Bas geluid

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vichelli
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2015, 17:21

Bas geluid

Bericht door vichelli »

Naar aanleiding van een auditie ben ik kort geleden weer eens gaan luisteren naar
MAKE IT ALONE van POWERPLAY uit 1982. https://www.youtube.com/watch?v=DI3KHpKkd0U" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben heel erg gecharmeerd van het bas geluid. (naar ik dacht van Peter van Straten)
Ik ben aan het experimenteren met de balans tussen de instelling van de tube en solidstate voorversterker/elementkeuze en toonregling maar krijg niet die mooie knor.
Ik heb altijd zonder effecten gespeeld en heb geen idee in welk(e) effect(en) ik het moet zoeken..
Heeft iemand een tip?
stay out of treble
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Heel dicht bij de brug aanslaan en hard ook :) Dan klinkt het ook nog licht overstuurd, dus een overdrive in een doosje of uit je versterker.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Bericht door anderson »

Hij heeft een oude Precision met 2 extra Jazz bass pick-ups bij de brug. Een soort van humbucker dus en met de juiste aanslag is die knor echt te krijgen.
Gebruikersavatar
vichelli
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2015, 17:21

bas geluid

Bericht door vichelli »

Het lijkt er enigzins op wanneer ik, op de B en de E snaar, tussen het brug element en de brug keihard pluk. (plectrum is geen optie)
Ik heb al een vrij harde aanslag en als het zo bruut hard moet is, wordt het oncomfortabel en is alle dynamiek weg.
En zodra ik op de A en hoger speel klinkt het toch nog vrij iel.

Ik een live opname gezien waar hij op een Jazz bas speelt met slechts één brugelement en de snaren plukt tussen de elementen, en toch dat typische geluid heeft, waarbij hij de snaren ook niet echt lijkt te geselen.
Zou het dan misschien het element zijn?
Ik speel met Fender noiseless N-3 elementen.
stay out of treble
Haico

Bericht door Haico »

Het liefste stainless steel snaren gebruiken. Brugelement hoog zetten. Halselement uit. Versterker iets harder zetten dan je gewent bent. Zeer gecontrolleerd, maar vinnig, aanslaan. Dichtbij de brug. Goed dempen tussen de noten. Dan met de EQ de growl zoeken in het midden. Beetje hoog eraf. Laag toevoegen naar smaak/akoestische situatie. Eventueel een lichte chorus erover voor de echte jaren '80 vibe.
Gebruikersavatar
Watt
Berichten: 478
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:52

Bericht door Watt »

Waren fijne basjes die van Daion. Neck pickup iets terug. Verder niets. Die dingen knorden als een gek.
Als iemand er nog een weet te liggen?
FENDER and SQUIER basses| HEVOS 400D AMP | HEVOS POWERSET CABS | LINE 6 G30 RELAY | DUNLOP PICKS | SOME SECRET STUFF
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Klinkt als Bartolini's met actieve electronica.


Een Daion bas van dichtbij:

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Muziekschuur schreef:Klinkt als Bartolini's met actieve electronica.
Of het Bartolini's zijn of niet is maar een kleine nuance; TS is meer geholpen met dingen als elementplaatsing, manier van aanslaan etc dan met de minieme details.

Verkijk je niet op pickups, iedere amp heeft een EQ aan boord.
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Bericht door anderson »

Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik hoor een verzadigde preamp. En hoe ik Bartolini's ken konden die dat ook altijd. Ik heb altijd Bartolini's eruit kunnen pikken. Andere pickups niet. En hoewel dit blijkbaar geen bartolini's zijn is deze sound juist te vinden in Bartolini's.

Maar als het over aanslaan gaat, techniek.... I'm all ears.... Want daar weten anderen veel meer van. Dan oefen ik gewoon tot ik die sound heb. Maar hoe ik er kom... Ik kan het meestal niet navertellen...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
janbasmanjan
Berichten: 427
Lid geworden op: 05 okt 2008, 11:14

Bericht door janbasmanjan »

Aleen je bridge pick up gebruiken en de toon pot dicht(jacco ) sound,
dan kom je er wel
Squier Jaguar Shortscale
Cort Curbow FL.
Gretsch electromatic
Fender Rumble 500 met Genz benz focus 2X10,
Tc Corona,ELH Metaphors,Digi Bass synth wa, Ibanez PH 7,Boss O C 3, Pedaltrain nano.
A lot of Sneakers :D
Plaats reactie