DI tussen amp en cab?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

DI tussen amp en cab?

Bericht door aap »

Ik repeteer altijd met koptelefoon en versterker gaat pre eq via DI de mengtafel in. Overdrives klinken dan op mijn oren gewoon normaal. Is het dan alleen via PA geluidsboxen dat het zo brak klinkt?

Live gebruik ik compressor en overdrive meer wil ik niet, wil nu een goeie preamp met DI en overdrive in 1 aanschaffen zoals de radial bassbone od. Live ga ik via DI rechtstreeks de PA in, speel in-ear niet met een speaker en wil het zo simpel mogelijk houden. Als ik de od wil laten slagen moet ik dus met speaker simulatie aan de gang?

Intressant topic dit!!
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

DI tussen amp en cab?

Bericht door Robert Homan »

aap schreef:Ik repeteer altijd met koptelefoon en versterker gaat pre eq via DI de mengtafel in. Overdrives klinken dan op mijn oren gewoon normaal. Is het dan alleen via PA geluidsboxen dat het zo brak klinkt?
Nee, in principe zou het over de PA ongeveer hetzelfde moeten klinken als over je hoofdtelefoon/oortjes. Als dat verder naar wens is, heb je uiteraard geen aanleiding om iets te veranderen. Blijkbaar werkt de combinatie van effecten en de manier van uitversterken voor jou wel gewoon prima.
aap schreef: Live gebruik ik compressor en overdrive meer wil ik niet, wil nu een goeie preamp met DI en overdrive in 1 aanschaffen zoals de radial bassbone od. Live ga ik via DI rechtstreeks de PA in, speel in-ear niet met een speaker en wil het zo simpel mogelijk houden. Als ik de od wil laten slagen moet ik dus met speaker simulatie aan de gang?

Intressant topic dit!!
Niks moet uiteraard. Zoals ik al zei: Als er verder geen klachten zijn vanuit jezelf, de geluidsman of je medebandleden dan zou ik het gewoon lekker zo laten. Uiteraard is het altijd aan te raden om alles uit te proberen, wie weet wat voor positieve verrassingen er nog op je pad komen. Ik spreek puur uit eigen ervaring (als geluidstechnicus) dat ik bas 'met een randje' liever niet rechtstreeks in een DI prik.
...
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

DI tussen amp en cab?

Bericht door Len »

Ik ben wel nieuwsgierig (het idee van optredens met alleen een bas en pedalboardje waar een di met cabinet sim op staat, yes please!) maar moet zeggen dat ik (nog) niet overtuigd ben van geluidsvoorbeelden op youtube van verschillende DI's waar de cabinet simulatie aan en uit geschakeld wordt. Ik had juist gedacht dat het wat opener zou klinken (wat ik merk in mic vs. di videos) maar het klinkt in de voorbeelden die ik heb gevonden juist wat doffer. Ik krijg nu de indruk dat het meer in het leven geroepen is om in een thuis-omgeving de versterker keihard te kunnen zetten en dat signaal dus af te kunnen tappen zonder dat het door een cabinet versterkt hoeft te worden (en je buren/omgeving je liefhebben).

Maar wat er qua hoog af wordt gesnoept (tenminste, dat denk ik te horen) is misschien precies wat Robert op de vorige pagina bedoelt. Nu is het dus wachten op de second opinion van Dr Bassbibbers. :)
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

DI tussen amp en cab?

Bericht door dr. Bassvibes »

Len schreef:Ik krijg nu de indruk dat het meer in het leven geroepen is om in een thuis-omgeving de versterker keihard te kunnen zetten en dat signaal dus af te kunnen tappen zonder dat het door een cabinet versterkt hoeft te worden (en je buren/omgeving je liefhebben).
Daar zijn de spullen waar we het in dit topic over hebben niet geschikt voor! Je buizenversterker open draaien zonder trommelvliezen te scheuren kan met behulp van een load-box, die zorgt er voor dat er minder herrie uit je speakers komt. Waar we het hier over hebben zijn DI's die je volume niet verlagen maar tussen versterker en de speakerkast kunt hangen, al dan niet met speaker-simulatie erin. :)
Len schreef:Maar wat er qua hoog af wordt gesnoept (tenminste, dat denk ik te horen) is misschien precies wat Robert op de vorige pagina bedoelt. Nu is het dus wachten op de second opinion van Dr Bassbibbers. :)
Zit momenteel wat op zwart zaad, dus de Palmer PDI-09 moet helaas nog even wachten. Mocht ik het ding kopen in de toekomst dan zal ik mijn ervaringen delen. :D
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

DI tussen amp en cab?

Bericht door Bernardduur »

Len schreef:Ik ben wel nieuwsgierig (het idee van optredens met alleen een bas en pedalboardje waar een di met cabinet sim op staat, yes please!) maar moet zeggen dat ik (nog) niet overtuigd ben van geluidsvoorbeelden op youtube van verschillende DI's waar de cabinet simulatie aan en uit geschakeld wordt. Ik had juist gedacht dat het wat opener zou klinken (wat ik merk in mic vs. di videos) maar het klinkt in de voorbeelden die ik heb gevonden juist wat doffer. Ik krijg nu de indruk dat het meer in het leven geroepen is om in een thuis-omgeving de versterker keihard te kunnen zetten en dat signaal dus af te kunnen tappen zonder dat het door een cabinet versterkt hoeft te worden (en je buren/omgeving je liefhebben).

Maar wat er qua hoog af wordt gesnoept (tenminste, dat denk ik te horen) is misschien precies wat Robert op de vorige pagina bedoelt. Nu is het dus wachten op de second opinion van Dr Bassbibbers. :)
Een speaker is heel erg goed in het voortbrengen van midden geluiden en erg slecht in het voortbrengen van laag en hoog. En dat is dan ook precies de kleuring die een speaker simulator geeft: nadruk op het midden en het weghalen van het hoog en het (extreme) laag.
Het frequentie spectrum van een speaker kun je vaak op de site van de speaker fabrikant terugvinden
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6115
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

DI tussen amp en cab?

Bericht door LemmyNL »

Oei jongens, dit wordt plots wel erg actueel. Ik heb precies dezelfde opstelling: Bassman 100 en een liveprobleem. En ik ben over krap twee weken jarig, dus ik heb niet veel tijd :mrgreen:

Wat is nou hét antwoord? Ik heb het topic doorgelezen, maar waar herken je nou een DI aan die na de amp kan? Zodra je op een link klikt staat er niks meer bij Bax, Thomann of anders vermeld. Dus welke spec is nou de sleutel?

Ga ik in de tussentijd nog een keertje teruglezen...

(en is dat per definitie ook meteen eentje waar nog een cab achteraan kan als dat zo uit zou komen?)
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

DI tussen amp en cab?

Bericht door dr. Bassvibes »

Wat mij betreft is dit de reactie die alles wel samenvat:
Robert Homan schreef:Ik zou absoluut niet kiezen voor een 'normale' DI. Ik neem aan dat je ook met drive-achtige effecten (OD, distortion, fuzz, ...) speelt. Een vervormd signaal klinkt via een directe uitgang nergens naar, ook niet via je speaker-out. Net als bij onze g*taarvriendjes zal je toch iets van speaker-emulatie moeten hebben om de 'warme' sound te imiteren die uit een cab komt. Je zou dan kunnen denken aan een Palmer PDI-09:

https://www.thomann.de/nl/palmer_pdi09.htm

Of de oude vertrouwde H&K Red Box:

