DI tussen amp en cab?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

DI tussen amp en cab?

Bericht door MagicOnion »

Niet écht effect-gerelateerd, maar hebben er hier mensen ervaring met een DI tussen hun versterker en hun cabinet?

Ik wil namelijk meer controle over de klank hebben die door de PA gaat. Geluidstechniekers zijn er namelijk niet zo scheutig op om een micro te plaatsen voor mijn bass-cab, maar het is ofwel dat ofwel een DI na mijn effecten (en dus voor m'n amp). Dat laatste klinkt in de meeste gevallen echt ontzettend slecht omdat ik met m'n effectenbak zit, dus dan dring ik toch aan op een mic voor m'n cab.

Nu dacht ik aan de 'gulden middenweg', een DI tussen amp en cab. Zo heb ik toch nog de dynamiek en sound van m'n lampenhead en zo zijn de geluidstechniekers ook blij dat ze gewoon een simpel lijntje in de tafel binnenkrijgen.

Ik had wel ergens opgevangen dat je niet zo maar een DI tussen je amp en cab kan/mag hangen. Vandaar mijn vraag: wat zijn zoal de do's en don'ts? Wat zijn goeie DI's voor deze toepassing, en welke zijn de DI's waar je van weg moet blijven? Andere tips/tricks/bemerkingen?

Shoot! :)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

DI tussen amp en cab?

Bericht door Rieno »

Wat voor versterker heb je?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

DI tussen amp en cab?

Bericht door MagicOnion »

Head is een Fender Bassman 100 (halverwege jaren'70), cab is een 4ohm Eden D210t.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

DI tussen amp en cab?

Bericht door Rieno »

Dan zou je kunnen kiezen voor een kant-en-klare oplossing zoals de Radial JDX. Je zou ook een parallelle uitgang kunnen maken vanaf je speakeruitgang op de versterker of vanaf je speakerkast en daar een 'normale' DI op aansluiten, mits de ingangsimpedantie van de DI hoog genoeg is.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

DI tussen amp en cab?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Je kan natuurlijk ook zelf een mic aanschaffen, dan zijn geluidsmannen meestal een stuk vergeeflijker.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

DI tussen amp en cab?

Bericht door MagicOnion »

Ik wil het zelf zo simpel mogelijk houden, kwestie van dat 'k niets verkeerd kan doen :lol:
Dan lijkt die Radial JDX wel een goeie optie, maar wel aardig aan de prijs.

Een mic is idd ook een optie, maar ik weet niet of geluidstechniekers effectief vergeeflijker zijn dan.
Vandaar ook de vraag wat andere mensen in zo'n geval doen/zouden doen. :)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

DI tussen amp en cab?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Dan zou ik een mic kopen. Ook verstandig om in de rider vermelden.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

DI tussen amp en cab?

Bericht door riotriot »

Vroeger altijd een Red Box van Hughes & Kettner gebruikt. Is eigenlijk voor gitaar, maar werkt ook wel voor bas. Slurpte wel iets van het laag weg. Later een bass-vriendelijke clone door Rogier laten maken. Prima ding, echter heb ik sinds kort een Ampeg SCR DI die de versterker in de keten richting FOH vervangt. Thuis via de monitoren/koptelefoon geluidje gekozen en moet zeggen het klinkt overtuigender dan bovengenoemde DI's. Versterker dient dus vooral als monitor al laat ik als het even kan ook een mic plaatsen.
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

DI tussen amp en cab?

Bericht door dr. Bassvibes »

Zijn er ook goedkopere alternatieven dan die Radial? Kost bij Bax toch bijna €200, maar het is wel een erg interessant apparaatje. :) Je hebt bijvoorbeeld ook Power Soaks met een DI-out, maar dan heb je natuurlijk niet het pure signaal wat naar je speakers gaat.

Er is zelfs een spotgoedkope Harley Benton variant... :)

Iets heel anders, maar ik snap nooit zo goed waarom geluidsmensen zo moeilijk doen over een microfoon voor de speakers van de bassist. Bij gitaristen zie je al-tijd een microfoon staan. Hoe veel lastiger is het om er ook eentje voor de bassist te regelen? Zeker als je, zoals jij dus ook, veel met effecten/oversturing op een oude buizenbak werkt wil je gewoon het geluid van je speakers de zaal in sturen. Ik snap dat een microfoon omgestoten kan worden en dat je dan een probleem hebt, maar zoiets is gewoon te voorkomen en pas op zijn minst beide opties toe. Het signaal alleen door een DI halen werkt echt niet bij elke bas-sound... :roll:
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

DI tussen amp en cab?

Bericht door riotriot »

Zoals ik hierboven al schreef..
Hughes & Kettner Red Box
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

DI tussen amp en cab?

Bericht door tieleman »

Dit onderwerp is volgens mij al een paar keer eerder ter sprake gekomen. De zo goed als goedkoopste variant is deze:

https://www.thomann.de/nl/behringer_di100_ultra_di.htm

Kun je gewoon parallel aan je kabinet hangen en gaan. Wel even de -20 knopjes indrukken. Maar er zijn meer goedkope DI's die gewoon tussen (of eigenlijk parallel aan) je speaker kabinet kunnen. Uiteraard mis je dan het geluid van je kabinet, maar krijg je wel de sound van je amp.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

DI tussen amp en cab?

Bericht door dr. Bassvibes »

Cool! :)

Deze is nog goedkoper zie ik... :mrgreen: :lol:

De Behringer ziet er interessant uit en krijgt ook prima recencies. Ga ik zeker in gedachten houden mocht ik wat vaker op grotere podia komen te staan met mijn stoner bandje en geluidsmensen gaan moeilijk doen... :)
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

DI tussen amp en cab?

Bericht door MagicOnion »

Thanks mensen! Weer een hele hoop info waar 'k iets mee kan :thumbsup:

Ivm de DI's: de sound komt voornamelijk uit de head, cab is voor mij in ieder geval (op vlak van sound) ondergeschikt aan de head.
Die Radial JDX lijkt mij echt wel heel goed, maar is vrij duur én heeft stroomtoevoer nodig, wat niet echt praktisch is. Dan is zo'n DI à la Behringer of zo'n attenuator net een tikje interessanter.

Ik was ook al wat naar micro's aan het kijken en aan het lezen wat zoal goede opties zouden zijn. Een tijdje geleden heb 'k echt m'n been moeten stijf houden om toch een micro te krijgen van de niet zo vriendelijke geluidsman, bleek dat hij enkel een sm57 nog over had. Dat was beter dan niets, maar ook niet ideaal, zo bleek achteraf.

Tot nog toe blijven er voor mij nog verschillende pistes open, ik ga het dus nog wat verder bekijken. :) In ieder geval weet ik nu al wel wat meer van wat er mogelijk is.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

DI tussen amp en cab?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Een sm57 niet goed? Dat is toch juist de perfecte mic voor een cabinet?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

DI tussen amp en cab?

Bericht door MagicOnion »

Ook voor een bascabinet? Het kon toen ook aan de geluidstechnieker liggen, maar 'k had toen na ons optreden van mensen de reactie gekregen dat mijn basgeluid echt niet goed klonk, ("heel anders dan op andere optredens, en niet op een goeie manier") hoewel de rest van de instrumenten/zang wel allemaal dik in orde was (wederom afgaande op de reacties, want podiumgeluid vs zaalgeluid blijft een lastige kwestie).
Plaats reactie