OC-2 prikt niet door de mix

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

OC-2 prikt niet door de mix

Bericht door Madame Clapotis »

Een vraag waar ik nog niets over bestond, zo leek het...

De OC-2 volledig wet op -1 octaaf is voor velen een klassiek synth-/dubeffectje op het pedalboard. Maar heeft niemand van jullie moeilijkheden om in die stand door de mix te prikken? Een zeker gebrek aan definitie is natuurlijk eigen aan het octavereffect, maar ik heb al te vaak het gevoel 'weg te vallen' als ik de OC-2 aanschakel...
Wat dry-signaal bijdraaien kan helpen, maar dan verliest het effect wat aan karakter.
Ik probeerde al met een EQ-pedaal vóór de OC-2 om er wat meer hoog (800Hz +) in te sturen, maar ook dat leek weinig verschil te maken.

Nog iemand met ideeën of tips? :)
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

OC-2 prikt niet door de mix

Bericht door dr. Bassvibes »

Combineren met een lichte overdrive werkt daar wel goed voor, haalt de harmonischen wat meer naar boven én klinkt te gek. :)
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

OC-2 prikt niet door de mix

Bericht door SpcMnk »

Dat inderdaad. En een amp met voldoende headroom wil ook helpen. Bij mij moet ik de -1 niet hoger dan 3 of 4 uur zetten wil ik niet de volledige mix omver blazen als ik hem inschakel.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

OC-2 prikt niet door de mix

Bericht door Bernardduur »

De -1 (zonder dry erbij gemixt) is zachter qua signaal dan je ingaande signaal. Dus ik kan me dit compleet voorstellen.

Ik heb bij iemand dit opgelost door er een kleine booster achteraan te bouwen.
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

OC-2 prikt niet door de mix

Bericht door thefuzz »

Ik heb ook een tijdlang de OC-2 gebruikt in bandverband als Sub Box. Ik had er een Boss, PQ-3B achter hangen direct ernaast verbonden met zo'n koppelstukje. Kon ik ze tgelijkertijd aan en uit trappen. Daarvoor ook de witte Dunlop wah (105q) er na (maar daar krijg je een lamme voet van als je hem een hele song precies op die sweetspot wil houden).
Facebunker
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

OC-2 prikt niet door de mix

Bericht door Madame Clapotis »

Dank voor de reacties al! :)

Maar spreken deze twee reacties elkaar nu niet net tegen?:
SpcMnk schreef:Dat inderdaad. En een amp met voldoende headroom wil ook helpen. Bij mij moet ik de -1 niet hoger dan 3 of 4 uur zetten wil ik niet de volledige mix omver blazen als ik hem inschakel.
Bernardduur schreef:De -1 (zonder dry erbij gemixt) is zachter qua signaal dan je ingaande signaal. Dus ik kan me dit compleet voorstellen.

Ik heb bij iemand dit opgelost door er een kleine booster achteraan te bouwen.
@Bernardduur: ik weet niet of het zozeer om een volume drop gaat, als wel om een zware frequentie-cut in juist die regionen die je 'hoorbaar' maken. (?) Vandaar het idee met de equalizer.

thefuzz schreef:Ik heb ook een tijdlang de OC-2 gebruikt in bandverband als Sub Box. Ik had er een Boss, PQ-3B achter hangen direct ernaast verbonden met zo'n koppelstukje. Kon ik ze tgelijkertijd aan en uit trappen. Daarvoor ook de witte Dunlop wah (105q) er na (maar daar krijg je een lamme voet van als je hem een hele song precies op die sweetspot wil houden).
Tot nu enkel geprobeerd met een EQ vóór de OC-2, met het idee van de OC-2 meer treble te voeden. Misschien ook eens proberen met een EQ na de octaver. Of waarom zette je je PQ3B net nà de OC-2?
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

OC-2 prikt niet door de mix

Bericht door SpcMnk »

Zitten inderdaad wat contradicties in de feedback.

Of je door een mix prikt heeft vaak weinig met volume te maken maar meer met de frequenties, en in welke frequenties de rest van de band zit.. Elke situatie is dus uniek. Jouw gear is niet mijn gear, mijn instellingen zijn niet jouw instellingen, jouw band is niet mijn band, etc.. Guess I'm lucky :D
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

OC-2 prikt niet door de mix

Bericht door Bernardduur »

Klopt, en door de mix prikken lukt al helemaal niet met een afgenomen volume.
(en SpcMnk had er niet bijgezet of hij het pedaal gebruikt als de TS; deze draait geen dry signaal erbij in)

Het voegt natuurlijk ook een bepaalde hoeveelheid laag toe. Het -1 signaal is niet alleen een octaaf lager dan de gespeelde noot, maar is verder ook bassiger dan de gespeelde noot. Dit omdat er een filter na het maken van de -1 zit dat vrijwel al het hoog uit dit signaal haalt. Het signaal is namelijk een vrij forse square wave. De mate van volume reductie in het -1 signaal zit hem ook in de afzwakking door dit filter.

