Boss GT-1B

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Boss GT-1B

Bericht door Rieno »

Drive en synth zijn ook dan gelijk de moeilijkste effecten om goed te krijgen door alle karaktereigenschappen in zo'n geluid. Veel harmonischen betekent veel rekenwerk; even een leuk (en ingekort) rekenvoorbeeldje voor de gëinteresseerden:
Wat je hieronder ziet is een heel simpel filter met 2 kantelfrequenties, in een bepaald rekenkundig domein (Laplace):

Afbeelding

Dat is nog te snappen, want er staan 2 tijden in (in millesconden) en die corresponderen met bepaalde frequenties waarop dingen gebeuren. Nu zou dat omgezet worden naar een digitaal filter, waarvoor je handmatig even langs een ander rekenkundig domein wandelt: het Z-domein.

Afbeelding

Als je dit dan vertaalt naar getallen waar een microprocessor (of DSP-processor zoals in een effectenpedaal) iets mee kan, dan wil je de komma's eruit hebben. Dit betekent hele getallen zoeken die in de buurt komen. Ik doe alles maal 64.

Afbeelding

Je ziet dat ik hier wel wat afrondingen doe en dat heeft al invloed op de werking! Als je hier dan nog een beetje mee goochelt, komt je uit op een discrete representatie die je in feite zo in een stuk code kunt zetten.

Afbeelding

is dan weer

Code: Selecteer alles

si_LLfilterOut0 =  ( 6 * si_XorOut - 5 * si_LLfilterIn1 + 63 * si_LLfilterOut1 + 32 ) / 64;
Waarbij dus op het eind van de eerste term weer 32 wordt opgeteld om afronding op 0.5 nauwkeurig in een heel getal te zetten als resultaat. Het hele proces heeft ook nog eens relatief veel vermenigvuldigingen en delingen, wat een processor relatief veel moeite kost en dus 'dure' bewerkingen zijn qua tijd.
TLDR;
Mijn punt hierbij is, dat een ongelofelijk simpel filtertje (de berekening is immers nog met de hand op 2 A4-tjes te doen) al behoorlijk wat rekenkracht kan vergen en daarvoor ook al een hoop nauwkeurigheid verliest in afrondingen e.d. om het behapbaar te houden. Moet je nagaan wat er nodig is voor signalen met enorm veel harmonischen die ook eigenlijk allemaal weer anders berekend moeten worden en filters en ga zo maar door :) Daarom zijn digitale overdrives e.d. dus zo lastig.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Boss GT-1B

Bericht door basloze fret »

Ik was je na de tweede regel al kwijt Rieno! :D
Maar je punt is helder; drive, synth en enveloppe filter zijn moeilijker digitaal na te maken.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Boss GT-1B

Bericht door Rieno »

Er mist een hoop van de vergelijking hoor, maar het doel was idd laten zien dat het gewoon lastige geluiden zijn en dat is dan wel bereikt :mrgreen:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Re: Boss GT-1B

Bericht door kade »

Vind het altijd verwarrend om via youtube effecten te beoordelen , meestal word via (extern)goede geluiskaart getest en klinkt alles mooi , totdat je het zelf in huis hebt en dan kom je tot de conclusie dat het niet echt je ding is.

Kade

Btw wat zijn wel goede multieffecten die je ook live kunt gebruiken
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7343
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Boss GT-1B

Bericht door berth »

kade schreef: 06 jul 2017, 10:26
Btw wat zijn wel goede multieffecten die je ook live kunt gebruiken
Boss GT-10B
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Re: Boss GT-1B

Bericht door kade »

berth schreef: 06 jul 2017, 11:26
kade schreef: 06 jul 2017, 10:26
Btw wat zijn wel goede multieffecten die je ook live kunt gebruiken
Boss GT-10B
:-)
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Boss GT-1B

Bericht door rich13 »

De GT-6B is ook al prima, is net wat eenvoudiger.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Re: Boss GT-1B

Bericht door kade »

rich13 schreef: 06 jul 2017, 11:39 De GT-6B is ook al prima, is net wat eenvoudiger.
Die heb ik er al 2 gehad en vond die maar een paar goede effecten hebben. :-(
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Boss GT-1B

Bericht door Unlord »

Probleem van die multi-effect bakken is dat er vaak best goeie effecten in zitten, maar ook een boel brakke waardoor je tóch weer losse pedalen nodig hebt. Meestal zijn de reverbs, chorussen en delays prima te behappen. De distortons en synth effecten (waaronder wah) zijn meestal de brakkigheid zelve.

Vandaar dat ik gematigd enthousiast ben over de hybride oplossing, de Boss MS-3 multi effects switcher. Die heeft de goeie effecten aan boord, is klein van stuk én heeft de mogelijkheid om je losse pedalen in de chain op te nemen. Kortom, die maakt een boel losse pedalen overbodig én is heel flexibel. Voor mij werkt dat beter dan een grote multibak.

Afbeelding
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Boss GT-1B

Bericht door rich13 »

kade schreef: 06 jul 2017, 11:45
rich13 schreef: 06 jul 2017, 11:39 De GT-6B is ook al prima, is net wat eenvoudiger.
Die heb ik er al 2 gehad en vond die maar een paar goede effecten hebben. :-(
Ik heb er een gehad en vond er niet zoveel verschil inzitten ten opzichte van de GT-10B. Maar het blijft een soort van compromis allemaal, en ik heb m dan ook weggedaan en heb alleen losse pedalen.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Re: Boss GT-1B

Bericht door kade »

Losse pedalen vind ik ook moeilijk te kiezen , en is veel duurder.Niet dat dat wat geeft maar als je maar af en toe een effect gebruikt voir een bepaald nr.is een multieffect makkelijker en goedkoper
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7343
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Boss GT-1B

Bericht door berth »

Ik wil een Line6 Helix.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Boss GT-1B

Bericht door rich13 »

Onze gitarist gebruikt een Line6 en dat klinkt best goed.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Boss GT-1B

Bericht door basloze fret »

Unlord schreef: 06 jul 2017, 11:50 Probleem van die multi-effect bakken is dat er vaak best goeie effecten in zitten, maar ook een boel brakke waardoor je tóch weer losse pedalen nodig hebt. Meestal zijn de reverbs, chorussen en delays prima te behappen. De distortons en synth effecten (waaronder wah) zijn meestal de brakkigheid zelve.

Vandaar dat ik gematigd enthousiast ben over de hybride oplossing, de Boss MS-3 multi effects switcher. Die heeft de goeie effecten aan boord, is klein van stuk én heeft de mogelijkheid om je losse pedalen in de chain op te nemen. Kortom, die maakt een boel losse pedalen overbodig én is heel flexibel. Voor mij werkt dat beter dan een grote multibak.

Afbeelding
Dat is precies wat ik in mijn vorige posts ook zei. Daar komt nog bij dat bij de goedkope multieffecten zoals de GT-1B de losse effecten vaak beperkte instel mogelijkheden hebben qua parameters. Ik weet niet precies hoe dat zit met die Boss.

Die MS-3 is wel interessant! een loop switcher met ingebouwde effecten, dat is nieuw. Een soort kruising van de GT1 met een ES-5 dus. Drie loops is trouwens wel erg weinig. Ik denk trouwens dat de effecten zowat hetzelfde zullen zijn qua kwaliteit als de GT1. Het blijft nog steeds een budget apparaat en daar kun je denk ik niet hetzelfde van verwachten dan de duurdere multi effect apparaten.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Boss GT-1B

Bericht door Goose »

Ziet er goed uit die Boss MS3 en ES5,


Maaaar...... een dikke €400 voor een switching systeem van 5 loops of 3 met effecten?!?!?!?
Behoorlijk aan de prijs!
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie