Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Sjtevel 1984 »

dr. Bassvibes schreef: 08 sep 2016, 16:35 Deze discussie haakt hier een beetje op in: viewtopic.php?f=8&t=62806
Dat topic had ik al gezien ja. Helaas staat deze vol oplossingen voor live. Misschien was mijn vraagstelling wat incompleet, dus ik zal hem wat anders stellen:

In onze nieuwe woning krijg ik een eigen muziekkamer (jeuj! :cheer:), maar wil ik mijn meisje, de buren en mijn eigen gehoor wat sparen. De bedoeling is om met een mixertje of een headphone ampje te werken en mijn drive uit pedalen te halen. Om toch het 'live gevoel' te krijgen en dat irritante hoog uit het signaal te krijgen, ben ik op zoek naar een cabsim (zowel geschikt voor bas en gitaar). Iemand nog andere suggesties?

Uiteindelijk is het de bedoeling dat er een torpedo studio komt. Ik had liever een torpedo live gehad, maar die gaat maar tot 100W en mijn gitaartop is 120W. Helaas is hier (nog) geen budget voor, dus daarom zoek ik voor voorlopig een 'budget' oplossing.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1457
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Re: Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door koen van soelen »

Ik heb een klein Orange topje voor thuis, daar zit een koptelefoon-uit op. Zonder speaker emulatie. Klinkt nergens naar door de koptelefoon, doe mij maar mét in dit geval.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik weet niet wat ik hier van moet vinden: https://www.mooeraudio.com/?product/201709227917.html

Lijkt op een goedkopere versie van een torpedo cab, maar zou deze net zo goed zijn?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Re: Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Madame Clapotis »

Wel benieuwd, al was 't maar voor de lol...
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Neo Land
Berichten: 313
Lid geworden op: 14 aug 2007, 10:16

Re: Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Neo Land »

Headless nut!
Steinbergers en nog veels te veel meer...
https://youtube.com/channel/UCmhm62xlZvq4xNITaZH1b7g
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Darkglass heeft inmiddels al zijn V2 ultra modellen voorzien van een cabsim. Wat mij aanspreekt is dat je ook je favoriete IR in het pedaaltje kan plaatsen.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door arjan »

Sjtevel 1984 schreef: 12 mei 2018, 11:24 Darkglass heeft inmiddels al zijn V2 ultra modellen voorzien van een cabsim. Wat mij aanspreekt is dat je ook je favoriete IR in het pedaaltje kan plaatsen.
Morgen uit te testen op de meeting! :jam:
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Strabel »

Een cab simulator is vaak niks meer dan een voorafingestelde toonregeling die je in een geheugen plaatst en dus makkelijk kan oproepen.
Dus als je een goede toonregeling unit hebt kun je zelf je voorkeur maken.
Ik vind cab simulatie een beetje vaag, in die zin dat als je merk a of b hebt met cab simulatie er toch verschillen zullen zijn in klank.
Een cab simulatie zal altijd een benadering zijn van het orgineel.
Alleen het orgineel klingt zoals het klingt.
Als je veel "schakelt"tussen verschillende geluiden(simulaties) is het misschien zinvol om zo'n simulator te hebben,zo niet,geef je geld uit aan een goede toonregeling.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Laus
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mei 2005, 20:19

Re: Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Laus »

het is idd niks meer dan een mooi ingestelde eq. Echter, wel een waar behoorlijk serieus over is nagedacht.

De sim op mijn LeBass vind ik te donker, en dus geprobeerd die uit te houden en met de EQ een beetje goed geluid te krijgen. Conclusie tot nu toe is dat het eigenlijk niet te doen is tenzij je een 30-bands eq hebt...De rol-off in de hoge tonen, zeker met overdrive in het geluid, blijft bovenmatig schel.

Zou best van een aantal cabs een beetje de frequenties willen zien om te kijken of ik die met een 7-bands eq een beetje kan natoveren. Toch eens naar op zoek gaan.
Jericho Alpha Black
Dean Edge Q6
QSC GX-5 poweramp + Two Notes LeBass
SWR Goliath III/Son of Bertha
Line 6 Studio Lowdown 110
Plaats reactie