Het grote modeling topic (Kemper, bias, Boss, axe fx, helix)

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Het grote modeling topic (Kemper, bias, Boss, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Voor alle mensen met modeling: Wat zijn jullie ervaringen? Waarom hebben jullie voor welk systeem gekozen? Wat zijn de voor en nadelen?

Zelf ben ik in het bezit van een helix. De voornaamste reden voor mij om voor dit systeem te kiezen, was het enorme gebruiksgemak. Patches maken is zo gebeurd en alles is heel overzichtelijk.
Voor gitaar is dit apparaat super, voor bas ben ik nog wat aan het zoeken en tweaken. Voordeel is wel dat er nieuwe versterkermodellen en zelfs bas specifieke effecten worden toegevoegd met de updates. Er is zelfs een B7K toegevoegd.
Impulse responses toevoegen zou ook heel makkelijk moeten gaan. Maar hebben deze echt zoveel impact op je geluid?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Unlord »

Ik heb dates gehad met Line 6 spul. Vooral de Bass POD. Momenteel heb ik nog een POD X3, maar die ligt vrij passief in een doos. Ben er wel van overtuigd dat die bak nog altijd een supergaaf gitaarding is. Voor bas vind ik hem minder. Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar jouw baservaringen met de Helix. Ik ben best een effectengeak, maar heb geen zin om wéér een bak te hebben die voornamelijk voor gitaar gemaakt is en een beetje bas erbij doet. Een beetje bas mag, maar dan wél heel goed.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik heb zelf een beetje een haat/liefde verhouding met line 6. Ik heb de relay g30 gehad en die werkte fantastisch, alleen ging het batterijklepje wel heel snel kapot. Ik heb de pod x3 live gehad, maar dat ding was hartstikke gebruiksonvriendelijk.

Voordeel van de helix is dat deze 4 fx loops heeft, die overal in de keten te plaatsen zijn. Misschien eens mijn VMT in een loop plaatsen (deze bepaalt nu 90% van ‘mijn’ geluid).
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Helix native (hun plug-in) is trouwens 15 dagen gratis te proberen. 15 dagen lijkt me wel lang genoeg om een oordeel te vellen. Mocht dat bevallen, kan je nog altijd voor een hardware oplossing gaan kijken.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7343
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door berth »

Ik heb de Helix LT en vind hem voor gitaar heel leuk. De standaard basversterker modellen zijn volgens mij ook prima te doen, maar dat is alleen niet wat ik wil.
Wat ik wil is exact hetzelfde geluid als dat ik krijg als ik mijn '63 Fender Bassman op 10 zet met de bass op 0 en de treble op 10 en presence op 10. Dat geluid heeft ondanks de basinstelling dan nog een enorme punch, maar ook een flinke scheur die niet brokkelt.
Dat geluid krijg ik een redelijk eind nagebootst met de aanwezige Fender emulaties, maar mist bij basgitaar de body die ik bij de echte amp wel heb. Voor gitaar klinkt die nabootsing heerlijk. Lekkere Fender vervorming die niet over the top is. Maar voor bas ben ik er dus nog niet. Het is wel voldoende om thuis mee te spelen zonder de ouwe Fender te hoeven opstarten en ook vele malen lekkerder dan enig vervormings pedaaltje.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Kan er iemand iets zinnigs zeggen over impulse responses?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7343
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door berth »

Na het lezen van https://l6c-acdn2.line6.net/data/6/0a02 ... -an-ir.pdf misschien wel. ;-)

Voldoen de al aanwezige niet dan?
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Voor zover nog wel, maar ik hoor van alle kanten dat ir’s het geluid zoveel beter maken (op het grote boze web). Maar ik heb nog niet een betrouwbare bron kunnen vinden....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Rieno »

Het zijn eigenlijk termen uit de regeltechniek; hoe reageert een systeem (de speakerkast) op een impuls (een korte, soms hevige verandering). Als je dus vast kunt leggen wat een (geijkt/bekend) signaal doet als het door je speakerkast versterkt wordt, dan kun je die reacties samenvoegen en dus een model opbouwen van hoe dat systeem op allerlei signalen reageert. Omdat het gaat om snelle veranderingen, wil je dus een systeem dat heel vaak kijkt of er ook een verandering is geweest en dit ook constant weet te volgen; veel samples per seconde dus. En het verwerken van die signalen wordt weer gedaan door speciale DSP-chips.

Kort gezegd: ze kunnen die veranderingen nu veel beter volgen (meer samples per seconde) en de chips zijn nu sterk genoeg (meer berekeningen per seconde) om uit zo'n model een real-time geluid te halen. Als dat natuurgetrouw is, kan zoiets je geluid aanvullen met een speakersimulatie en dat klinkt vaak beter dan een 'koud' direct signaal.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ok helder! Vandaag gespendeerd aan het maken van een preset voor bas. Als basis heb ik een SVT gebruikt. Daarachter twee 8x10’s. Deze paralel geplaatst met elk een andere microfoon (dyn20 en cond47). Helemaal vooraan een studio comp voor een beetje compressie en helemaal achteraan een lowcut op 40hz en highcut op 5khz. En voor wat extra smaak een b7k voor de versterker, die ik heb gekoppeld heb aan een footswitch om hem uit en aan te kunnen zetten.
Al met al is dit een goede basis waar ik verder op kun uitbouwen en aanpassen. Je zal er wat meer moeite voor moeten doen, maar er is een goed geluid uit te krijgen. Volgende week heb ik repetitie. Dan zal ik kijken hoe het in een bandmix tot zijn recht komt.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Vandaag heeft de helix de vuurdoop gehad. Direct ingeprikt op de PA. Na wat kleine aanpassingen-wat binnen een minuutje geregeld was-zat ik perfect in de mix.
Ook nog een paralel pad gemaakt voor de microfoon van de zanger voor een beetje reverb en delay en onder een schakelaar een megafoon effect.
Alles werkt gewoon makkelijk, snel en bruikbaar.

Ik weet dat er hier ook wat Kempers op het forum zijn. Hoe bevallen die?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1018
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Jimb »

Ik heb sinds het weekend ook een Helix, mijn versterker was kapot en zat eerst te denken aan een kemper (onze gitarist heeft er 1 en gebruikt hem afentoe bij repetitie), maar voor wat ik wilde leek me de Helix wat paktischer met de paralelle paden en experimenten met gesimuleerd dual ampen.

ben nog wat aan het experimenteren met de presets, maar heb van het weekend al even wat opgenomen over een multitrack en kreeg daarmee hetzelfde geluid als met mijn oude amp en effect pedalen, moet goed komen dus. Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken bij de eerste repetitie na de vakantie, en de dag erna een optreden :P
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Neo Land
Berichten: 313
Lid geworden op: 14 aug 2007, 10:16

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Neo Land »

Ha, Kemper. Ik heb er in een ander topic al wat overgeschreven, maar ik ben dusdanig enthousiast dat ik een tweede heb aangeschaft. Nu is dat in mijn geval niet vreemd, aangezien ik de bas én gitaarrol speel in de 2 mans band WiPe.

Ik gebruikte in eerste instantie één, voor WiPe dus en dezelfde voor mijn bassisten rol bij een ter ziele zijnde AC/DC tribute band. Omdat ik erg tevreden was met het geluid van zowel de gitaren als bassen over de Kemper, heb ik de stoute schoenen aangetrokken, nog een keer diep in de buidel getast en een 2e (Powered) Kemper gekocht, specifiek voor bas dus.

Ik kan helaas geen vergelijk maken met de Helix of Axe FX, maar ik heb in het verleden gespeeld over een X3. Goed ding (ik heb hem nog), alleen viel mij op een bepaald moment op dat het leek alsof er een soort van pre-delay over het geluid zat, terwijl alle delays en reverbs uit stonden. Tot iemand mij wees op het feit dat dat waarschijnlijk de latency van de processor was. Niks aan de hand zou je zeggen, want het viel mij wél en andere niet echt op, maar in mijn hoofd werd het steeds erger. Ook heb ik zo'n Boss GT6 B gehad, daar viel het me op dat ik geen fatsoenlijk clean geluid eruit kon krijgen, de effecten waren geweldig, maar die digitale vervorming vond ik erg storend.
Het enige apparaat wat de tand des tijds heeft mogen doorstaan is de Johnson J Station. Die blijft in mijn oren nog steeds prima klinken.

Maar goed, als ik deze allemaal mag vergelijken met de Kemper is er toch nog een dag en nacht verschil.
De Kemper klinkt goed en als je wil kan je je helemaal te buiten gaan aan alle mogelijke tweaks aan werkelijk alles eigenlijk. De effecten zijn zeer bruikbaar, je kan de profiles achteraf nog bijwerken en ook de speakerkasten kunnen aan alle kanten nog getweaked worden. En dan heb ik het nog maar niet over de routing.

Het lijkt misschien wel alsof ik een van familielid van Christopher Kemper ben, maar helaas, dan had ik ze waarschijnlijk wel gratis gekregen....
Headless nut!
Steinbergers en nog veels te veel meer...
https://youtube.com/channel/UCmhm62xlZvq4xNITaZH1b7g
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door basloze fret »

Erg goede dingen inderdaad. Ik ben in de vakantie met een Kemper door Canada getrokken en dat was goed bevallen. :D
Gebruikersavatar
Neo Land
Berichten: 313
Lid geworden op: 14 aug 2007, 10:16

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Neo Land »

Afbeelding

Ziet er goed uit inderdaad.
Headless nut!
Steinbergers en nog veels te veel meer...
https://youtube.com/channel/UCmhm62xlZvq4xNITaZH1b7g
Plaats reactie