De mix kan hierdoor erg boomerig worden. Zeker als je een amp hebt met al fors wat laag
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

OC-2 prikt niet door de mix

Bericht door SpcMnk »

Ik gebruik hem ook zonder dry erbij gemixed. (van mij mogen die twee linker knoppen van het pedaal af :mrgreen: ) Moet wel zeggen dat ik mijn amp (en bas) meestal nogal 'hi-fi' afgesteld heb. Meer in de mids en hoog dan het laag. De 'bas'' knop van mijn amps eq is nog nooit veder dan 12 uur geweest en op mijn bas cut ik hem meestal ook nog een beetje. Zal er wellicht ook iets mee te maken hebben.

Die volume drop herken ik echter wel maar, dan alleen van de wave op het scherm bij opnames. In live setting ervaar ik ( en de rest van de band) het toch echt als een enorme boost... vreemd..
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

OC-2 prikt niet door de mix

Bericht door thefuzz »

Precies dat wat Rogier zegt. Die treble die je hem voed filter 'ie er zelf toch weer uit. Door de EQ direct na de OC-2 te plaatsen kunnen je het -1 octaaf signal weer een lekker plek in de mix geven. Ik zette hem er om die reden dus ook direct achter en naast. Gebruikte die EQ alleen maar om de OC-2 tot zijn recht te laten komen.
Facebunker
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

OC-2 prikt niet door de mix

Bericht door Madame Clapotis »

thefuzz schreef:Precies dat wat Rogier zegt. Die treble die je hem voed filter 'ie er zelf toch weer uit. Door de EQ direct na de OC-2 te plaatsen kunnen je het -1 octaaf signal weer een lekker plek in de mix geven. Ik zette hem er om die reden dus ook direct achter en naast. Gebruikte die EQ alleen maar om de OC-2 tot zijn recht te laten komen.
Eerste experiment met EQ nà de OC-2 leverde weinig beterschap op, in mijn oren (of, in deze ruimte). Heb je er een idee van welke frequenties jij essentieel bevond?
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

OC-2 prikt niet door de mix

Bericht door Madame Clapotis »

dr. Bassvibes schreef:Combineren met een lichte overdrive werkt daar wel goed voor, haalt de harmonischen wat meer naar boven én klinkt te gek. :)
Alright! Werkt voor mij veel effectiever dan de experimenten met EQ die ik vooraf deed. Wat je zegt, klinkt inderdaad vet! 8)
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

OC-2 prikt niet door de mix

Bericht door dr. Bassvibes »

:yes: :D

Het is één van mijn favoriete combinaties! Zelf heb ik op de OC2 zowel het -1 als het droge signaal vol open staan. Dat in combinatie met lichte, of zware, overdrive is gewoon fantastisch. Binnen mijn stoner band een vaste sound geworden in een aantal nummers op de momenten dat we écht gas moeten geven. Heb vaker te horen gekregen van muzikanten in het publiek dat ze op die manier geen tweede gitarist of toetsenist misten in ons driekoppige monster, mijn bas smeert alles goed vol zo. :)
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

OC-2 prikt niet door de mix

Bericht door thefuzz »

Nee man, geen idee was per situatie anders. Voordeel van een parametrische EQ is dat je niet alleen maar op die fixed banden boost. Mooi dat je het met een OD voor elkaar krijgt :-)
Madame Clapotis schreef:
thefuzz schreef:Precies dat wat Rogier zegt. Die treble die je hem voed filter 'ie er zelf toch weer uit. Door de EQ direct na de OC-2 te plaatsen kunnen je het -1 octaaf signal weer een lekker plek in de mix geven. Ik zette hem er om die reden dus ook direct achter en naast. Gebruikte die EQ alleen maar om de OC-2 tot zijn recht te laten komen.
Eerste experiment met EQ nà de OC-2 leverde weinig beterschap op, in mijn oren (of, in deze ruimte). Heb je er een idee van welke frequenties jij essentieel bevond?
Facebunker
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

OC-2 prikt niet door de mix

Bericht door Britsie »

dr. Bassvibes schreef::yes: :D

Het is één van mijn favoriete combinaties! Zelf heb ik op de OC2 zowel het -1 als het droge signaal vol open staan. Dat in combinatie met lichte, of zware, overdrive is gewoon fantastisch. Binnen mijn stoner band een vaste sound geworden in een aantal nummers op de momenten dat we écht gas moeten geven. Heb vaker te horen gekregen van muzikanten in het publiek dat ze op die manier geen tweede gitarist of toetsenist misten in ons driekoppige monster, mijn bas smeert alles goed vol zo. :)
Even voor de zekerheid vragen: staat de overdrive voor of achter de OC2?
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Plaats reactie