LEDjes Whammy sneuvelen

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

LEDjes Whammy sneuvelen

Bericht door Madame Clapotis »

Hallo,

Een jaar of twee terug kocht ik mijn Whammy IV tweedehands. Twee van de selectie-LED'jes werkten toen al niet. Maar in de voorbije tijd laten meer en meer LED'jes het afweten. Dat is erg onhandig, en vermindert natuurlijk ook de herverkoopwaarde (nu ik stilaan van plan was hem in te ruilen voor een basswhammy). Afgezien van de LED'jes werkt alles wel naar behoren.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

LED's gaan niet zomaar kapot. IK zou het eerst zoeken in bv de aansluiting van de LED's
(per ongeluk erg vochtig gestaan oid?)
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Bernardduur schreef:LED's gaan niet zomaar kapot. IK zou het eerst zoeken in bv de aansluiting van de LED's
(per ongeluk erg vochtig gestaan oid?)
Dat was ook mijn idee. Het pedaal is zelden mee 'on the road' geweest, en ik ben sowieso vrij zuinig op mijn pedalen. Erg vochtig gestaan, lijkt me niet, al zal de temperatuur in de repetitieruimte nu rond de 10°C liggen. Is dat een groot issue?
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Problems just got worse ...

Bericht door Madame Clapotis »

Heel vreemd. Niet alleen werken enkele LED'jes niet meer (maar als ik het goed zie flitsen ze soms nog even aan), ook lijkt de selectieknop wat dol te draaien: een draai aan de knop betekent geen perfecte ronde door de verschillende modulatiemodes, af en toe springt de selectie terug.
Geweldig vreemd vind ik dat voor een weinig gebruikt pedaal!

Zie mijn video:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=xUSk4Kh ... e=youtu.be[/youtube]

EDIT: nieuwe YT-link
re-EDIT: nog nieuwere link
Laatst gewijzigd door Madame Clapotis op 20 jan 2016, 11:30, 2 keer totaal gewijzigd.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

De link klopt niet en de video is privé :wink:

Maar als die knop ook niet lekker doorloopt, is mijn eerste gedachte dat er ergens een referentiespanning niet meer lekker zit. En even afhankelijk van hoe de leds geschakeld zijn, kan dat daar ook weer leuk op meedoen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Yep, of de knop (moet dingen selecteren) werkt niet meer goed waardoor de plekken waar hij niet werkt dus geen programma selecteert
Knop even schoonmaken (met goede schoonmaak alcohol)
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Bernardduur schreef:Yep, of de knop (moet dingen selecteren) werkt niet meer goed waardoor de plekken waar hij niet werkt dus geen programma selecteert
Knop even schoonmaken (met goede schoonmaak alcohol)
Is het daarvoor nodig de behuizing open te halen? Een 3mm inbus is te groot, een 2mm schijnt te klein...
Of kan ik gewoon de plastic draaiknop afhalen en daar wat schoonspuiten?

Noot: geluidswijs doet hij alles nog perfect. Programma's worden dus wel geselecteerd, enkel niet altijd weergegeven door de LED.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dan zijn het waarschijnlijk inbusbouten in US maten, die zijn net iets kleiner (of groter, wat je wilt). Hier in Nederland weet ik dat bijvoorbeeld de Kijkshop setjes met US en EU maten verkoopt; geen idee of je die in de buurt hebt of iets vergelijkbaars.

Het probleem met tussen de kieren door schoonspuiten is dat het ook op plekken kan komen waar het niet moet. Nu is dat met schoonmaakalcohol niet direct een probleem, maar beter voorkomen dan genezen, toch?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Klopt; Digitech gebruikt de USA maten. Met een Torx kom je soms aardig in de buurt

Ik heb een oplossing die compleet verdampt als je het gebruikt; ideaal dus. Maar ik zou het altijd wel eerst even openmaken.
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Bedankt voor jullie reacties tot nu! :idea:
Eenmaal de examens voorbij haal ik de Whammy eens open voor een schoonmaak van de draaiknop. (maar dat zal allicht weinig effect hebben op de niet-werkende LED'jes?)
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Dat probleem met de draaiknop heeft de mijne ook! Ledjes doen het gelukkig wel allemaal nog. Zal de mijne ook binnenkort eens open halen, doet nu ook alweer een jaar of acht trouw dienst. :)
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

Bernardduur schreef:Klopt; Digitech gebruikt de USA maten. Met een Torx kom je soms aardig in de buurt

Ik heb een oplossing die compleet verdampt als je het gebruikt; ideaal dus. Maar ik zou het altijd wel eerst even openmaken.
welke oplossing heb je hiervoor? dat lijkt me een goede tip.
ik gebruik meestal Kontaktspray maar ik vind de resultaten hiermee niet altijd bevredigend
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Kontactspray is niet aan te raden. Daar zit een soort van olie bij die op lange termijn de klachten alleen maar erger maakt.

Ik gebruik een specifieke remmenreiniger die ik ooit van iemand cadeau kreeg. Deze werkt zonder residu of sporen achter te laten waardoor je er zelfs potmeters schoon mee kan maken. Ik zal thuis effe een plaatje ervan posten!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Is het pedaal Rochs? (Gesoldeerd met loodvrije soldeer). Dan kan opnieuw solderen een oplossing zijn. Zal dan misschien een van de eerste zijn met Rochs (productie issue).
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

RoHS (en uitleg)

Kan zeker een probleem zijn!
Plaats reactie