Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
-
dr. Bassvibes
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59
Bericht
door dr. Bassvibes » 24 mar 2016, 17:04
Als je zonder speakers wil spelen zul je inderdaad een load box moeten aanschaffen, of zo'n nieuwe Ampeg portaflex buizenversterker.

-
LemmyNL
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58
Bericht
door LemmyNL » 24 mar 2016, 17:08
Oke, dus twee boodschapjes. Eentje voor mét cab en eentje voor zonder.
-
dr. Bassvibes
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59
Bericht
door dr. Bassvibes » 24 mar 2016, 17:11
Lacertus schreef:...of géén buizenversterker...

We weten allemaal dat dat geen optie is.

-
aap
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: 06 mar 2007, 20:52
Bericht
door aap » 24 mar 2016, 20:08
Of een buizen DI

-
RonnyRocks
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 15 feb 2009, 18:39
Bericht
door RonnyRocks » 25 mar 2016, 10:41
Heb even bijgelezen en miss dat dit ook en optie is:
http://www.thomann.de/nl/rupert_neve_de ... d_358500_0
of deze in combi met de bovenstaande
http://www.thomann.de/nl/rupert_neve_de ... d_255356_1
Dan gaat je bass in de 5017 en de RNDI in de mic ingang van de 5017. De RNDI zet je op instrument mode en hang je tussen de amp en de speaker. Dit ding kan 1000 watt aan. De RNDI vervangt eigenlijk de Mic. De TRU van de 5017 gaat dan naar jou amp.
Wat ook kan is een extra DI vanuit jou FX bord naar de 5017 dan heb je geen amp meer nodig op het podium. Alleen een monitor.
Met deze gear heb je full control over je signaal EN de PA... en het mooie is dit kun je thuis inregelen en het staat als een huis onstage.
Heeft wel een behoorlijk prijskaartje... Maar dan ben je klaar!
Sadowsky NYC #1623 | #1924
Mesa Boogie 400+
Bag End
Sadowsky Pre-amp
Darkglass
-
Notreble
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 25 mar 2016, 10:18
Bericht
door Notreble » 25 mar 2016, 11:13
Ik gebruik een Hartke LH1000 met een directe (DI) uitgang. Dat is toch voldoende en kan dan zonder DI uitgestuurd worden naar de PA?
-
basloze fret
- Berichten: 3187
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
Bericht
door basloze fret » 25 mar 2016, 11:18
Robert Homan schreef: Een technicus die op dat moment nog steeds blijft aandringen op een rechtstreekse DI, heeft geen idee waar 'ie mee bezig is. Helaas kun je ze dat doorgaans beter niet vertellen

. Bij bassisten die effecten gebruiken zet ik altijd een microfoon voor de cab, dat blijft de beste manier om de sound te versterken die de bassist voor ogen heeft.
Ik wil het toch even nuanceren. Jouw opmerking geldt eigenlijk alleen als de bassist in kwestie overdrive gebruikt. Als je gewoon een clean signaal hebt met effecten (delay, chorus, wah etc. zonder overdrive) kun je net zo goed een DI gebruiken en hoeft een mic niet perse. Mocht je sound afhankelijk zijn van oversturing zou ik gewoon aandringen bij de geluidsman op een mic (eventueel in combinatie met een DI) of dat in je eisen zetten op je rider, dan hoef je zelf ook niet te investeren en moeilijk te doen met cab simulatie toestanden.
De reden dat geluidsmensen liever een DI hebben is dat ze liever werken met een ongekleurd signaal zodat ze zelf meer met de sound kunnen doen. Bij een te gekleurd signaal (of een slechte cab of versterker) kan een geluidsman veel minder met het geluid en wordt het eerder een brei. Wat voor jou goed klinkt in het repetitiehok of thuis hoeft niet perse goed te klinken in een zaal, vandaar.
Laatst gewijzigd door
basloze fret op 25 mar 2016, 11:22, 3 keer totaal gewijzigd.
-
RonnyRocks
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 15 feb 2009, 18:39
Bericht
door RonnyRocks » 25 mar 2016, 11:20
Notreble schreef:Ik gebruik een Hartke LH1000 met een directe (DI) uitgang. Dat is toch voldoende en kan dan zonder DI uitgestuurd worden naar de PA?
Yep! werkt perfect!
In dit topic ging het over meer controle over je signaal naar de FOH (PA). Met name andere opties dan wat voor de hand liggen.
Jou optie is uitstekend en zal door de meeste op deze manier worden toegepast. De enige controle wat jij hebt is een pre of post DI signaal.
Sadowsky NYC #1623 | #1924
Mesa Boogie 400+
Bag End
Sadowsky Pre-amp
Darkglass
-
RonnyRocks
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 15 feb 2009, 18:39
Bericht
door RonnyRocks » 25 mar 2016, 11:23
basloze fret schreef:Robert Homan schreef: Een technicus die op dat moment nog steeds blijft aandringen op een rechtstreekse DI, heeft geen idee waar 'ie mee bezig is. Helaas kun je ze dat doorgaans beter niet vertellen

. Bij bassisten die effecten gebruiken zet ik altijd een microfoon voor de cab, dat blijft de beste manier om de sound te versterken die de bassist voor ogen heeft.
Ik wil het toch even nuanceren. Jouw opmerking geldt eigenlijk alleen als de bassist in kwestie overdrive gebruikt. Als je gewoon een clean signaal hebt met effecten (delay, chorus, wah etc. zonder overdrive) kun je net zo goed een DI gebruiken en hoeft een mic niet perse. Mocht je sound afhankelijk zijn van oversturing zou ik gewoon aandringen bij de geluidsman op een mic (eventueel in combinatie met een DI) of dat in je eisen zetten op je rider, dan hoef je zelf ook niet te investeren en moeilijk te doen met cab simulatie toestanden.
De reden dat geluidsmensen liever een DI hebben is dat ze liever werken met een ongekleurd signaal zodat ze zelf meer met de sound kunnen doen. Bij een te gekleurd signaal (of een slechte cab of versterker) kan een geluidsman veel minder met het geluid en wordt het eerder een brei. Wat voor jou goed klinkt in het repetitiehok of thuis hoeft niet perse goed te klinken in een zaal, vandaar.
Of werken met 2 signalen: clean en wet, dan kun je de evt overdrive apart regelen en je houd 1 clean signaal. Met andere woorden geen mic. dan heb je geen last het opvangen van overige geluiden.
Sadowsky NYC #1623 | #1924
Mesa Boogie 400+
Bag End
Sadowsky Pre-amp
Darkglass
-
dr. Bassvibes
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59
Bericht
door dr. Bassvibes » 25 mar 2016, 12:44
RonnyRocks schreef:Of werken met 2 signalen: clean en wet, dan kun je de evt overdrive apart regelen en je houd 1 clean signaal. Met andere woorden geen mic. dan heb je geen last het opvangen van overige geluiden.
Je moet dan ook maar net willen werken met een clean signaal.

-
RonnyRocks
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 15 feb 2009, 18:39
Bericht
door RonnyRocks » 25 mar 2016, 12:56
dr. Bassvibes schreef:RonnyRocks schreef:Of werken met 2 signalen: clean en wet, dan kun je de evt overdrive apart regelen en je houd 1 clean signaal. Met andere woorden geen mic. dan heb je geen last het opvangen van overige geluiden.
Je moet dan ook maar net willen werken met een clean signaal.

Dat is natuurlijk waar! ging hier over opties.
Sadowsky NYC #1623 | #1924
Mesa Boogie 400+
Bag End
Sadowsky Pre-amp
Darkglass
-
Lacertus
- Berichten: 1152
- Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20
Bericht
door Lacertus » 25 mar 2016, 17:12
Ik regel de verhouding clean en dirty signaal op de dirt box zelf... Beetje clean erbij is altijd goed, als je wat definitie wilt overhouden tenminste...
-
Rieno
- moderator
- Berichten: 16693
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32
Bericht
door Rieno » 08 sep 2016, 16:39
Voor gitaar zijn ze heel leuk, voor bas echt niet..lage frequenties vallen te vroeg af bij dat ding.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten