Mogelijkheden EHX PitchFork: valt er meer uit te halen?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Mogelijkheden EHX PitchFork: valt er meer uit te halen?

Bericht door anavrin »

Ik heb een EHX PitchFork waarmee een octaaf hoger of lager of allebei kan worden gekozen. Ook is het mogelijk om bij de cleane bastoon een andere toon bij te voegen, waardoor je met het aanslaan van 1 toon, een soort van akkoord kan krijgen.

Ik gebruik het pedaal nu in bandverband om m'n bas zsm naar een halve of hele toon lager te krijgen ipv een andere bas te moeten nemen of de bas zelf anders te stemmen (dus echt als pitch-shifter). Thuis gebruik ik het pedaal als Octave-up-pedaal, in een soort van Royal Blood-setup. In beide gevallen doet het pedaal daar goed wat het moet doen.

Als ik in het pedalboard-topic kijk, zie ik erg vaak Octaver-pedalen voorbij komen. Ik heb wat zitten proberen met de Octave-settings van de PitchFork maar krijg er geen lekker geluid uit. Welke klanken kan ik verwachten/ zou je met een octaver-pedaal kunnen maken, waardoor zo veel mensen hier die pedalen in hun board hebben zitten?

Wat wordt vaak gebruikt? Veel clean met een beetje octave up? Weinig clean met veel ocatve-down?

Met clean bedoel ik trouwens het bypass-geluid van de bas.
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Mogelijkheden EHX PitchFork: valt er meer uit te halen?

Bericht door Kaasknaap »

Ik gebruik ook een Pitchfork, juist omdat hij zo veelzijdig is en dezelfde goede tracking heeft als de microPog. Gebruik hem af en toe ook als octaver met de mix op 10/11 uur en dan krijg je er toch nog een prima geluid uit. Als je er een beetje drive achter gooit dan klinkt het zelfs nog minder steriel. De 2e en 3e octave up of down is vrijwel onbruikbaar.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Mogelijkheden EHX PitchFork: valt er meer uit te halen?

Bericht door anavrin »

En heb je dan de schakelaar op up, down of dual staan?
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Mogelijkheden EHX PitchFork: valt er meer uit te halen?

Bericht door Kaasknaap »

Alleen down, want de up is echt alleen bruikbaar met drive erbij en dat gebruik ik zelden. De Pitchfork, maar ook de MicroPog, geeft voor mij echt teveel bijgeluid voor de octave up. Klinkt daardoor zeker mooi synthy, maar bijvoorbeeld een Subnup van TC heeft dat minder op de polyfonische stand en dat stoort mij dan ook minder.

Mijn Pitchfork gebruik ik nu eigenlijk alleen voor drie dingen: Octave down (blend op 10/11 en octave 1), Pitchshift halve toon omlaag (blend op max en shift op m2) en als subtiele detune (blend op 9/10 en shift op D). Bij de pitchshift moet ik wel echt mijn tone helemaal dichtdraaien op mijn Jazz bass, want anders hoor ik ook teveel bijgeluiden die ik als storend en nep ervaar. Gelukkig is het maar rocknroll wat ik speel, dus dan is het niet erg om wat lomper te klinken voor een nummertje. :mrgreen: De overige pitchshifts na M3 worden al gauw te nep in mijn oren, dus die gebruik ik al helemaal niet. Kan af en toe wel leuk zijn om mee te kloten, maar nog geen nut voor gevonden.

Als je een beetje tijd hebt voor geneuzel, maar zeker een interessante vergelijking, check deze gasten eens! Video is genoeg reden voor mij om uit te breiden met een Subnup erbij. Als ik geen gebruik maakte van de pitchshifting van de Pitchfork had ik hem geruild voor de Subnup.
Gebruikersavatar
Basvanmil
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 dec 2016, 18:55

Mogelijkheden EHX PitchFork: valt er meer uit te halen?

Bericht door Basvanmil »

Ik gebruik de PitchFork alleen met octave Up mode met de Blend knop op 10/11 uur met drive erachter, dit voor een soort Joker & The Thief geluid. Ook Psycho van Muse gebruik ik hem. Zonder drive voor Pearl Jam nummers.

Ook kan je de gehele bas in een andere stemming zetten, ik gebruik dit voor No One Knows (staat in open C). De blend knop gaat nu naar 100%.

De detune stand vindt ik niet mooi, octave down gebruik ik niet.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Mogelijkheden EHX PitchFork: valt er meer uit te halen?

Bericht door anavrin »

Ik heb wat geëxperimenteerd met de suggesties en die toon-control op de bas dichtdraaien maakt wel een flink verschil voor de synthy-heid van het geluid. Hierdoor klinkt het ineens een stuk beter. Nooit gedacht dat die digitale bij-geluiden vnl. door het hoog werden veroorzaakt.

Met die Octave-down en dan de blend op bijna dry, kan ik ook wel wat. Klinkt dan heel subtiel net wat dikker/voller, zonder dat er gelijk een digitaal bij-geluid achter zit.
De Detune-stand gebruik ik met de up/dualstand voor een chorus-achtig geluid. De PitchFork komt daarbij redelijk close bij het geluid uit mijn EHX PolyChorus.

Deze man gebruikt de PitchFork icm een Micro-POG. Kan ik ook nog wel wat inspiratie uit halen:

Gebruikersavatar
sasquatch
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jun 2005, 09:55

Mogelijkheden EHX PitchFork: valt er meer uit te halen?

Bericht door sasquatch »

Ik gebruik de pitch fork ook als octaver omdat hij goed trackt, ook lager op de hals. Heb toch het idee dat de meeste octavers onder de A moeite krijgen. Ik heb hem in een loop met een oud eq pedaaltje waar ik al het hoog en midden uit draai, en dus alleen de onderste harmonischen de pitch fork in gaan, en dat weer acheraf blenden met een boss ls2 pedaaltje.
Beetje omslachtig enzo, maar op deze manier is er geen betere octaver te vinden 8) .

Gewoon kaal klinkt hij mij ook veel te synthy inderdaad
Fender Jaguar, Sandberg California JJ5, G&L Tribute L2500
Ashdown ABM600, ABM4x10, ABM1x15
Bandjes

stekkerdozen en nog eens stekkerdozen
Plaats reactie