Welk effect?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Welk effect?

Bericht door vetdieplaagwarm »

Hallo daar!
Vraagje.... Er is een nummer met één of meerdere effecten waarvan ik het leuk vind om te weten wat het is.

Op 3:00 minuten begint de bas (alhoewel je het nummer eigenlijk vanaf het begin zou "moeten" luisteren om van de opbouw te kunnen genieten) en op 4:29 minuten een effect waar ik benieuwd naar ben. Op het einde van het nummer zit ook een geluid waarvan ik zou willen weten of het ook de bassist is.

https://open.spotify.com/track/7E2UbmoOCclPtp4fDCYQwl

Iemand die hier iets van herkent?
alvast bedankt!
Martin
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Welk effect?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Als ik het goed hoor, is het een heel ruimtelijke reverb ( à la TC T2), maar die zit volgens mij niet op de bas. Ik heb het alleen op YouTube moeten opzoeken (ik heb geen spotify), dus ik weet niet of ik de goede versie heb.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Welk effect?

Bericht door vetdieplaagwarm »

Sjtevel 1984 schreef:Als ik het goed hoor, is het een heel ruimtelijke reverb ( à la TC T2), maar die zit volgens mij niet op de bas. Ik heb het alleen op YouTube moeten opzoeken (ik heb geen spotify), dus ik weet niet of ik de goede versie heb.
Ja? Is dat het? Kan goed hoor... Het klinkt een beetje als gas geven met een motor of zo. Is het nummer beneden wat je geluisterd hebt? Kan heeel goed van iets anders afkomen inderdaad..
Op deze link is het nummer ook te horen en zit het effect wat ik bedoel op 2:58 minuten..
https://youtu.be/zfvR5DO8wIc
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Welk effect?

Bericht door Bernardduur »

vetdieplaagwarm schreef:
Sjtevel 1984 schreef:Als ik het goed hoor, is het een heel ruimtelijke reverb ( à la TC T2), maar die zit volgens mij niet op de bas. Ik heb het alleen op YouTube moeten opzoeken (ik heb geen spotify), dus ik weet niet of ik de goede versie heb.
Ja? Is dat het? Kan goed hoor... Het klinkt een beetje als gas geven met een motor of zo. Is het nummer beneden wat je geluisterd hebt? Kan heeel goed van iets anders afkomen inderdaad..
Op deze link is het nummer ook te horen en zit het effect wat ik bedoel op 2:58 minuten..
https://youtu.be/zfvR5DO8wIc
Om 2.58 klinkt het als een reverse delay op de bas
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Welk effect?

Bericht door vetdieplaagwarm »

Bernardduur schreef: Om 2.58 klinkt het als een reverse delay op de bas
Ja? Leuk jongens. Dan heb ik weer wat te spelen :-). Wat is het toch leuk dat je dit soort dingen online kunt laten horen aan elkaar. Wat dat betreft is het spelen van een instrument soms wel ideaal om via multimedia met elkaar te kunnen delen op afstand.

Ik heb nog geen effecten (omdat ik daar ook nog niet aan toe ben). Maar als ik wat verder ben zal ik mijn leraar eens vragen wat hij heeft liggen om te proberen. Dan kan ik beide effecten proberen. Want ik vind het wel heeeeel mooi.

Een ruimtelijke reverb of een reverse delay dus wellicht? Thanks!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Welk effect?

Bericht door Rieno »

Ik ga mee met de reverse delay, 100% wet (het originele ingespeelde stuk niet laten horen en alleen het geaffecteerde stuk, de delay dus).
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Welk effect?

Bericht door vetdieplaagwarm »

Rieno schreef:Ik ga mee met de reverse delay, 100% wet (het originele ingespeelde stuk niet laten horen en alleen het geaffecteerde stuk, de delay dus).
Ja? Is dat em waarschijnlijk?!

Ja precies, dan is er geen ruimte voor misverstanden... helemaal waar :)

Dank je wel 8)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Welk effect?

Bericht door Rieno »

Dat stuk tussen haakjes was meer bedoeld als uitleg van '100% wet' :D Het effect is iig leuk speelgoed! Misschien een reeds geopperde tip, maar investeer (als je er aan toe bent) eens in een multi-effect om erachter te komen welke effecten je leuk vind. Zelf heb ik een Zoom B3 en dat ding is echt te gek om uit te vinden waar de voorkeuren liggen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Welk effect?

Bericht door WahWow »

Rieno schreef:Misschien een reeds geopperde tip, maar investeer (als je er aan toe bent) eens in een multi-effect om erachter te komen welke effecten je leuk vind. Zelf heb ik een Zoom B3 en dat ding is echt te gek om uit te vinden waar de voorkeuren liggen.
Ik heb de ME 50b gehad en die is ook errug leuk om mee te spelen. Die zie je regelmatig tweedehands voorbij komen voor 130-150 pegels. Ik heb m weg gedaan omdat ik niet kom omgaan met al die knopjes, ik ga liever voor een paar losse pedaaltjes. Soms wel een beetje spijt...
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Welk effect?

Bericht door vetdieplaagwarm »

Normaal zou ik waarschijnlijk meer geneigd zijn om losse effecten te kopen (ben je ook niet alles kwijt als ie stuk gaat en zo). Maar om te ontdekken wat ik mooi vind vind ik het een super goeie tip inderdaad 8)

Ik denk niet dat ik een grote effecten man zal worden. Met Photoshop ben ik ook altijd liever bescheiden. Dat is net zoiets vind ik. Zolang het originele basgeluid maar goed herkenbaar blijft vind ik het nog mooi zeg maar. Maar wel erg leuk spelen met die pedalen denk ik :).
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Welk effect?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Persoonlijk prefereer ik de zoom B3. Hierbij kan je 3 'losse' effecten selecteren en plaatsen in de volgorde die jìj wilt. Tevens is het mogelijk om meerdere effecten van hetzelfde type in de zelfde preset zetten en elk effecten los van elkaar aan en uitzetten.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Welk effect?

Bericht door Rieno »

En de looper is te gek :D
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie