pedal volgorde

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Fullybass
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 jul 2012, 11:08

pedal volgorde

Bericht door Fullybass »

vaak besproken onderdeel, maar ben in dubio over de volgorde. Eerst even de pedalen in willekeurige volgorde:
zender
- gk plex (preamp di)
- polytune
- mxr octave
- darkglass microtubes vintage
- mxr compressor
- future impact synth

De GK heeft een input+send+return+output. De vraag is of ik alles los aanstuur, dus zeg maar: polytune+octave+microtube+synth+compressor+preamp
of dat ik ga voor: polytune+compressor+preamp send+ocatve+microtube+synth+preamp return.
Of is er volgens jullie een betere volgorde ? Twijfel ook een beetje aan de compressor waar ik die moet plaatsen. Soms zie je die vooraan in de chain, soms achteraan of bijna achteraan. Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover !
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: pedal volgorde

Bericht door blablas »

Gewoon proberen en zelf beoordelen wat je het fijnst vind klinken, er is geen vaste regel voor de volgorde.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: pedal volgorde

Bericht door rich13 »

Daar sluit ik mij bij aan.

HEt ligt natuurlijk aan wat je er mee wil of doet. Ik heb zelden meer dan 1 pedaal aan staan, dan is de volgorde ok minder belangrijk.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Fullybass
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 jul 2012, 11:08

Re: pedal volgorde

Bericht door Fullybass »

Waar zou je dan de
Compressor plaatsen ? Vooraan of achteraan ?
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Re: pedal volgorde

Bericht door viersnaar »

Doorgaans staat de compressor vrij ver vooraan: net ná het stemapparaat, maar vóór de wah/ filter. [alhoewel hier ook al de meningen over verschillen overigens]
Maar, je kan hem ook achteraan zetten; dat is echt een kwestie van uitproberen. Ik vond bijvoorbeeld mijn muff dóór de compressor 'beter' klinken dan andersom...

Je zou uit kunnen gaan van wat de algemene leidraad is, en dan telkens een pedaal ergens anders zetten om voor deze specifieke set-up de mooiste pedaal-combinaties te vinden.

Uitgangspunt:

Bas
->
Stemapparaat.
->
Compressor
->
Wah wah, filter, phaser
->
Distortion/overdrive/fuzz
->
Flanger/chorus
->
Delay
->
Reverb
->
Versterker
Fullybass
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 jul 2012, 11:08

Re: pedal volgorde

Bericht door Fullybass »

Lijkt dus een kwestie van gewoon wat uitproberen. Ik denk misschien is hier een vuistregel voor omdat bepaalde volgorde gewoon weg niet werken. Nou aan de slag dan 👍
Gebruikersavatar
B-52
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:41

Re: pedal volgorde

Bericht door B-52 »

De plaatsing van de compressor heeft ook te maken met waarvoor je hem gebruikt. Wil je je pedalen meer gain meegeven? En niet te extreem laten oversturen/reageren bij een harde aanslag? Dat bereik je door de compressor vooraan te plaatsen. Wil je de volumes van je effecten iets meer gelijktrekken? Wil je dat ene gekke filter in toon houden? Dan zet je de compressor achteraan. Elke applicatie van de compressir vereist vanzelfspreken niet alleen een andere plek maar ook een andere instelling. En om uit te vogelen wat je wil, kun je zoals hierboven al werd gezegd het best je oren gebruiken.
London City B-52
Ibanez AEB8E

Ashdown ABM C210T-500 EVO II
Plaats reactie