Pedalen goed vastzetten op je board

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
jasmetmouwen
Berichten: 146
Lid geworden op: 03 jul 2014, 16:09

Pedalen goed vastzetten op je board

Bericht door jasmetmouwen »

De pedalen op mijn pedalboard zitten met klittenband vast op mijn board. Bij het loshalen van een pedaal uit mijn pedalboard, trek ik soms een hele reep klittenband uit mijn pedalboard. Ik heb geprobeerd dit op te lossen met extra sterke lijm, maar toch blijft dit probleem terugkeren.
Nu ben ik van plan een eigen pedalboard te bouwen die ik los in mijn koffer kan leggen. Nu zoek ik een betere (industriële kwaliteit) velcro, maar zou niet weten welke goed blijft zitten. Ik wil ook geen tie-wraps gebruiken. Welk merk of type raden jullie aan?
Squier JV Jazz Bass (1982)
Fender Classic Series 50's Precision Bass
Squier Classic Vibe 60's Precision Bass
Fender JMJ Mustang Bass
Erwin1983
Berichten: 331
Lid geworden op: 30 nov 2013, 18:06

Bericht door Erwin1983 »

Ik gebruik altijd zelfklevende velcro van tesa. Gewoon verkrijgbaar bij de bouwmarkt.
Ondergrond even ontvetten. Is bij mij nog nooit losgekomen!

Op onbewerkt hout plakken werkt niet heel best. Ik lak het hout altijd.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

+1 voor Tesa, das de beste velcro denk ik.

Als je zelf een pedalboard bouwt, is het misschien een idee om een tapijttegel te gebruiken. Daar blijven de klittenband "haakjes" perfect op zitten.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 907
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Bericht door Galvanized »

Ik heb ze vastgeniet op mijn pedalboard. Sindsdien geen last meer van!
MUSIC MAN STINGRAY 5
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Bericht door klaasvaak »

Galvanized schreef:Ik heb ze vastgeniet op mijn pedalboard. Sindsdien geen last meer van!
Das genieten!!!
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
jasmetmouwen
Berichten: 146
Lid geworden op: 03 jul 2014, 16:09

Bericht door jasmetmouwen »

Bedankt voor de tips! Ik ga eerst Tesa velcro op gelakt hout proberen, als dat niet goed plakt dan knal ik er nog een paar nietjes doorheen:)
Squier JV Jazz Bass (1982)
Fender Classic Series 50's Precision Bass
Squier Classic Vibe 60's Precision Bass
Fender JMJ Mustang Bass
Gebruikersavatar
bass.player
Berichten: 1484
Lid geworden op: 15 jan 2006, 09:50

Bericht door bass.player »

Onderkant van de velcro insmeren met pattex, bisonkit of iets dergelijks en probleem opgelost
Basses by Fender, MusicMan and Höfner
Amplifiers and cabinets by Ampeg
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

Tesa rules, komt zelfs in de perfecte breedtemaat van 5 cm, past bijv 1 op 1 op de pedaltrain.
Let wel op, want kan goed vast gaan zitten, moef af en toe echt wrikken om een effect los te kijgen.

Mijn advies is de haaksjes onderop (net als bij Trex op hetboard) en niet de volledige onderkant van het effect volplakken met de zachtere kant.... paar stripjes is genoeg om het goed vast te zetten..... en je krijgt ze er nog af bij een evt wissel...

succes!
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Waarom de haakjes op het board? De algemene standaard is toch het lusje op de plank, haakjes onder het pedaal. Reden hiervoor is dat je die haakjes kapot gaan als je er op gaat staan (als er geen pedaal op zit bv). Idd, tesa rules maar, het huismerk van conrad is van minstens zo'n goeie kwaliteit.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

Maak gebruik van trex en een pedaltrain. Trex levert zijn boarden al met de haakjescoating professioneel aangebracht. Uiteindelijk gebruik ik mijn pedaltrain ook zo (anders wordt wisselen van setting lastig).... ik heb geen idee of dat beter of slechter is voor de haakjes zelf.... nog nooit problemen ervaren?
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

d'r is overigens ook niet zo veel ruimte op mijn board over om op te gaan staan moet ik zeggen!
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
Vincent76
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 nov 2014, 14:14

Bericht door Vincent76 »

Heb beide gehad, maar uiteindelijk blijven de pedalen met de haakjes op het board en de lussen onder de pedalen het beste bij mij zitten. Wetenschappelijke verklaring? Geen idee!
Staatsman Jop
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 mar 2008, 12:52

Bericht door Staatsman Jop »

Als je met loshalen van pedalen even een spatel gebruikt trek je ook minder snel het klittenband los. Spatel steek je dan onder het pedaal, dus tussen de twee klittenband delen.
Erwin1983
Berichten: 331
Lid geworden op: 30 nov 2013, 18:06

Bericht door Erwin1983 »

+1!
Voorkomt ook dat je de kabels kapot rost wanneer het pedaal ineens loskomt.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Alles met lijm als basis heb ik verwijderd uit mijn optielijst. Uiteindelijk houdt het niet.

Ik boor gaatjes onderin de plaat die ik wil gebruiken, maak ze daarna met meestal dezelfde boutjes weer vast. Ik verwijder de bodem van het effectpedaaltje, om de dikte te compenseren en hem compleet strak op de plaat te monteren. Het gaat nooit meer los, ziet er superclean uit.

Afbeelding
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Plaats reactie