Het grote modeling topic (Kemper, bias, Boss, axe fx, helix)

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door berth »

erikjrnk schreef: 04 sep 2018, 15:21 Hoe is de ervaring met het pitch shift gedeelte (octaaf omhoog) op de Helix?
Bijvoorbeeld in vergelijking tot een pitchfork of micro pog?
Matigjes. Echt spijt ook dat ik mijn Whammy heb verkocht om de helix te bekostigen. Mijn ex Boss GT10B deed dit al veel beter.
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Kale kip »

Modeling met gitaar is iets om ver vandaan te blijven. Met bas weet ik het eigenlijk niet. Dat wil zeggen of het de moeite is om zo'n duur apparaat als de Kemper aan te schaffen. Dat lijkt me eigenlijk dan wel weer zinvol, verschillende versterkermodellen. Dat kunstmatige zal met bas minder opvallen dan bij gitaar.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Kale kip schreef: 04 sep 2018, 22:53 Modeling met gitaar is iets om ver vandaan te blijven. Met bas weet ik het eigenlijk niet. Dat wil zeggen of het de moeite is om zo'n duur apparaat als de Kemper aan te schaffen. Dat lijkt me eigenlijk dan wel weer zinvol, verschillende versterkermodellen. Dat kunstmatige zal met bas minder opvallen dan bij gitaar.
Verklaar je nader, wat voor ervaringen heb je hier in?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Kale kip »

Mijn ervaring is dat dergelijk spul gewoon niet lekker klinkt, nogal kunstmatig. Het is net als die pedalen met geluiden van bekende gitaristen. Je herkent hun geluid wel maar het is het gewoon niet helemaal. By the way, wie is die Brad nou eigenlijk?
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Brad is een lid van gitaarnet. Spreek hem daar maar eens aan, jullie kunnen het vast goed met elkaar vinden.

Maar ik geef je gelijk, pedalen zijn niks voor gitaar.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Kale kip »

Nee, gitaarnet daar kom ik al tijden niet meer, weinig behoefte meer aan. Het is niet gezellig en voor bruikbare info hoef je er ook niet te wezen. Maar even to the point weer, pedalen zijn juist uitstekend voor gitaar zolang je de exemplaren die met modeling werken maar vermijdt.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Sorry maar als je niet met specifieke voorbeelden komt kan ik jouw mening niet serieus nemen. ‘Modelers zijn kut’ roepen is nogal makkelijk.
Wat heb je precies geprobeerd en wat was er zo slecht aan?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

erikjrnk schreef: 04 sep 2018, 15:21 Hoe is de ervaring met het pitch shift gedeelte (octaaf omhoog) op de Helix?
Bijvoorbeeld in vergelijking tot een pitchfork of micro pog?

En welke IR's gebruiken jullie voor de bas (en voor gitaar)? Ergens betaalde IR's gedownload of zijn er ook gratis goede IR's te vinden?
Het pitch gedeelte is inderdaad matig, zeker in vergelijking tot bovenstaande pedalen.

Ik gebruik betaalde ir’s van rosen digital (nu Lancaster audio). Voor gitaar het Glenn Fricker pack en voor bas hun SVT.

Line 6 geeft ook gratis 6 ir’s weg. Goed genoeg om jezelf op weg te helpen: https://nl.line6.com/allure/
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Goose »

Ik ben zeker ook geen liefhebber van modeling en multi effecten. Maar om een iets andere reden.
Door deze apparaten zit alles in 1. En als er dan iets niet bevalt qua geluid moet je of het voor lief nemen of weer een los effect erbij nemen. En ja ik ben nogal pikkie qua geluid dan. Dus liever losse effecten dan alles in 1. Misschien ook wel omdat ik er ook een hoop niet zal gebruiken.
Zo ook met de amps, ik heb gewoon 1 amp die ik goed vind. De rest zal ik niet zo 123 gebruiken. Dus waarom zou ik daar een hoop geld aan uitgeven.
En voor mijn gevoel, wat ik tot nu toe heb ervaren zelf, blijft het altijd een benadering van het origineel. En als ik toch maar 1 amp gebruik, waarom dan niet de echte?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik geef je groot gelijk, het blijft altijd een compromis. Voor bas zal dit nooit mijn ‘main rig’ worden. Maar voor gitaar (wat ik er voor de grap bij doe) is dit goed genoeg.

Verder is het een benadering van een versterker. Zet eens voor de grap 10 dezelfde (buizen)versterkers naast elkaar, zelfs hier tussen zitten grote verschillen. Daarom is het niet mogelijk om ‘een kopietje te trekken’ van een versterker. Kemper doet dit, maar dan geldt dat voor specifiek die ene versterker. Er zijn gewoon te veel factoren wat een rol spelen.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Kale kip »

Sjtevel 1984 schreef: 05 sep 2018, 13:20 Sorry maar als je niet met specifieke voorbeelden komt kan ik jouw mening niet serieus nemen. ‘Modelers zijn kut’ roepen is nogal makkelijk.
Wat heb je precies geprobeerd en wat was er zo slecht aan?
Nou neem bijvoorbeeld die pedalen die de sounds van Brian May en Clapton produceren. Nogmaals ik herken het wel maar het klinkt zoals voedingsmiddelen met kunstmatige smaakstoffen die natuurlijke smaken imiteren smaken.
Maar je wilt een voorbeeld? Neem bijvoorbeeld het Boss BC-2 combodrive pedaal. Het staat er niet op maar bij dit pedaal wordt de COSM modeling techniek toegepast. Klinkt aardig als een AC-30 maar zeker wanneer je de drive openzet dan hoor je het geluid steeds kunstmatiger worden. Je kan trouwens echt zien dat je van gitaarnet komt met je wel of niet serieus nemen, signature gitaarnet.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Nah, je kan ook niet veel verwachten van een boss compact qua modeling betreft. Daarvoor bevat deze gewoon te weinig dsp. Heb je misschien al een van de systemen getest die in de topictitel staan?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Kale kip »

Ja de Ax, over de Helix heb ik ook gespeeld en vond het wel beter dan die goedkope multi fx dingen maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ok
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door basloze fret »

Ooit een Kemper of een Axe fx in het echt geprobeerd Kale Kip? Jij noemt wat pedalen die niet echt modelling zijn zoals die Brian May en die Eric Clapton. Het gaat in dit topic over versterker en cab modelling. Dat is tegenwoordig zo ver ontwikkeld dat het heel prima klinkt. Maar dan moet je het wel in het duurste segment zoeken. Niet in Boss en de goedkopere Line 6 modellen etc.
Plaats reactie