Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Madame Clapotis »

Hallo,

Stelde me onlangs de vraag over de zin of onzin van je signaal door een speaker simulator naar de FOH te sturen. Op veel pedalboards zit er eentje. Maar op heel veel borden niet. Nu ik net iets meer effectpedalen begin te gebruiken rijst des te maar de vraag naar de 'getrouwheid' van de sound die ik probeer te creëren.

Ik snap best het idee dat het geluid dat je uit je eigen bascabinet te horen krijgt niet echt hetzelfde is als wat je verstuurt naar de FOH, door 'vervorming' en kleuring van je speaker, hoe 'clean' of hifi die ook is. Zeker als je met distortion of plectrum speelt kan het verschil in sound groot zijn.
Maar hoe groot?
En hoe groot zijn de verschillen tussen de cab sims op de markt? Volstaat zo'n mini versie van Mooer / Fender, of zou ieder zichzelf respecterende bassist eigenlijk een Two Notes C.A.B. moeten hebben? Zijn er specifieke cab sims voor bas, of voldoet elke versie in principe?

Zelf heb ik de vergelijking nog niet degelijk kunnen maken / horen. De cab sim op mijn Two Notes Le Bass vind ik enkel nuttig bij spelen met plectrum, bij beluisteren door een hoofdtelefoon (maar hoe relevant is zo'n test dan weer?). De cab sims op mijn MS60b leveren verschillende sounds, maar stuur je ook door naar je amp, wanneer die als monitor dient.

Wie hier op het forum gebruikt er eentje?
Ervaringen en meningen (en soundclips), ik hoor het graag!
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 907
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door evertalbers »

Vergeet niet dat een PA systeem ook gewoon uit speakers bestaat. Je zit dan dus een gesimuleerde cab met een andere cab uit te versterken, dan wordt het een ingewikkelde discussie.

Overigens gebruik ik een cabsimulator om mijn fretless meer als een babybass te laten klinken, werkt heel aardig.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door nangyala »

evertalbers schreef:Vergeet niet dat een PA systeem ook gewoon uit speakers bestaat. Je zit dan dus een gesimuleerde cab met een andere cab uit te versterken, dan wordt het een ingewikkelde discussie.

Overigens gebruik ik een cabsimulator om mijn fretless meer als een babybass te laten klinken, werkt heel aardig.
Let wel dat een P.A. systeem full range is en een basspeaker/cabinet allerminst
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Madame Clapotis »

nangyala schreef:
evertalbers schreef:Vergeet niet dat een PA systeem ook gewoon uit speakers bestaat. Je zit dan dus een gesimuleerde cab met een andere cab uit te versterken, dan wordt het een ingewikkelde discussie.

Overigens gebruik ik een cabsimulator om mijn fretless meer als een babybass te laten klinken, werkt heel aardig.
Let wel dat een P.A. systeem full range is en een basspeaker/cabinet allerminst
Dat lijkt me inderdaad net het punt van een zo'n cabinet simulator: enkel een 'cab-like' geluid naar de FOH sturen, dus zonder bepaalde spectra van je sound of bijgeluiden die je door je eigen bascabinet sowieso niet hoort.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Bolobass »

Daarmee maak je het de geluidstechnicus een stuk lastiger om een goed zaalgeluid te creëren.
Hoe minder gereedschap je geeft hoe slechter de bouw.
Wil je echt per sé je cab geluid de zaal in sturen dan kan je een microfoon voor je cab zetten, maar niemand garandeert dat dat geluid werkbaar is in de mix in die zaal.

Bij opnames wordt een cabsim ook pas laat toegevoegd, als het al gebeurd.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door nangyala »

Bolobass schreef:Daarmee maak je het de geluidstechnicus een stuk lastiger om een goed zaalgeluid te creëren.
Hoe minder gereedschap je geeft hoe slechter de bouw.
Wil je echt per sé je cab geluid de zaal in sturen dan kan je een microfoon voor je cab zetten, maar niemand garandeert dat dat geluid werkbaar is in de mix in die zaal.

