Need input voor eerste pedalboard rookie

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Sjrake
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2016, 09:58

Need input voor eerste pedalboard rookie

Bericht door Sjrake »

Schermafdruk 2016-01-07 20.12.47.png
Ben, na jarenlang te hebben beweerd dat een bassist geen pedalen nodig heeft, toch gaan experimenteren met pedalen. Stiekem toch wel leuk en voor sommige momenten een toegevoegde waarde. Nu wil ik een pedalboard samenstellen waar ik in ieder geval voldoende variaties mee kan maken. Ben nu nog aan het verzamelen maar onderstaand is de grove opzet.
Graag jullie mening over ontwerp qua pedalen en zeker qua volgordelijkheid. TXS!
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Je gaat in éen keer die serie pedalen en pedalboard aanschaffen?
Prijzig grapje denk ik?
Sjrake
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2016, 09:58

Bericht door Sjrake »

Ola viersnaar. Niet in 1 keer maar beetje bij beetje. Wil wel van tevoren wel een idee hebben waar het naar toe gaat groeien. Dat bespaart me later in werk en dubbele kosten boards. Daarom heb ik een ontwerp gemaakt.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

het blijft altijd wat trial en error!!
omdat sommige pedalen gewoon niet of juist wel heel erg goed te combineren zijn (met je bas,versterker ,cabinet,speelstijl,andere effecten)
en je persoonlijke smaak natuurlijk!


ik zie nogal veel distortion staan probeer ook in gain stages te denken beter een dynamische drive(ik heb een sansamp vt) en een booster (zoals een lbp-1)
goedkoper en veelzijdiger dan meerdere echte hi-gain distortions.
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Bericht door Kaasknaap »

Precies wat hierboven al staat.

Kijk vooral naar wat je eerst nodig hebt voor de muziek die je wilt maken en wat je daar dan nog later bij wilt voegen. Zo kom je ongeveer op een idee hoe groot het pedalboard voorlopig zal moeten zijn. Ik denk dat een Pedaltrain Jr. voor een lange tijd zal voldoen. Gooi daar een Onespot met daisy chains aan vast en je zit goed!

Een volle en enorme effectenlijn ziet er geweldig uit, maar de meeste raak je toch niet aan of heel eventjes. Daarvoor heb ik bijvoorbeeld een mini multi pedaal zoals een Zoom ms-60b of B3 of b1xon voor.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Precies dat inderdaad. Drive, fuzz, gain en distortion pedalen zijn vaak de moeite waard om analoog/los te hebben. Voor het overige is een multi pedaal vaak meer dan voldoende goed. Maar afhankelijk natuurlijk van de muziek die je maakt.. en hoeveel geld je wil uitgeven voor een experiment op zijn tijd.

Dat gezecht hebbende.. heb ik ongeveer 8 pedalen te veel op mijn eigen plank :facepalm: het blijft leuk speelgoed :)
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Jeugdige overmoed. :lol:

Koop eerst een pedaaltje wat het geluid beïnvloedt, ik vind bvb een envelope filter (autowah) een heel tof effect voor bas. Met alle respect: over een half jaar denk je weer heel anders over bovenstaande schema. Alles ook nogal afhankelijk waar de muzikale reis je brengt en de muziek die je speelt.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
low-end
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 aug 2015, 23:30

Bericht door low-end »

Je bent de MXR bass compressor nog vergeten :wink:
Warwick Streamer stage I '91 ~~ Squier Jazz bass vintage modified '77 ~~ Warwick Corvette Proline '95
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Dr Teng schreef:Jeugdige overmoed. :lol:

Koop eerst een pedaaltje wat het geluid beïnvloedt, ik vind bvb een envelope filter (autowah) een heel tof effect voor bas. Met alle respect: over een half jaar denk je weer heel anders over bovenstaande schema. Alles ook nogal afhankelijk waar de muzikale reis je brengt en de muziek die je speelt.
Als ik dat plaatje bekijk zou ik niet een envelope filter aanraden als eerste koop... :)
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ik zou/ben beginnen/begonnen met een stemkastje, een overdrive/fuzz, een e.q.-pedaal, een adapter en een daisy-chain.
alles eerst los op de grond, dan telkens iets erbij en eraf. Daarna verder groeien naar een plankje.
En inderdaad; trial and error is onvermijdelijk.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

Dit is overgebleven na heeeeel veeeeel pedalen te hebben gehad....
Bijlagen
image.jpeg
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

En ik zie heel veel MXR, begrijp me niet verkeerd (dat is goed spul) maar er zijn veel leuke effecten te kopen.... Kijk ook eens naar aguilar, emma, tech21, ehx, taurus, boss, etc, etc etc,
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Als je écht geen ervaring hebt, koop dan eerst een multi-effect. Daar zit alles in zodat je lekker kunt uitvogelen wat alles nu daadwerkelijk inhoudt en of je het in de praktijk gaat gebruiken.
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

Uit je opstelling vind ik alleen de polytune interresant... En (inderdaad als je een delay effectief kunt en wilt gebruiken) dan is die van mxr top (zeker gezien de prijs kwaliteit verhouding)....

En het beste pedaal van mxr voor de bass staat er niet bij.... De compressor van mxr is de bom :dance: , maar ook daarvoor geldt of je die effectief nodig hebt en gebruikt waar tie voor is....

Een ander tip is koop zo veel mogelijk (niet afgetrapt) spul van markplaats, basgitaarforum en op facebook effecten ruilen...... Er is heel veel omloop, dus uiteindelijk scheelt je dat een slok op een borrel
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

..... Ik ben het eens met de dr. :worship:

Uiteindelijk wil je waarschijnlijk wat meer analoog materiaal hebben, maar zeker voor het uitzoekwerk wat je echt wilt en nodig hebt is een multitool ideaal en betaalbaar.... Ook daarvan zijn er veel op de 2e hands markt!!!!

....en mocht je toch voor een plankje gaan ... Investeer dan ook in een goede voeding (persoonlijk ben ik erg tevreden over de cioks chizofrenic, mn door de veel mogelijkheden 9, 12 en 18 volt, combinaties en wiiselspanning) en in fatsoenlijke patchkabeltjes en instrument kabels..... anders gaat je sound ondanks de effecten er niet dikker op worden

Maar genoed georaceld :oudezak: er is zeker veel lol te beleven aan vette effectjes.....
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Plaats reactie