BOSS Equalizer GEB-7

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

BOSS Equalizer GEB-7

Bericht door JohandeJong »

Ok, beginnertje hier. Nooit met effecten gewerkt.
Ik speelde laatst in een oefenruimte met mijn nieuwe Chowny's en schrok enorm. Ik dacht een miskoop gedaan te hebben met die basjes. Hoe fijn ze ook spelen. In die oefenruimte "verzopen" mijn basjes volledig. Ik was daar nog nooit geweest. De aanwezige versterker (een combo van ik denk 100 of 200 watt, in ieder geval een 15 inch speaker) produceerde een matig geluid. De treble moest bijvoorbeeld al helemaal voluit en het laag moest ik wegdraaien. Of dat door de combo kwam of door de oefenruimte weet ik niet. Ik ben door de schrik vergeten wat voor merk het was. Op het moment dat we begonnen te spelen hoorde ik niet meer wat ik aan het doen was. Wat een drama. Het was een grote brij aan geluid. Ik heb het gevoel dat de bas volledig werd opgeslokt door o.a. de drums waar geen enkele demping op aanwezig was. En de drummer speelde maar heel zachtjes. De pianist hoorde ik ook niet en de blazers zeiden dat de bas te luid was.... nou ja.....
Later, in een andere oefenruimte met een heerlijk gortdroog geluid en op mijn eigen versterker, een Fender Rumble 200 combo, niets aan de hand.
Maar toch, de pickups van de Chowny's hebben niet zoveel output en daar wilde ik wat aan doen.
De Fender Rumble heeft een mooi clean geluid en een goede toonregeling waarmee ik dacht het wel op te kunnen lossen maar toch heb ik als extra, op advies van een ander zeer gewaardeerd forumlid, een Boss Equalizer GEB-7 aangeschaft.
Ik verbaasde mij over het resultaat. Het geluid is veel dieper, voller, krachtiger. Het heeft veel meer "body". Nog veel meer dan mijn Fender Rumble kan geven. En dat had ik niet verwacht.
Eigenlijk hoop ik nooit meer in die eerstgenoemde oefenruimte te hoeven spelen maar als dat toch weer eens zou gebeuren of ik kom ergens anders met een waardeloze versterker of slechte akoestiek dan hoop ik dat ik met dit pedaaltje een stuk kan verbeteren. Ik ben er in ieder geval nu erg blij mee en ik kan de Chowny's hiermee duidelijk in het totale geluid neerzetten en "kleuren" zoals ik wil.

Ik had dus verwacht dat mijn versterker voldoende mogelijkheden in de toonregeling zou hebben. Ik zag het nut niet in van een actieve bas. Maar eigenlijk heb ik met dit pedaaltje een actieve bas gemaakt en heb daardoor nog meer mogelijkheden dan met de versterker alleen. Zie ik dat goed?
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Laus
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mei 2005, 20:19

Re: BOSS Equalizer GEB-7

Bericht door Laus »

dat zie je goed :)
Met die EQ kun je live je mids bijdraaien zodat je jezelf iets meer hoort en in de studio kun je ze er weer helemaal uitdraaien voor een vette sound.

Daarnaast: 15' speakers hebben een hele eigen karakteristiek. Zullen best hele goede bestaan die overal in meekomen, maar meestal geven ze enkel je laag/lage mids tonen goed weer. En die voel/hoor je pas op een metertje of 3 afstand. Dan is er ook nog de demping in de ruimte zelf: harde kale muren of matrassen ertegenaan?

Hoge mids en treble heb je zeker in een drukke band liever een groter aantal kleinere speakertjes voor (zullen vast uitzonderingen zijn of 12' speakers ofzo).
Jericho Alpha Black
Dean Edge Q6
QSC GX-5 poweramp + Two Notes LeBass
SWR Goliath III/Son of Bertha
Line 6 Studio Lowdown 110
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Re: BOSS Equalizer GEB-7

Bericht door Jerry »

Handig pedaal om bij je te hebben, zeker wanneer je vaak in situaties terecht komt waarin je geen zeggenschap over de backline hebt of in ruimtes komt die niet perse zijn ingericht om muziek in te spelen. Underpowered en onderbemeten 15" combo's zijn een absoluut drama. Er zijn plenty goeie 15" speakers te vinden, maar in dergelijke combootjes ga je ze in de meeste gevallen niet tegenkomen.
Maar eigenlijk heb ik met dit pedaaltje een actieve bas gemaakt en heb daardoor nog meer mogelijkheden dan met de versterker alleen. Zie ik dat goed?
Ja, pretty much, alleen dan met schuifjes in plaats van met potmeters. De enige voordelen van een 'on board' preamp die je nu niet hebt zijn een buffer aan het begin van je signaalketen, en moeten bukken om iets aan te passen :wink:
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: BOSS Equalizer GEB-7

Bericht door dr. Bassvibes »

Een ander voordeel dat je hebt is dat je nu tijdens het spelen heel makkelijk je EQ uit en aan kunt zetten! :)
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: BOSS Equalizer GEB-7

Bericht door Erelid »

Oefenruimte is altijd k*t. Best kans dat je met dat zelfde combo op een podium prima uit de voeten kunt.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: BOSS Equalizer GEB-7

Bericht door JohandeJong »

De oefenruimte waar ik normaal zit is heel fijn. Gortdroog geluid. De sound en mogelijkheden van mijn Fender Rumble 200 combo vind ik ook heel erg fijn. Niets mis mee. Het was de bas waarvan de pickups heel weinig output hadden en, mede daardoor, erg saai klonken. Dat had ik in eerste instantie opgekrikt met het Boss pedaaltje. Later heb ik de pickups vervangen door DiMarzio pickups en daarmee alle problemen verholpen. Die dingen zijn fantastisch. Het pedaaltje heb ik er nu nog bij voor heel slechte omstandigheden of gewoon voor snelle klankwisseling.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: BOSS Equalizer GEB-7

Bericht door rensbass »

Top pedaal!
Voor clean boost,
(extreme) e.q. verandering, bijv. mid-scoop of mid-bump.
Na een overdrivepedaal om wat laag terugdraaien,
Als je tijdens optredens over een vreemde backline moet wat extra klankregeling
.......echt een multi-tool (vind ik)
Failure is always an option.
Plaats reactie