Fuzz zoektocht

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

Fuzz zoektocht

Bericht door Danny Fokker »

Yo,

Ik ben op zoek naar een stevig fuzzpedaal, het mag goed klinken in combinatie met een bass big muff pi maar zeker ook apart.
Liever wat veelzijdigheid dan dat er slechts 1 topklank uit te halen valt

In de plaatselijke muziekwinkels valt er niet zo veel fuzzies te testen, dus heb ik al maar wat op youtube gekeken.
Octave down/up is niet nodig

op youtube gezien en oké bevonden:
* Death by audio Fuzz war
* Aguilar Fuzzistor
* Darkglass Duality
* MXR Bass Fuzz Deluxe

Wat is jullie gedacht over de genoemde vier?
Welke anderen zouden interessant kunnen zijn?

Grtz,

Luc
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Fuzz zoektocht

Bericht door rensbass »

De eerste 3 ken ik alleen van youtube,
de mxr heb ik n poosje gehad, maar vond m niet zo. Zn voorganger, el grande bass fuzz vond ik lekkerder.
Evt. Swollen Pickle ns proberen?
Vind je de bass bigmuff niet fuzzig genoeg?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

Fuzz zoektocht

Bericht door Danny Fokker »

De swollen pickle had ik deze avond ook al even gecheckt, lijkt (op youtube) ook wel oké

De muff ligt al een tijdje op de operatietafel (tot ik zin heb om eraan te beginnen), maar ik wil er iets bij :)
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Fuzz zoektocht

Bericht door rensbass »

Al een rat geprobeerd? Is geen echte fuzz, maar misschien net wel you cup-o-tea....
Momenteel speel ik vrij clean, maar toen ik wat ruiger speelde, gebruikte ik altijd een boss line-sector om mn clean signaal te blenden op drives/fuzz/distortion. Werkt erg fijn.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Fuzz zoektocht

Bericht door padawatje »

Dit topic al bekeken ? viewtopic.php?f=8&t=32703
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Fuzz zoektocht

Bericht door Demonturtle »

Een colorsound tonebender. Blijft voor mij de beste fuzz die ik ooit gehad heb.
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

Fuzz zoektocht

Bericht door Danny Fokker »

@rensbass: een rat heb ik een aantal jaren terug wel eens geprobeerd, maar daar was ik toen niet wild van. Die line selector lijkt mij anders wel een goed idee

@padawatje: nu wel :), maar op 2-3 jaar kunnen er nog wel nieuwe dingen zijn bijgekomen ...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fuzz zoektocht

Bericht door Muziekschuur »

Een boost, drive, distortion en een fuzz zijn samen heel interactief. Een fuzzface is denk ik het slimste pedaal. Maar probeer anders eens een DanElectro coolcat fuzz... Ik denk dat dat een mooi (budget) beginpunt is. En anders een MXR Distortion+ en een fuzz face... De distortion+ kan werken als booster of als distortion of beide... Een overdrive pedaal erbij naar keuze en de fuzzface zal makkelijk in te stellen zijn voor een specifiek geluid.

De theorie is als volgt. distortion/overdrive is een W patroon. Een fuzz is een blokgolf. Met deze twee pedalen krijg je een specifiek patroon wat goed in is te stellen. En ook aan te passen aan een bepaald nummer.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Fuzz zoektocht

Bericht door Bernardduur »

Wat is een W patroon?
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Fuzz zoektocht

Bericht door rensbass »

WWWWWWWWWW zaagtanden? (k ben een beetje visueel ingesteld)
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Fuzz zoektocht

Bericht door Bernardduur »

Dat zou ik ook denken ja...... maar ken de term niet
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fuzz zoektocht

Bericht door Muziekschuur »

zaagtand inderdaad. Vond hem wel visueel inderdaad.... :lol:
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Fuzz zoektocht

Bericht door berth »

Ik ben nog steeds tevreden over mijn OxFuzz Bass.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Fuzz zoektocht

Bericht door rich13 »

Ik ben aan het experimenteren met mijn Ashdown Hyperdrive en daar is een verrassend vette fuzz uit te halen.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Fuzz zoektocht

Bericht door Bernardduur »

'Echte' fuzz is moeilijk in woorden uit te drukken...... het is een geluid dat niet echt door standaard clipping te krijgen is maar wordt gemaakt door een onderdeel fors te overladen waardoor je hele natuurlijke componenten en harmonieën in een signaal krijgt die je normaal ook wel hebt maar die ondergeschikt zijn aan de basis toon.

Een overdrive, distortion of Muff kan je dus eigenlijk niet echt een fuzz noemen; het geluid dat je eruit haalt is ook net geen fuzz, maar lijkt er wel op!

Luister je naar een fuzz face bv, dan hoor je dat natuurlijke terugkomen in (gitaar) middentonen waardoor de fuzz face minder bruikbaar is voor bas. Natuurlijk zijn er trucjes voor om dit te doen, maar het standaard design is minder geschikt. Een fuzz face is eigenlijk erg lelijk als je het in zn eentje hoort, maar zet er een mooie (buizen) versterker na die op een aardig volume een randje probeert te maken en een dynamische speler en je hoort wat een fuzz voor je geluid kan doen. Volume helpt hierbij erg mee. Hierdoor wordt hij prachtig in zijn lelijkheid.


De vraag aan de topic starter is dan ook wat hij verstaat onder fuzz? Wat voor een geluid zoekt hij?
De vier die hij opnoemt zijn allemaal verschillend:
- De DBA is een slecht gefabriceerde maar leuk klinkende 'velcro' fuzz die voornamelijk zijn geluid dankt aan het verkeerd insturen van transistoren. No rocket science, wel een leuk geluid. Ik vond hem maar beperkt bruikbaar maar is weer uniek in hoe hij klinkt.
- De Aguilar is een standaard, all round distortion pedaal neigend naar de fuzz. Hij is vrij digitaal en daardoor ook erg netjes. Een echte fuzz reageert op alle omstandigheden en is daardoor bijna nooit identiek aan een voorgaande keer. De Aguilar haalde dit een beetje voor me weg...... te saai, niet mijn smaak.
- De Darkglass is weer anders. De oude 'inverter-fuzz', een eigen favoriet! Hele eigen sound, die ik wel kan bekoren. Je hoort hem duidelijk in de soortgelijke pedalen als je weet waar je naar moet luisteren. Niet de smaak van veel mensen normaal. Wel erg breed instelbaar en daardoor net wat meer bruikbaar.
- MXR is een Big Muff..........

Muffs zijn een haat of liefde pedaal. Ik hou ervan :)
Plaats reactie