Digitaal multi-effect combineren met analoge pedalen

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
JorisJ
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2016, 12:16

Digitaal multi-effect combineren met analoge pedalen

Bericht door JorisJ »

Na jaren zonder of met enkele losse stompboxes te hebben gespeeld, ben ik sinds kort wat vaker aan het experimenteren met verschillende effectgeluiden en hiervoor een bescheiden pedalboard aan het opbouwen, momenteel bestaande uit een Boss ME-50B multi-effect (digitaal), EH Bass Big Muff Pi en een Behringer Ultra Metal UM300 (beide analoge stompboxes). De pedalen zijn ook in de bovenstaande volgorde aangesloten.

Los van elkaar werken ze prima, maar eenmaal op elkaar aangesloten in mijn pedalboard komt er geen geluid meer door. Ik heb verschillende volgordes van aansluiten geprobeerd en ook bekabeling gecontroleerd/vervangen, maar dit lost het probleem helaas niet op.

Ik heb zelf het idee dat het te maken heeft met de combinatie van digitale en analoge pedalen, maar heb hierover online nog weinig duidelijkheid gekregen. Er is genoeg te vinden of de volgorde van aansluiten bij analoge pedalen, maar aangezien de Boss ME-50B een multi-effect is lijkt deze vlieger hier niet op te gaan. Wie heeft de gouden tip voor het correct aansluiten van mijn pedalboard, of is dit überhaupt niet mogelijk?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Digitaal multi-effect combineren met analoge pedalen

Bericht door Rieno »

Mijn vermoeden is dat het ligt aan de impedanties van de pedalen die elkaar niet liggen; analoog en digitaal heeft alleen met de verwerking van het geluid te maken..bij de in- en uitgang is sowieso alles analoog ;) De combinatie ME-50B en 1 van de beide andere pedalen werkt ook niet?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Digitaal multi-effect combineren met analoge pedalen

Bericht door Goose »

Hoe is de voeding? Alles met 1 adaptor? Analoge pedalen trekken veel minder Ampere dan een digitale. Waarschijnlijk heb je dan te weinig ampere als je alles met 1 voeding wilt doen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Digitaal multi-effect combineren met analoge pedalen

Bericht door Erelid »

ME-50b trekt maar 140mA. Die andere pedaaltje halen dat zelfs waarschijnlijk niet eens. Maar als je dat met een daisychain aan een te licht voeding hangt gaat dat niet goed. Zwaardere voeding dan dus.

Heb je de korte kabeltjes tussen de pedalen al getest? ;-)
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Digitaal multi-effect combineren met analoge pedalen

Bericht door Unlord »

Ik gebruik digitaal en analoog door elkaar en het maakt geen ene kont uit. In een digitale bak zitten immers gewoon DA converters die je digitale bitjes weer analoog maken. En impendantie? Ik geloof het gewoon niet. Dan zouden sommige pedalen ook niet werken met je versterker. Kortom, kabels checken en zorgen dat je de juiste gaten vult met je pluggen. Of probeer zo'n Boss line selector ding eens.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Digitaal multi-effect combineren met analoge pedalen

Bericht door Rieno »

Unlord schreef: 04 mei 2017, 21:53 En impendantie? Ik geloof het gewoon niet. Dan zouden sommige pedalen ook niet werken met je versterker.
Als je van relatief lage impedantie naar een relatief hoge impedantie gaat, is er nooit echt iets aan de hand...bij kleine verschillen of andersom (groot naar klein) kan het knap beroerd zijn. Je versterker heeft altijd een flink hoge ingangsimpedantie (denk dan tussen 500KΩ en 1MΩ vaak), dus dat levert inderdaad niet vaak problemen op ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Digitaal multi-effect combineren met analoge pedalen

Bericht door Unlord »

Oh :)
JorisJ
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2016, 12:16

Re: Digitaal multi-effect combineren met analoge pedalen

Bericht door JorisJ »

Dank voor de reacties allen! Na jullie tips en wat extra testwerk heb ik het probleem kunnen achterhalen en oplossen. De storende factor bleek het Behringer pedaal, deze stuurde aangesloten in de effectenreeks geen geluid (of uiteindelijk een signaal met feedback) uit. Nu heeft de Behringer nagenoeg dezelfde klankinstellingen als enkele Distortion instellingen op de Boss ME-50B, dus heb ik ervoor gekozen het Behringer pedaal in zijn geheel weg te laten en weer ruimte te maken voor nieuwe effecten.

Daarnaast bleek het ook een verschil te maken om in de effectenketen eerst de Big Muff aan te sluiten en daarna pas de Boss ME-50B. Hierdoor komen beide effecten het beste door. Beide effecten worden trouwens gevoed met losse adapters :)
Plaats reactie