Beginnend in effecten, tips en trics

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
BramC
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2016, 14:35

Beginnend in effecten, tips en trics

Bericht door BramC »

Beste bassisten,

Ik heb mezelf vorig jaar een Boss ME50 aangeschaft omdat ik graag wou experimenteren met verschillende effecten. Dit heb ik nu over het laatste jaar gedaan en ben tot het besluit gekomen dat er veel te veel voor mij op een Boss ME50 zitten. De Fuzz en overdrive gebruik ik het meeste. Nu is mijn vraag wat ik het best kan aanschaffen in die categorie. Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een fuzz/overdrive pedaal. Wat zijn jullie ervaringen?

Ik speel zelf op een Stingray by musicman met een ampeg BA110 V2 como.

Alvast bedankt voor jullie hulp
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

Qua drive en fuzz pedalen werken volgende voor mij zeer goed met mijn Stingray H en HH in combinatie met mijn Ampeg SVT VR.
- Colorsound tonebender
- Electro Harmonix Big Muff (zwarte versie)
- Fulltone Bassdrive
- Earthquaker Devices Monarch
- Solidgoldfx Beta

Het blijft, hoe je het ook draait of keert, een zeer smaakgebonden zoektocht. Zo krijgen bijvoorbeeld Darkglass pedalen lovende reviews, terwijl ik met mijn B3K niets kon aanvangen.

Een tip: probeer tweedehands te kopen, zo verlies je het minste wanneer het pedaal toch niet blijkt te voldoen aan je verwachtingen.
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Bericht door WahWow »

BramC schreef:Dit heb ik nu over het laatste jaar gedaan en ben tot het besluit gekomen dat er veel te veel voor mij op een Boss ME50 zitten.
Dat is de hoofdreden waarom ik de mijne de deur uit heb gedaan. Daarnaast was ik teveel aan het priegelen en afstellen voordat ik het goed in de banks kreeg. Toch was het een (redelijk) fijn pedaal.

Ik was erg te spreken over de EBS MultiDrive. Basic en doet wat hij moet doen. Hij heeft nu weer de geest gegeven na 6 jaar trouwe dienst en een reparatiebeurt door Bernardduur. Had hem destijds tweedehands gekocht voor een mooie prijs dus is het minder erg. Nu is het tijd voor wat nieuws.
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
BramC
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2016, 14:35

Bericht door BramC »

Bedankt voor de snelle reacties!

Met deze tips kan ik zeker wat doen!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Belangrijkste leer van effecten (voor mij dan) is dat effecten heel anders uit de verf kunnen komen in bandformaat vergeleken met thuis spelen / oefenen. Een te gekke toon op je zolderkamer kan in de bandmix compleet wegvallen met als gevolg dat JIJ dus ook niet meer aanwezig bent.
Drives en fuzzes helemaal
Plaats reactie