Bij opnames wordt een cabsim ook pas laat toegevoegd, als het al gebeurd.
Kan ik het deels mee eens zijn, maar als ik luister naar mijn overdrive, dan wil ik hem doorsturen zoals hij afgesteld is door mijn speakers en niet het fizzy full-range geluid wat de geluidsman ook niet vrolijk stemt.
Bas zonder overdrive kan idd het beste door DI
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Madame Clapotis »

nangyala schreef: (...) als ik luister naar mijn overdrive, dan wil ik hem doorsturen zoals hij afgesteld is door mijn speakers en niet het fizzy full-range geluid wat de geluidsman ook niet vrolijk stemt.
Bas zonder overdrive kan idd het beste door DI
This :jaaaaa:
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3254
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door RonC »

Combineren. Ik werk altijd met een DI én een mic voor mijn cab, mn voor de overdrive.
De DI zorgt voor een strakke sound met veel laag, de mic voor de kleuring van de speaker.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door dr. Bassvibes »

Deze discussie haakt hier een beetje op in: viewtopic.php?f=8&t=62806

Op een moderne transistorversterker zit al vaak een DI-out, die kun je natuurlijk heel makkelijk gewoon zo gebruiken als je zonder oversturing speelt. Werkt voor mij eigenlijk prima, speaker kleuring vind ik in die gevallen wat minder relevant. Is dit niet het geval, of speel je over een oude buizenversterker zonder DI-out dan wordt het een stukje lastiger. Wil zelf graag nog eens zoiets als de Palmer PDI09 proberen. Heb momenteel geen budget, maar elders op het forum begreep ik dat je bij Bax gewoon moet bestellen, het product twee maanden moet gebruiken en dan retourneren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Madame Clapotis »

Bedankt voor de reacties!
Clean geluid, daarvoor is de DI op mijn amp gewoon een goeie, handige optie.
@ de dokter: voor meer overstuurde signalen gebruik ik sinds kort die Palmer PDI09, 2dehands voor €40 gescoord. Naar tevredenheid, maar een diepere test dient zich aan.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Inmiddels ben ik ook op zoek. Deze heb ik in het vizier:
-Two notes torpedo cab
-Digitech cabdryvr
-DSM omnicab

Zijn er nog andere waardig om te testen?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Re: Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Madame Clapotis »

Ik ken er te weinig van om opties van hetzelfde niveau aan je lijstje toe te voegen. Maar ik zou wel benieuwd zijn naar hoe die professionelere uitvoeringen zich verhouden tot pakweg de opties in een Zoom MS60b, of een gewone DI met roloff van de hoge tonen :)
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Kijk, de zoom ms60b had ik nog niet. Dankjewel!
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door Goose »

Hughes&Kettner Redbox. Jaren lang 1 gebruikt tussen mij Orange AD200B en ampeg 610. Die heeft ook een speaker sim. En volfens mij was Rogier destijds bezig met een mod om hem meer basspeaker te krijgen ipv gitaarspeaker.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Cab Simulator: waarom? essentieel? opties?

Bericht door dr. Bassvibes »

Inmiddels heb ik een Palmer PDI-09 en ik moet zeggen dat hij gewoon heel erg tof werkt! Perfecte oplossing wanneer je het een beetje betaalbaar wil houden. Ongetwijfeld zullen de veel duurdere alternatieven beter geluid hebben/meer opties geven, maar ik wil gewoon het signaal van mijn buizenbak kunnen doorsturen naar de FOH en niet domweg een DI die vóór mijn amp staat. Tot nu toe alleen nog maar positieve reacties gehad van geluidsmannen (stuk of 4/5 nu in totaal, zo veel treed ik nou ook weer niet op) en voor mijzelf werkt het ook erg fijn! Met een beetje geduld tweedehands voor een nette prijs te vinden. :)
dr. Bassvibes schreef: 08 sep 2016, 16:35 Deze discussie haakt hier een beetje op in: viewtopic.php?f=8&t=62806

Op een moderne transistorversterker zit al vaak een DI-out, die kun je natuurlijk heel makkelijk gewoon zo gebruiken als je zonder oversturing speelt. Werkt voor mij eigenlijk prima, speaker kleuring vind ik in die gevallen wat minder relevant. Is dit niet het geval, of speel je over een oude buizenversterker zonder DI-out dan wordt het een stukje lastiger. Wil zelf graag nog eens zoiets als de Palmer PDI09 proberen. Heb momenteel geen budget, maar elders op het forum begreep ik dat je bij Bax gewoon moet bestellen, het product twee maanden moet gebruiken en dan retourneren. :mrgreen:
Plaats reactie