Nieuw forumlid - nieuwe (?) vraag

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarcM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2017, 15:34

Nieuw forumlid - nieuwe (?) vraag

Bericht door MarcM »

Ha,
Nieuw op dit forum (niet als bassist). Daarom eerst even voorstellen. Daaronder staat mijn (effectpedalen)vraag.

Ik speel op een 80-er jaren Ibanez Musician met roundwounds (en een beetje op een fretloze goedkope ibanez, om dit uit te proberen, met flatwounds). Als versterker heb ik een SWR redhead. Met een xtra 15 inch uit een gestorven laney-combo.
In drie bandjes (wat 'echter' klinkt dan t is, t is gewoon lekker amateur-plezier)
band 1: feest en partijenbandje, dus allround. 1x per jaar smartlappen-set op een festival.
band 2: rock en ballads - eigen muziek (ook cd gemaakt: Nova Zembla / 5, te vinden op spotify)
band 3: de dijk, red hot CP, Jett, etc.

Ik kom redelijk uit de voeten met mijn bas, maar zou soms
- iets meer het sixties-geluid willen. Op de fretloze met flatwounds lukt dat wel een beetje, maar is er een effectapparaatje waarmee mijn 'echte' bas ook zo gaat klinken
- iets meer 'akoestisch' willen klinken, Vooral nu ik een huiskamer-optreden heb staan. Ook daarvoor zoek ik eigenlijk een pedaaltje.

Iemand suggesties? Alvast dank!
Groet, MarcM
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Nieuw forumlid - nieuwe (?) vraag

Bericht door MaartenV »

Welkom!

Als je met 'sixties' bedoelt: 'iets wollig met weinig treble in je geluid', zou je met die roundwounds de nadruk kunnen leggen op je brugelement en in je toonregeling de treble er wat uitdraaien.

Wat bedoel je met 'akoestisch'? Contrabas-achtig? Als een semi-akoestische?
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
MarcM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2017, 15:34

Nieuw forumlid - nieuwe (?) vraag

Bericht door MarcM »

MaartenV schreef:Welkom!

Als je met 'sixties' bedoelt: 'iets wollig met weinig treble in je geluid', zou je met die roundwounds de nadruk kunnen leggen op je brugelement en in je toonregeling de treble er wat uitdraaien.

Wat bedoel je met 'akoestisch'? Contrabas-achtig? Als een semi-akoestische?
Dank. Inderdaad het geluid zoals je - in beide gevallen - omschrijft. En als ik nog wet meer wil dan alleen het brugelement extra benadrukken? Ik had gisteren, bij een optreden van Te Kik, t idee dat de bassist dit geluid extra 'aan' zette dmv een pedaaltje. Dus vandaar mijn zoektocht.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15090
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Nieuw forumlid - nieuwe (?) vraag

Bericht door padawatje »

Dit vond ik een heel interessant filmpje daarover :


MarcM schreef:Ik had gisteren, bij een optreden van Te Kik, t idee dat de bassist dit geluid extra 'aan' zette dmv een pedaaltje. Dus vandaar mijn zoektocht.
Waarom heb je 't de bassist niet zelf gevraagd achteraf ? Ik zou proberen te achterhalen wie die bassist is en hoe je hem kan contacteren ? Misschien heeft hij wel een account op dit forum ...
Gebruikersavatar
MarcM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2017, 15:34

Nieuw forumlid - nieuwe (?) vraag

Bericht door MarcM »

Dank! Inderdaad duidelijk filmpje. En ja, ik ga naar die bassist op zoek.
Grt
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Nieuw forumlid - nieuwe (?) vraag

Bericht door Hagen »

Ik heb bij een gefrette upright bass met flatwounds een ingebouwde palm mute door een rolletje doek bij de brug tussen snaren en body te klemmen. Zo had ik een droog contrabassig geluid in de bigband. Bij de wat rockier nummers zoals Chicago's 65 or 6 to 4 trok ik die dan snel ertussen uit. Werkte prima want met mijn hand muten en spelen gaf me niet genoeg flexibiliteit.
Haico

Nieuw forumlid - nieuwe (?) vraag

Bericht door Haico »

Als je handig bent met solderen kan je de "Ginger" maken. Het is een ontwerp van Runoffgroove. De bedoeling was om de preamp van een Ampeg Fliptop (jaren 60 versterker) na te maken maar dan met JFETs i.p.v. buizen.

Ik heb de voorloper van de Ginger, genaamd: Flipster. Standaard op mijn pedalboard voor in het geval ik een wat wolliger en chunkier geluid nodig heb.

Duurder, maar makkelijker is om een soortelijk pedaal te kopen: Tech 21 Sansamp VT Bass. Deze kan ook een Fliptop emuleren, en andere Ampeg versterkers. Ik prefereer mijn Flipster, omdat die wat minder "gemaakt" klinkt, maar de VT Bass is zeker ook een optie.
Plaats reactie