Strijkinstrument effect voor bas?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Strijkinstrument effect voor bas?

Bericht door rich13 »

Ik liep tegen filmpjes van de EHX Mel9 aan en ik vind het een ernstig cool pedaal. Het gaat me in dit geval vooral om de mellotron cello emulatie, die ik graag zou willen gebruiken.

Omdat ik halfbruik een beetje zonde vind, ben ik andere opties aan het proberen. Met een delay, distortion en volumepedaal kom ik een heel eind in de buurt van een cello-achtig effect, maar het is het nog niet. Heeft iemand anders ideeen?
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Strijkinstrument effect voor bas?

Bericht door basloze fret »

Even mijn reactie verplaatst naar dit topic...

Let wel op dat hij eigenlijk voor gitaar is en basgitaar maar tot de A trekt (volgens een EHX medewerker).
Er is net een nieuwe EHX synth versie uit. Ik ben trouwens niet kapot van die klanken en ook niet van die Mellotron simulatie. Het klinkt aardig, maar het haalt het echt niet bij de originelen. Ik vind het een beetje klinisch klinken. Wel vind ik die technologie veelbelovend. Die polyfone tracking van synth en pitch shift geluiden zonder een aparte gitaarsynth pickup. Nu de echte goede sounds nog.....
Laatst gewijzigd door basloze fret op 28 feb 2017, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Strijkinstrument effect voor bas?

Bericht door rich13 »

Ik zag het 😀.

De joetjoep filmpjes met bas klinken best goed, dus daardoor ben ik erg nieuwsgierig geworden. Maar ik realiseer me wat jij zegt ook, vandaar mijn vraag hier.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Strijkinstrument effect voor bas?

Bericht door basloze fret »

Hier dat nieuwe synth pedaal. Als je de stukken die hij speelt vergelijkt met de sounds van de originele nummers, dan hoor je wat ik bedoel denk ik. Het lijkt er een beetje op, maar het is het niet. Alles lijkt ook een beetje op elkaar vind ik. Er zitten zeker wel bruikbare sounds tussen, maar ik hoor ze liever uit een echte synth. Ik ben wel een synth freak en daarom ook kritisch op synth geluiden.

Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Strijkinstrument effect voor bas?

Bericht door rich13 »



Hier een demo van de Mel9 op bas, en dat klinkt niet zo slecht. Het blijft een emulatie natuurlijk, maar dit zijn wel mellotron samples en het pedaal wordt tape relay genoemd.
Ik hoor ook liever een echte synth, maar daar heb ik een toetsenist voor :D . Ik wil het erbij doen, niet perse voor hele nummers of lange stukken, maar meer als de sfeer er om vraagt.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Haico

Re: Strijkinstrument effect voor bas?

Bericht door Haico »

Ebow?
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Strijkinstrument effect voor bas?

Bericht door BassKees »

Ebow is denk ik in combinatie met de door Rich genoemde effecten beter.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Strijkinstrument effect voor bas?

Bericht door rich13 »

een Ebow in combinatie delay en distortion werkt redelijk, maar maakt niet veel verschil dan met het volumepedaal. Dus ook een nog niet geluid.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Strijkinstrument effect voor bas?

Bericht door RonC »

rich13 schreef: 28 feb 2017, 17:54 Het blijft een emulatie natuurlijk, maar dit zijn wel mellotron samples en het pedaal wordt tape relay genoemd.
Een emulatie van een simulatie dus.... :roll: ;) (aangezien de mellotron weer een tape simulatie van echte strings is...).

best een vet pedaal! 8)
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Strijkinstrument effect voor bas?

Bericht door berth »

EHX Superego, of het goedkopere broertje waar ik de naam even van kwijt ben. Maar de superego heeft een send en return en die is wel erg leuk (als je daar bijvoorbeeld je pog2 instopt).

[edit] en als je die op aanzwel zet en dan in het cello register gaat spelen klinkt het bijna als een cello.
[edit2] met een Rickenbacker tenminste.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Strijkinstrument effect voor bas?

Bericht door rich13 »

De EHX Freeze bedoel je?

Ik ken de Super Ego niet, dus maar eens gecheckt en nu heb ik GAS. Wat een waanzinnig apparaat....

SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Strijkinstrument effect voor bas?

Bericht door berth »

rich13 schreef: 03 mar 2017, 19:08 De EHX Freeze bedoel je?
Yep.
Ik ken de Super Ego niet, dus maar eens gecheckt en nu heb ik GAS.
Ik ook. Voor een H9. ;-) (Maar die gas had ik eigenlijk al.)
Wat een waanzinnig apparaat....
Yep, die superego is leuk. :-) En je kan er dus ook als een cello mee klinken als je ergens op de A snaar 1 noot tegelijk speelt en dat door laat sustainen. Dat wil zeggen als je lang aangehouden noten bedoelt. Hoe die met snelle noten in de auto mode omgaat weet ik eigenlijk niet eens. Daar gebruik ik hem nooit voor.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Strijkinstrument effect voor bas?

Bericht door rich13 »

Ik zou ook geen snelle dingen spelen, het is vooral voor ambient werk.

Die H9 is ook mooi......
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Strijkinstrument effect voor bas?

Bericht door rich13 »

De Superego is inmiddels al weer even in huis en is echt een heerlijk apparaatje. Op zichzelf of in combinatie met delay en chorus erg inspirerend om anders te gaan spelen en te zoeken. Erg blij mee. Het enige nadeel is dat ie knap ruist maar ik heb geen geaarde stopcontacten op de bovenverdieping.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Plaats reactie