DI tussen amp en cab?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

DI tussen amp en cab?

Bericht door dr. Bassvibes »

Sjtevel 1984 schreef:Een sm57 niet goed? Dat is toch juist de perfecte mic voor een cabinet?
Hoor ik wisselende verhalen over voor basgitaar, voor gitaar is het zo'n beetje de gouden standaard ja.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

DI tussen amp en cab?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Vandaag in de studio gepraat met de eigenaar. Hij adviseerde een akg d112.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

DI tussen amp en cab?

Bericht door tieleman »

Het is nogal afhankelijk van je sound en je apparatuur. AKG D112, Sennheiser MD421, Shure SM57, het zijn allemaal goed te gebruiken mics. Maakt ook uit of je ook een DI-lijntje erbij pakt, want dan hoef je met je microfoon niet echt meer het echte laag op te pikken. Zoals altijd: er is geen gouden regel.
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

DI tussen amp en cab?

Bericht door Robert Homan »

Ik zou absoluut niet kiezen voor een 'normale' DI. Ik neem aan dat je ook met drive-achtige effecten (OD, distortion, fuzz, ...) speelt. Een vervormd signaal klinkt via een directe uitgang nergens naar, ook niet via je speaker-out. Net als bij onze g*taarvriendjes zal je toch iets van speaker-emulatie moeten hebben om de 'warme' sound te imiteren die uit een cab komt. Je zou dan kunnen denken aan een Palmer PDI-09:

https://www.thomann.de/nl/palmer_pdi09.htm

Of de oude vertrouwde H&K Red Box:

https://www.bax-shop.nl/speakersimulator ... cificaties

Nu ben ik zelf geluidstechneut en hang ik ook het liefste een goeie DI (Radial JDI, BSS) tussen de bas en amp. TENZIJ de bassist in kwestie effecten gebruikt. Een technicus die op dat moment nog steeds blijft aandringen op een rechtstreekse DI, heeft geen idee waar 'ie mee bezig is. Helaas kun je ze dat doorgaans beter niet vertellen ;-). Bij bassisten die effecten gebruiken zet ik altijd een microfoon voor de cab, dat blijft de beste manier om de sound te versterken die de bassist voor ogen heeft. Mocht ik echter een bassist treffen die zelf één van bovenstaande kastjes of iets soortgelijks bij zich heeft dan druk ik daar gewoon een XLR in.

De mooiste combinatie is overigens een microfoon voor de cab én een DI rechtstreeks aan de bas. Deze constructie vereist wel enige kennis van de band/bassist in kwestie want de balans tussen die twee is natuurlijk essentieel voor het totaalgeluid. Denk bijvoorbeeld aan het geluid van Chris Wolstenholme van Muse. Veel bassisten die dit willen imiteren, gooien gewoon wat effecten over de bas en komen er vervolgens achter dat ze volledig verzuipen in de mix. Chris' geheime wapen is dat er ook altijd nog een clean bas-signaal onder zit. Op die manier blijft de bas altijd overeind, hoe heftig je ook aan het scheuren bent.
...
Gebruikersavatar
BassEnders
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 feb 2014, 18:36

DI tussen amp en cab?

Bericht door BassEnders »

Nu ben ik zelf geluidstechneut en hang ik ook het liefste een goeie DI (Radial JDI, BSS) tussen de bas en amp. TENZIJ de bassist in kwestie effecten gebruikt.
Misschien een domme vraag maar waarom zet er niemand een DI tussen de effecten en de amp ?
Bassist blij en geluidsman blij :D :D
Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

DI tussen amp en cab?

Bericht door dr. Bassvibes »

In mijn ervaring gaan met name overdrives en aanverwanten gewoon belabberd klinken wanneer je ze droog een DI instuurt. Daar heb je toch echt kleuring van (buizen)versterker en het liefste speakers bij nodig om het goed tot zijn recht te laten komen!

Een super clean, niet door effecten aangetast basgeluid kan dan weer wél prima zo de DI in. Tenzij je graag je versterker terug wil laten horen in de zaal natuurlijk.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

DI tussen amp en cab?

Bericht door Bernardduur »

Met name drive effecten hebben een enorme kleuring in het hoog dat een amp maar vooral de speakers compenseert. Zonder deze compensatie klinken oversturings effecten echt nergens naar!!
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

DI tussen amp en cab?

Bericht door Robert Homan »

BassEnders schreef:Misschien een domme vraag maar waarom zet er niemand een DI tussen de effecten en de amp ?
Bassist blij en geluidsman blij :D :D
Wat dr. Bassvibes en Bernardduur hierboven ook al zeggen: Daar is niks mis mee zolang het om een beetje compressie, chorus, delay en dat soort (cleane) effecten gaat. Veel bassisten mogen echter ook graag een beetje meescheuren met hun git**rvriendjes. Geloof me, dat wil je niet rechtstreeks naar een DI sturen. De klank daarvan houdt ongeveer het midden tussen een zwerm bijen en een kazoo. De enige manier om die 'warme' sound te behouden is een microfoon voor je cab of een stukje elektronica dat speakers nabootst.

Ik maak zelf gebruik van de ampsimulatie in mijn multi-effect, maar er is ook niks mis met eerdergenoemde losse kastjes. En als je echt geld over hebt dan koop je de meest geavanceerde loadbox/speaker simulator die er is: De Two Notes Torpedo:

https://www.thomann.de/nl/two_notes_torp ... 0wodQngN3Q

Afbeelding
...
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

DI tussen amp en cab?

Bericht door aap »

Dus alle preamps (sansamp, tonehammerDI, ampeg scr-di) daarvan klinkt de overdrive via de DI al brak of zit er in deze kastjes al een soort van speakersimulatie?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

DI tussen amp en cab?

Bericht door Bernardduur »

In de meeste preamps zit geen speaker sim omdat dit het geluid fors kleurt en niet lekker klinkt als het een amp ingaat.

Meestal staat het op het pedaal cq kan het aan of uit gezet worden

Soms zit het 'verstopt' in een pedaal zoals in de oude 'character' serie van Tech21. De nieuwe versies hebben allemaal een knopje om dit aan / uit te zetten.
De klonen van deze character serie hebben dus ook zo'n verstopte speaker sim
Gebruikersavatar
Tommy B
Berichten: 99
Lid geworden op: 21 jan 2014, 20:40

Bericht door Tommy B »

dr. Bassvibes schreef: Iets heel anders, maar ik snap nooit zo goed waarom geluidsmensen zo moeilijk doen over een microfoon voor de speakers van de bassist. Bij gitaristen zie je al-tijd een microfoon staan. Hoe veel lastiger is het om er ook eentje voor de bassist te regelen? Zeker als je, zoals jij dus ook, veel met effecten/oversturing op een oude buizenbak werkt wil je gewoon het geluid van je speakers de zaal in sturen. Ik snap dat een microfoon omgestoten kan worden en dat je dan een probleem hebt, maar zoiets is gewoon te voorkomen en pas op zijn minst beide opties toe. Het signaal alleen door een DI halen werkt echt niet bij elke bas-sound... :roll:
:offtopic: Maar dit vraag ik me al een tijdje af; is het risico dat de mic omgestoten wordt/beschadigd raakt echt dè reden waarom het bassignaal 9/10 keer via DI naar de PA/mengpaneel toe gaat? Of is er ook een goede geluidstechnische reden? Want zoals hierboven gezegd wordt, klinkt (vooral) overdrive 10x lekkerder door de speakers van de versterker dan via een DI (zelfs als daar nog de pre-amp van de versterker tussen zit)...
MM Stingray Special / Sandberg TM2 / Epiphone Jack Casady / Guyatone EB-9 Sharp 5
Darkglass Microtubes 900v2 + Vanderkley 212MNT
Tommy Gazer
Echte skills kun je niet kopen...een heuule moooie basgitaar wel.
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

DI tussen amp en cab?

Bericht door Lacertus »

Ik gebruik regelmatig een overdrive/distortion op de bas, maar ben altijd nog over de DI van mijn versterker uitversterkt. Tot nu toe altijd complimenten gehad op mijn geluid, maar als het beter kan...
Ik ben dus wel benieuwd wat voor effect een dergelijke speaker-sim DI heeft. Is er veel verschil in sound tussen de Palmer PDI-09 en de Red Box? De Palmer vind ik wel interessant omdat die passief is.
Mijn voorkeur gaat uit naar een redelijk gerichte en moderne maar rockige sound. In elk geval geen zompige Ampeg dreun.
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

DI tussen amp en cab?

Bericht door Robert Homan »

Lacertus schreef:Ik ben dus wel benieuwd wat voor effect een dergelijke speaker-sim DI heeft. Is er veel verschil in sound tussen de Palmer PDI-09 en de Red Box? De Palmer vind ik wel interessant omdat die passief is.
Mijn ervaring is dat die Palmers op verbluffende wijze dat scherpe "line-out" randje eruit halen en het beuk-effect van een speakerkast terugbrengen in je geluid. Je zou denken dat je dat met een equalizer ook wel voor elkaar krijgt, maar op één of andere manier werkt zo'n kastje toch anders.

Uiteraard is het mogelijk dat het via de DI-out van je top/combo toch ook prima klinkt, misschien zit daar toch al iets van een filtertje in. Mijn ervaring is echter dat er vooral bij hi-gain oversturing (distortion/overdrive) een ondefinieerbaar gezoem overblijft. In plaats van het pompende, rauwe geluid dat je uit je speakers hoort en ook in de PA zou verwachten.
Laatst gewijzigd door Robert Homan op 22 mar 2016, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
...
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

DI tussen amp en cab?

Bericht door dr. Bassvibes »

Klinkt heel erg interessant die Palmer, gaat op mijn verlanglijstje! :) Heb ze echter nog nooit bij een poppodium gezien, alleen 'normale' DI's.
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

DI tussen amp en cab?

Bericht door Lacertus »

Bedankt Robert! :worship:
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Plaats reactie