signaal. Het maakt het normaliter onbruike signaal van je basgitaar tot iets waar geluidsmensen wél mee kunnen werken.

Als ik met andere bassisten praat, dan hoor ik veel geklaag over geluidsmannen die erop staan dat je ZIJN recht-toe-recht-aan DI gebruikt... en dat dit vaak een Behringer is.

Als ik met andere andere studio idioten praat, dan hoor ik geklaag over gezoem, bedenkelijke EQ-shapes en waardeloze speaker-simulaties uit DI's in versterkers/preamps. Dit maak ik zelf ook mee. Zo ben ik verre van onder de indruk van de kwaliteit van de DI in de Sansamp Bass Driver DI. Ik wil best het signaal uit een dergelijke preamp opnemen, maar dan laat ik óók nog een lijntje lopen met MIJN DI.

Het probleem hier is dat bassisten en geluidsmannen beiden vinden dat de verantwoordelijkheid bij de andere partij ligt. Daarom krijg je soms een Behringer DI onder je neus geschoven. Er wordt geen budget voor vrijgemaakt. Dit probleem zou opgelost zijn als bassisten zelf investeren in een manier om een bruikbaar signaal op line-level of mic-level te maken. Dit kan met een DI. Of en mic. Ik geef toe: het kan ook met de DI op je top/preamp/pedaal... maar controleer dan wél (d.m.v. een opname) hoe de werking is van de ingebouwde DI voordat je naar het podium of studio vertrekt!
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

Heb nog nooit enig probleem gehad met de D.I. uit mijn basversterkers ( Hartke , Ampeg , Mesa Boogie en Markbass ), uit de EBS micro bass II pedaal ook niet , ook al meerdere keren gewoon ingeplugd op een Markbass DI , dus zie ik niet in waarom ik nog een apparte DI zou meenemen.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15133
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik heb een aantal pedalen in een lade liggen, maar die hebben nog nooit een repetitie ruimte gezien. Laat staan een podium. Was van plan om mijn tuner pedaal wat vaker te gaan gebruiken, maar nu heb ik zo'n headstock dingetje dat eigenlijk even handig is.
Het antwoord op de vraag luidt dus: allemaal.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22639
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik zou geen octaver kunnen missen...niet dat ik 'm veel gebruik maar ik zou het vervelend vinden mocht ik er geen hebben
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Van Tango
Berichten: 3054
Lid geworden op: 16 mar 2007, 03:32

Bericht door Van Tango »

De enige constante factoren op mijn pedalboard (op mijn tuner na) de afgelopen jaren zijn deze twee kastjes, de rest is sterk aan verandering onderhevig:

Afbeelding

Afbeelding
What difference does it make?
StenBass
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 okt 2012, 17:44

Bericht door StenBass »

:dance: Voor mij ook de OC-2!
Top pedaal :worship:
Haico

Bericht door Haico »

bazz59 schreef:Heb nog nooit enig probleem gehad met de D.I. uit mijn basversterkers ( Hartke , Ampeg , Mesa Boogie en Markbass ), uit de EBS micro bass II pedaal ook niet , ook al meerdere keren gewoon ingeplugd op een Markbass DI , dus zie ik niet in waarom ik nog een apparte DI zou meenemen.
Bedankt voorhet beamen van mijn punt. :mrgreen: :P
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Haico schreef:
bazz59 schreef:Heb nog nooit enig probleem gehad met de D.I. uit mijn basversterkers ( Hartke , Ampeg , Mesa Boogie en Markbass ), uit de EBS micro bass II pedaal ook niet , ook al meerdere keren gewoon ingeplugd op een Markbass DI , dus zie ik niet in waarom ik nog een apparte DI zou meenemen.
Bedankt voorhet beamen van mijn punt. :mrgreen: :P
Heb ooit geïnvesteerd in een DI -1000 van BBE, deze won het wat mij betreft van de A-133 BSS. Met iets meer mogelijkheden om je basgeluid te vormen. Thuis, gewoon een goed signaal, op het podium: ik moet de gain op 11 uur zetten, je DI is niet goed!!, hier pak mijn behringer maar... Een leek zal het verschil niet horen, maar het gaat erom wat JIJ WIL horen. Voor mij is dat het gevormde signaal van de BBE, en niet de DI van mijn Glockenklang (erg goed door een cab, maar de DI is verre van imposant)

Wat betreft het pedaal dat ik niet kan missen is mijn Boss CE-20 Chorus Ensemble. De MXR Blow.Torch is gestolen, maar blijft nog altijd hoog op mijn wishlist staan
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Tuner altijd onmisbaar maar niet echt een effect. Ik snap trouwens niet dat er zoveel gitaristen bassisten zijn die er geen hebben. Of ze moeten hem vooraf lenen van een ander bandlid of een ander bandlid moet een noot aanslaan...... zucht. Daar gelaten de profs die het op hun oren doen zonder hulp van anderen. MAAR, dan moeten ze altijd weer met geluid stemmen. Ik heb het zelf altijd als storend ervaren als er een muzikant met geluid staat te stemmen. Maar ja dat ben ik dan.
Qua effecten: Rogiers basscreamer is er bij mij de laatste jaren nooit van mijn board gekomen. Perfect binnen mijn vorige band.
DI's: voorheen gebruikte ik de DI van de M80+, maar toen die de deur uitging (klonk niet lekker over een buizenbak) opzoek gegaan naar een andere. Een brullende buizenbak paste wel binnen het bandgeluid dus opzoek naar een DI die tussen de amp en cab kon. Uiteindelijk voor een Redbox gekozen. Heeft een aantal mogelijkheden: als gewone DI, als Di tussen amp en cab, met cab sim, zonder cab sim. Gebouwd als een tank! En tegenwoordig kosten ze niet zoveel meer 2e hands.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie