Octaver Pedaaltje

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Atze
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 okt 2016, 17:21

Octaver Pedaaltje

Bericht door Atze »

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een leuk octaver pedaaltje en op dit moment ben ik aan het twijfelen tussen de volgende drie:
Aguilar Octamizer
MXR MX288 Bass Octave Deluxe
Boss OC3 Super octave

Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met de verschillende modellen en dat met mij zou willen delen :)

Als er nog andere octaver pedalen zijn die ook de moeite waard zijn om te bekijken, hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
maartenmeeuws
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 dec 2012, 09:13

Octaver Pedaaltje

Bericht door maartenmeeuws »

Ik heb zelf de MXR Bass Octave Deluxe en ben er heel tevreden mee.

Het pedaal biedt veel instelmogelijkheden. Twee knoppen voor klank; Growl (punchy) en Girth (sub). Vooral de aanwezigheid van een dry-knop vind ik fijn. Je kunt er synth-sounds mee maken, door de dry-knop helemaal dicht te draaien of een sub onder de gewone baslijn met de dry-knop helemaal open. En natuurlijk alles daar tussenin. De mid-drukknop geeft een boost in de mids en de hoeveelheid boost en de frequentie van de mids kun je binnen in het pedaal instellen.

De tracking is behoorlijk goed en gaat ongeveer tot een lage G. Bij tonen op de eerste 5 frets van de G-snaar hapert de tracking wel eens (in ieder geval op mijn jazzbassen).
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Octaver Pedaaltje

Bericht door Madame Clapotis »

Alledrie zeer degelijke pedalen! :)
Als ik me niet vergis zijn de Aguilar en de MXR analoge pedalen, en is de OC-3 digital. Er zijn enkele inherente eigenschappen aan elk van de twee types pedalen. Het eerste wat in me opkomt: digitale tracken wat beter en hebben geen probleem met meerdere tonen (polyfoon). Analoge pedalen hebben daarentegen de naam iets "organischer" te klinken.

Ik denk heel binnenkort een videovergelijking te maken van een grote reeks octavers, maar de drie die jij hierboven noemt zitten er nu net niet in. Wees je ervan bewust dat het spectrum nog geweldig veel groter is dan de pedalen die je hierboven noemt :)
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Octaver Pedaaltje

Bericht door blablas »

Ik vind de Subnup van TC elecronics heel erg fijn, kan aardig het geluid van een double course bas (standaard snaar + octaaf hoger) benaderen.
Heeft bijna oneindig veel mogelijkheden door het gebruik van de Tone-prints en de gratis Tone-print editor.

Klinkt voor geen meter trouwens als je er een echte double course bas aan hangt... heb ik geprobeerd, het wordt dan een zompige puinhoop zonder detail. :lol:
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Octaver Pedaaltje

Bericht door Bernardduur »

Madame Clapotis schreef:Alledrie zeer degelijke pedalen! :)
Als ik me niet vergis zijn de Aguilar en de MXR analoge pedalen, en is de OC-3 digital. Er zijn enkele inherente eigenschappen aan elk van de twee types pedalen. Het eerste wat in me opkomt: digitale tracken wat beter en hebben geen probleem met meerdere tonen (polyfoon). Analoge pedalen hebben daarentegen de naam iets "organischer" te klinken.

Ik denk heel binnenkort een videovergelijking te maken van een grote reeks octavers, maar de drie die jij hierboven noemt zitten er nu net niet in. Wees je ervan bewust dat het spectrum nog geweldig veel groter is dan de pedalen die je hierboven noemt :)
De aquilar en de OC3 zijn beiden digitaal. De MXR en de OC2 zijn beiden analoog.
Het is echt uitproberen en kijken hoe het klinkt. Octaver pedalen zijn er in digitale versies welke perfect tracken maar qua klank vaak koud en kil zijn, en de analoge pedalen die juist warm maar modderig kunnen klinken. Zelf ben ik fan van de EHX MicroSynth octaver die door Ampeg in hun octaver is gezet. Kijk maar wat je zelf erg lekker vind klinken! Uitproberen!!
Staatsman Jop
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 mar 2008, 12:52

Octaver Pedaaltje

Bericht door Staatsman Jop »

Die mxr is heel tof
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Octaver Pedaaltje

Bericht door Basvarken »

Ik heb zowel de OC-2 als de OC-3 gehad. OC-2 klinkt lekker organisch, maar trackt beroerd in de lage tonen. De OC-3 trackt beter, maar klinkt minder organisch.

Ik moet zeggen dat ik na aanschaf van de EHX POG2 nooit meer een Octaver nodig hebt gehad. Zeer fijn pedaal.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3254
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Octaver Pedaaltje

Bericht door RonC »

Ik heb lang een EBS gehad welke goed tracked en een warme sound heeft. Nu heb de MXR en ben hier erg tevreden over, tracking is oké voor een analoog pedaal, en de sound spreekt mij meer aan t.o.v. de EBS, de EBS klinkt erg clean, de MXR heeft meer mogelijkheden qua sound. Met de MXR kan je hierdoor ook een wat 'vuigere' sound creëren.
Gebruikersavatar
Nieltse
Berichten: 540
Lid geworden op: 14 apr 2010, 10:39

Octaver Pedaaltje

Bericht door Nieltse »

Nog een sub up hier!

Heel lang de MXR gehad, maar was er op een gegeven moment klaar mee. Na verkoop miste ik het octaver geluid toch wel!
Toen de sub n up gekocht, man man...met die octave up en 1 down bij gedraaid, clean er ook bij, moddervet!
:facepalm:
Atze
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 okt 2016, 17:21

Octaver Pedaaltje

Bericht door Atze »

Dankjulliewel voor de reacties allemaal!

Ik ga eens informeren naar die pedalen die jullie allemaal noemden, misschien dat daar ook nog een leuke bijzit voor mijn smaak :)

En met tracken bedoelen jullie het goed kunnen voortbrengen van het octaaf? Ik speel op een gewone vier snarige bas in de EADG stemming, moet ik er dan al op letten of doen de meeste het wel goed in dat gebied?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Octaver Pedaaltje

Bericht door Bernardduur »

Tracken is het voortbrengen van de juiste toon. Een octaver moet de toon 'lezen' en vervolgens een toon voortbrengen die identiek hieraan is, maar dan een octaaf lager. Met name de analoge octavers hebben het probleem dat ze niet zuiver zijn / toonvast zijn in de lagere tonen. Proberen!

Er zijn wel trucjes om deze tracking te verbeteren
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Octaver Pedaaltje

Bericht door basloze fret »

ah, alweer een Octaver topic? :D
Lijkt om de twee maanden terug te komen.....

qua sound blijft de OC-2 onovertroffen. Trackt prima tot een lage C. Veel lager is toch vrij zinloos. Ik snap die opmerkingen niet van 'hij trackt goed tot een lage E'. Onder een A klinkt het toch sowieso nergens meer naar en het best klinkt een octaver als je wat hoger op de hals speelt.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Octaver Pedaaltje

Bericht door bobbelmans »

Ik heb zo'n Hotone octaver pedaal(tje!).
Ik weet niet of hij goed 'trackt' en of hij beter of slechter is dan bovenstaande pedalen maar voor mij prima.
Precies om de reden die basloze fred aangeeft en omdat hij heeeeeeeeel weinig plek inneemt.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Octaver Pedaaltje

Bericht door Basvarken »

Het slechte tracken van de OC-2 uit zich vooral in het "klapperen" van de toegevoegde octaven. Alles lager dan een D op de A snaar is niet stabiel. De octaver weet dan niet meer welke toon hij moet pakken en je krijgt een soort aan/uit effect bij de toegevoegde octaven.

Bij de OC-3 heb je dat euvel niet (en bij een POG2) ook niet. Je krijgt dan wel degelijk ook bij lage tonen ónder de D op de A-snaar een strak klinkend effect.
Echter de OC-3 klinkt wat minder smeuïg dan de OC-2. Bij de OC-2 krijg je er een soort lichte overdrive bij die erg fijn is.
Omdat die op een OC-3 niet vanzelf wordt toegevoegd, hebben ze er een overdrive functie bij ingebouwd. Maar dat werkt toch nét ff anders.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Octaver Pedaaltje

Bericht door Goose »

Weet iemand hoe een DOD fx35 Octoplus zich houdt tov een OC2 e.d.
Ik heb er zelf 1 maar weet niet wat ik zou missen tov de Boss klassieker. En je ziet hem ook maar heel weinig voorbij komen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie