Zoom B1XON ?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Zoom B1XON ?

Bericht door DaanZtm »

Beste forumleden,

Wat vragen over een kwestie waar ik zelf niet uit kom. Ik ben aan het wikken en wegen of ik een 4- of een 5-snaar bas wil kopen. De 5e snaar vooral omdat ik veel interesse in reggae en bass-heavy reggeadub covers van muzieknummers heb waar je veel diepe tonen hebt. Tijdens m'n online speurtocht liep ik tegen de Zoom B1XON aan. Ik krijg alleen een paar dingen niet helemaal duidelijk.

- Er zou volgens de effectenlijst een octaver in moeten zitten. Nou vraag ik me af wat dat precies is. Is het zo dat je daarmee een noot die je op de E snaar speelt kan laten klinken alsof het gespeeld wordt op de extra lage B van een 5-snaar? Oftewel: kan ik voor een 4-snaar gaan en d.m.v. de B1XON toch doen alsof ik de extra B-snaar heb? Iemand hier die daadwerkelijk ervaring met de B1XON of de B1ON heeft?

- Ik heb ook de tip gekregen dat er een Zoom B3 bestaat. Echter, mijn bedoeling qua gear is: een basgitaar, een MP3 speler waar ik mee mee kan spelen, een koptelefoon en/of los speakertje (dus geen versterker of versterking via de PC) en zoiets als de B1XON of de B3 die dan als versterker dient. Zodat ik ten eerste niet zoveel ruimte kwijt ben om alles neer te zetten en ten 2e vrij makkelijk het hele spul mee naar een andere locatie kan nemen en daar zonder ingewikkeld gedoe direct kan bassen. Dit zie ik met zo'n kast van een versterker/speaker minder snel gebeuren namelijk.
Bij de B1XON moet dit mogelijk zijn: een aux ingang voor de MP3, een uitgang voor de koptelefoon en de gitaar rechtstreeks inpluggen in het kastje. Geen kast van een versterker nodig en geen PC/laptop nodig.
Bij de Z3 kan ik deze zelfde aansluiting in de specificaties in ieder geval niet vinden. Is desondanks hetzelfde als bij de B1XON toch mogelijk???
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Zoom B1XON ?

Bericht door dr. Bassvibes »

Als je nu al vrij duidelijk voor ogen hebt dat je vijf-snaar wil spelen, dan moet je ook gewoon een vijf-snaar aanschaffen en daar op beginnen. :)

Een octaver is een pedaaltje waarmee je, afhankelijk van het pedaal, een octaaf lager en/of hoger aan je signaal toe voegt. Zoek maar eens op filmpjes van de Boss OC2 (mijn favoriet), of de EHX POG of EBS Octabass, of MXR Bass Octave, of, of, of... :) Simuleren of je een B-snaar hebt... Mwa, ik zou het er niet mee gaan proberen!

Wil je buitenshuis met andere mensen gaan bassen? Dan ga je er niet komen met kleine speakertjes en rare oplossingen. Dan is een klein combo toch wel het minste wat je nodig hebt. Werkt voor thuis ook prima hoor, zit gewoon een volumeknop op namelijk! :wink: Als je echt geluidsloos wil oefenen en effecten wil gebruiken, kijk dan uit naar een multi-effect waar je ook een koptelefoon op aan kunt sluiten. Een pedaal/multi-effect waar je ook direct een speakerkast op aan kunt sluiten bestaat volgens mij niet.

Een hele tijd terug heb ik een ZOOM multi-effect gehad en daar was helemaal niks mis mee voor het geld, ook op het forum heb ik er vaker positieve dingen over gelezen. :D Als ik even naar de mogelijkheden van het apparaatje kijk, ziet die B1XON er ook meer dan prima uit, bedenk je wel dat als je samen wil gaan spelen met andere mensen je toch een versterker nodig hebt.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Zoom B1XON ?

Bericht door Rieno »

Zelf heb ik de Zoom B3, maar daar zit inderdaad geen AUX IN op voor een externe geluidsbron zoals een MP3-speler. De output kan wel worden gebruikt als koptelefoon-uitgang.

De B1-reeks heeft dezelfde DSP-processor (de effecten dus), maar is gewoon wat goedkoper gebouwd en wat lastiger te bedienen door het kleinere aantal knoppen. Maar als je er eenmaal aan gewend bent, zal dat vast meevallen :) Geluid naar buiten krijgen zou je kunnen doen met een actief speakersetje bijvoorbeeld, al is dat toch een beetje aankloten en is het geluid vaak niet bepaald goed.

Als je dus met mensen samen wilt kunnen spelen of zelf zonder koptelefoon, heb je hoe dan ook een versterker nodig om goed geluid te houden.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Zoom B1XON ?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Als het klein moet voor thuis:

https://www.bax-shop.nl/basversterker-co ... versterker

Heeft een aux input en koptelefoonuitgang. Voor zijn kleine formaat komt er nog een heel degelijk geluid uit.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Zoom B1XON ?

Bericht door DaanZtm »

Sorry, kleine verspreking van mijn kant. Met "andere locatie" bedoelde ik meer "binnen huis". Even in de logeerkamer gaan zitten i.p.v. beneden in de woonkamer, dat idee.

Wat Bassvibes zegt, ik heb even naar een Boss OC2 filmpje gezocht en inderdaad... dat is niet helemaal wat ik voor ogen had. Als beginnend bassist kan ik dus best direct voor een 5-snaar gaan. Mocht dit bij het leren bassen problemen opleveren omdat lessen meestal toch op 4-snaar gericht zijn kan ik altijd nog tijdelijk die 5e snaar er af laten maar dan ben ik toch voorbereid op de toekomst zeg maar :D

Wat het aansluiten van aparte speakers op een multi effect pedaal betreft dacht ik richting het volgende: ik heb op zolder nog speakers van zowel een oude HiFi set als een oude set computerspeakers (met woofer) staan. Omdat mijn vriendin nogal van het het "je gebruikt maar wat je al hebt staan"-principe is wilde ik tzt eens kijken of deze speakers er in trappen als ik ze aan zou weten te sluiten op zoiets als de Zoom multi-effecter.
Die speakers die Sjtevel tipt kende ik overigens nog helemaal niet. Zeker de moeite van het onthouden waard als alternatief als het gepiel met de speakers die al op zolder staan niet zou werken!
Laatst gewijzigd door DaanZtm op 28 apr 2016, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Zoom B1XON ?

Bericht door Rieno »

Computerspeakers zijn vaak actieve setjes, dus die kun je aansluiten :) Hoe het klinkt moet je dan zelf even beoordelen natuurlijk.

Even een aantal belangrijke kanttekeningen aan je 5-snaar plan:
- Beginnen op een 5 snaar is niet moeilijker qua theorie als op een 4-snaar. Het enige verschil is dat je meer op je techniek moet letten en dit dus goed aan moet leren (vooral afdempen van snaren).
- Een 5-snaar kopen en een snaar (de B) er af laten speelt ongelofelijk kut; dat moet je dus zeker niet willen.

Koop gewoon dat wat je zoekt en als dat een 5-snaar is, dan leer je daar gewoon op spelen. Toch spelen veel reggae-bands nog steeds gewoon op 4-snaren ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Zoom B1XON ?

Bericht door DaanZtm »

Ok, dank voor de tips. Toch weer stof om over na te denken dus.

Wat 4- cq 5-snaar betreft, één van mijn 'zwaktes' zijn nummers van Easy Star All Stars, te weten hun covers van Billy Jean (van M. Jackson) en een aantal nummers van hun Beatles-cover album alsmede de live versie van Time (deze dus: https://www.youtube.com/watch?v=nD8lCJftCJQ ik geloof dat dat oorspronkelijk een Pink Floyd nummer is). Laten die gasten nou net alles met een 5-snaar spelen... zucht.
Ik kom er op Google in ieder geval niet uit of deze nummers ook op een 4-snaar te spelen zouden zijn (kan er nergens tabs of wat dan ook van vinden).
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Zoom B1XON ?

Bericht door Rieno »

Dan gewoon lekker voor een 5-snaar gaan dus :) Wat ik al zei: het vraagt iets meer van je techniek. Maar je begint toch op 0, dus als je dat direct goed doet is er niks aan de hand (letterlijk en figuurlijk). Heerlijk 'stereotypisch' ook weer die Steinberger..die sound past toch echt lekker bij reggae.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Zoom B1XON ?

Bericht door DaanZtm »

:D
Ik zit dan ook aan de Steinberger Spirit XT 25 te denken. Een budget-Steinberger dus eigenlijk. Mede vanwege het lagere gewicht en de kleinere afmetingen zodat ie niet al te veel ruimte inneemt als ie in de hoek staat.

Het schijnt wel dat de pickups wat matig zijn (humbucker Steinberger bass ontwerp) maar dat is misschien nog weleens aan te passen. Stringspacing zou wat krap zijn, gelukkig ben ik voornemens het slappen beperkt te houden tot een paar nummers. Vermoedelijk zal een adapter ook wel handig zijn, zodat ik ook normale snaren er in kan doen i.p.v. die speciale double ball-gevallen.

Deze bas, dat Zoom B1OX pedaal, dan nog een koptelefoon uitzoeken die die lage tonen ook nog aan kan, dan moet ik er ongeveer wel zijn. Op termijn eens gaan kijken of ik die speakers van zolder ook nog aan zou kunnen sluiten en naar software waarmee ik in MP3's de bestaande bastonen kan wegdraaien zodat ik die met mijn eigen spel kan invullen (tot dusver kom ik niet verder dan OF alles wegdraaien behalve de zang+bas OF de zang+bas wegdraaien en de rest nog wel hoorbaar).
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Zoom B1XON ?

Bericht door WahWow »

DaanZtm schreef:Wat Bassvibes zegt, ik heb even naar een Boss OC2 filmpje gezocht en inderdaad... dat is niet helemaal wat ik voor ogen had.
Schrijf een octaver niet meteen af! Ik heb net mijn eerste (MXR M288) gekocht en ben er helemaal weg van!

Fantastisch speelgoed, hoewel misschien niet het speelgoed om mee te beginnen. ;-) Zo'n effect rekent je genadeloos af op je speeltechniek (aanslag van de juiste snaar, vingerplaatsing bij de fret en demping van andere snaren) :|
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Zoom B1XON ?

Bericht door dr. Bassvibes »

Octavers zijn super, ik zou de mijne écht niet meer willen missen! Is echter niet iets wat je moet gebruiken om het ontbreken van een vijfde snaar te compenseren. :)
Plaats reactie