https://www.bax-shop.nl/speakersimulator ... cificaties

Nu ben ik zelf geluidstechneut en hang ik ook het liefste een goeie DI (Radial JDI, BSS) tussen de bas en amp. TENZIJ de bassist in kwestie effecten gebruikt. Een technicus die op dat moment nog steeds blijft aandringen op een rechtstreekse DI, heeft geen idee waar 'ie mee bezig is. Helaas kun je ze dat doorgaans beter niet vertellen ;-). Bij bassisten die effecten gebruiken zet ik altijd een microfoon voor de cab, dat blijft de beste manier om de sound te versterken die de bassist voor ogen heeft. Mocht ik echter een bassist treffen die zelf één van bovenstaande kastjes of iets soortgelijks bij zich heeft dan druk ik daar gewoon een XLR in.

De mooiste combinatie is overigens een microfoon voor de cab én een DI rechtstreeks aan de bas. Deze constructie vereist wel enige kennis van de band/bassist in kwestie want de balans tussen die twee is natuurlijk essentieel voor het totaalgeluid. Denk bijvoorbeeld aan het geluid van Chris Wolstenholme van Muse. Veel bassisten die dit willen imiteren, gooien gewoon wat effecten over de bas en komen er vervolgens achter dat ze volledig verzuipen in de mix. Chris' geheime wapen is dat er ook altijd nog een clean bas-signaal onder zit. Op die manier blijft de bas altijd overeind, hoe heftig je ook aan het scheuren bent.
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

DI tussen amp en cab?

Bericht door MagicOnion »

Ik ben er ook nog niet uit wat het nu moet gaan worden. :mrgreen:
Een mic blijft een optie, maar dan moet je nog steeds vertrouwen op de wil en zin van de geluidstechnieker om die mee op te stellen (een geluidstechnieker heeft me eens verteld dat het live mixen van de bas wat lastiger is met een mic dan met een DI, heb geen idee of dat klopt?).
Op vlak van DI's denk ik dat je vanaf een bepaald bedrag niet echt verkeerd kan gaan. Ik blijf echter wel weg van de goedkope en/of chinese dingen (Behringer, etc.). Die Palmer lijkt me een goed dingetje, heeft ook geen extra stroomtoevoer nodig, wat in mijn ogen een pluspunt is/lijkt.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6115
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

DI tussen amp en cab?

Bericht door LemmyNL »

Precies. Ik speel ook niet altijd op voldoende grote podia, dan is dit de ideale oplossing. Top mee kan vaak nog wel, cab erbij wordt lastig. Zo heb ik wel m'n sound en geen gezeik. Works for me. Nu alleen nog de perfecte keus vinden.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

DI tussen amp en cab?

Bericht door MagicOnion »

Als je geen cab wilt meenemen, dan heb je toch een load box of iets dergelijks nodig zodat de weerstand van de cab wordt opgevangen, toch?
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6115
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

DI tussen amp en cab?

Bericht door LemmyNL »

Goede vraag.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

DI tussen amp en cab?

Bericht door Rieno »

Er zal inderdaad ALTIJD een vorm van weerstand aangesloten moeten zijn bij een buizenversterker. Dat mag een speaker zijn of een ander kastje dat dezelfde impedantie simuleert.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6115
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

DI tussen amp en cab?

Bericht door LemmyNL »

...zoals? Zo'n speaker sim is niet genoeg dus?
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6115
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

DI tussen amp en cab?

Bericht door LemmyNL »

't zou toch ook eens simpel zijn he... potvolblomme
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

DI tussen amp en cab?

Bericht door Rieno »

Nee: de versterker heeft een bepaalde impedantie nodig om het circuit goed te laten werken en de boel niet te slopen. Zo'n speakersim is vaak erg hoogohmig, waardoor er weinig stroom gaat lopen (gelukkig maar). De versterker heeft een impedantie van geloof ik 4 ohm nodig waar dus flink wat vermogen in verstookt wordt. Je hebt dus een kastje nodig dat zoveel Watts kan opnemen zonder veeeeel te warm te worden.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie