Kraak bij harde aanslag..

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dniel
Berichten: 125
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:37

Kraak bij harde aanslag..

Bericht door Dniel »

Ah ik word helemaal gek.. :oops: als ik aan het bassen ben en ik heb mijn effecten ertussen (of het nu mijn Bass GT6B multi FX of mijn pedalboard met T-rex fuel tank of allebei) dan gaat mijn sound kraken als ik mijn snaren hard aansla.
Speel ik rechtstreeks over mijn amp (EBS Drome) dan heb ik nergens last van.
Ik speel over een actieve Peavey bas, die iets zachter draaien maakt niet uit.

Hoe de F* kan dit, maar beter nog..hoe kom ik er vanaf?
Vorige week met band repetitie begon het en het blijft dus.
Batterijen van mijn bas ook al vervangen..dat was het dus niet.

Iemand een idee? Gouden tip krijgt een Mars. (of Snickers of M&M's...net wat je lekker vind
member of the Zissou society
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Kraak bij harde aanslag..

Bericht door Rieno »

Heb je deze opstelling al vaker wel zonder problemen gebruikt? Die kraak duidt iig op een oversturing in je signaal, maar het is gek dat je het in 2 van de 3 situaties wel hebt. Weet je 100% zeker dat je het niet hebt als je rechtstreeks aansluit? Ook niet als je het volume wat omlaag gooit op je versterker en de gain wat omhoog (dus meer gain, minder volume..zelfde geluidsniveau ongeveer proberen te krijgen) en dan hard aanslaat?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Dniel
Berichten: 125
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:37

Kraak bij harde aanslag..

Bericht door Dniel »

Hoi Rieno, ja volgens mij dus inderdaad wel. Ik moet zo naar de tandarts maar heb nog wat tijd te doden ik zit weer met mijn bas op schoot.
Maar er zit ook een kraak in als ik rechtstreeks speel..dus nu mijn bas aan het open schroeven.
Nog tips wat het kan zijn? Toch iets met de batterijen ofzo? Gare jack plug..?
member of the Zissou society
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Kraak bij harde aanslag..

Bericht door Rieno »

Een gare plug zou misschien kunnen, maar acht ik niet heel waarschijnlijk..kun je altijd testen door wat aan de kabel te prutsen bij de ingang op de bas en luisteren of er dan wat kraakt. Meestal is oversturing vanuit een aktieve bas een gevolg van een niet goed werkende voorversterker en als eerste verwacht ik dan dat de stroom/spanning niet goed zitten. De vervangende batterij was 100% 100%?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
rvdbrand
Berichten: 775
Lid geworden op: 27 jun 2007, 15:03

Kraak bij harde aanslag..

Bericht door rvdbrand »

Ik ken het zelfde van mijn G&L, geen oversturing, maar een echt kraak bij een aanslag ook als de volume laag stond (op de bas) en de gain laag (op de amp). Nadat ik mijn element een tikkie lager had gezet werd het al minder tot helemaal niet meer.

Theoretisch is het natuurlijk mogelijk om de interne versterker (active bas) te oversturen vanuit je element als die veel output geeft.
G&L L2000 ('09) / G&L L2000 ('83)
GenzBenz Shuttle 6.0 / MesaBoogie 1516 / 115
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Kraak bij harde aanslag..

Bericht door MaartenV »

Kijk ook eens of het helpt je elementen iets te laten zakken. De kraak bij aanslag zou een te grote piek in hun output signaal kunnen zijn of kort direct contact tussen je snaren en je elementen. In beide gevallen zou (veel) zachter aanslaan verschil moeten maken.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Kraak bij harde aanslag..

Bericht door MR. LEE »

Ik denk wel dat die fout gewoon in de versterker zit.


Het klinkt haast te lullig om het volgende te vertellen , maar :

-Als je NIET weet wat het WEL is , dan moet je vervolgens eerst WEL komen te weten wat het NIET is.
Datgene wat je overhoudt , daar zit 'm de narigheid in.

Je wisselt dus eerst even alles stuk-voor-stuk om met de spullen van een muziekmaatje , te weten :
-Je basgitaar
-je instrumentkabel
-een paar pedalen die je voorschakelt
-de versterker
-het cabinet

Zo ben je er altijd zeker van dat je de foute schakel uit de ketting isoleert
Plaats reactie