Het grote modeling topic (Kemper, bias, Boss, axe fx, helix)

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Goose »

Ik heb zelf wat vragen over zo'n modeling versterker.
Ik neem aan dat zo'n versterker erg veel opties qua geluiden en enz want ze zijn erg prijzig. Maar hoeveel van die versterker opties gebruik je nu werkelijk binnen 1 band? En dan bedoel ik niet de effecten enz. Is het dan vooral wat tone shaping wat je anders door een eq pedaal zou doen? In al mijn bands heb ik zelf gemerkt dat mijn versterker altijd het zelfde bleef qua instellingen en ik de sound veranderde met effecten en pickup selectie en heel iets aan toon regeling op de bas.
Dan zou voor mij zo'n modeling versterker een overbodig iets zijn, of mis ik iets?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Goose schreef: 25 aug 2018, 09:32 Dan zou voor mij zo'n modeling versterker een overbodig iets zijn, of mis ik iets?
Nee hoor. Voor mij is het meer een praktisch iets. Met een repetitie neem ik alleen een bas en de helix mee. Inprikken op de pa en klaar.

Ten eerste heb ik deze gekocht voor gitaaropnames te maken. Er zitten verschillende versterkers/cabs in dus daar hoef ik al geen vermogens aan uit de geven. Tevens hoef ik niet te leren hoe een mix geplaatst moet worden om het enigszins goed te laten klinken. Dat regel ik met een ir.

Voor bas gebruik ik hier een vintage ultra V2 voor.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Jimb »

Bij mij ook voor praktische redenen:

- heb al een paar keer last gehad dat de knoppen verdraaid ware op mijn pedal board waardoor de volumes fucked up waren, best klote bij een optreden met korte ombouwtijd ;)
- En ik speel met 4 bassen (5 snaar gefret, fretless, EUB en 12-snaar), dus daar zitten ook volume verschillen in, die zijn zo ook makkelijker te beheersen (vind de geluidsman ook heel fijn).
- En ik heb nu een preset waarin ik op het lage pad een VST buizenbak heb met 2x 8x10 kasten en voor het hoge pad een billy shehan top met een 2x12 en 2x10 kastje. met 2 distortions alleen op de hoge pad zodat het laag beter overeind blijft, dat is anders niet te tillen zo'n opstelling
(- Hoef geen bergen losse pedaltjes te kopen om te experimenteren met sounds.)
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Neo Land
Berichten: 313
Lid geworden op: 14 aug 2007, 10:16

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Neo Land »

Jimb, over welk apparaat hebben we het nu? Ben wel benieuwd.
Headless nut!
Steinbergers en nog veels te veel meer...
https://youtube.com/channel/UCmhm62xlZvq4xNITaZH1b7g
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Jimb schreef: 28 aug 2018, 11:21 Hoef geen bergen losse pedaltjes te kopen om te experimenteren met sounds.
Maar dat is wel 1000x leuker! :jaaaaa:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Jimb »

Sjtevel 1984 schreef: 29 aug 2018, 08:13 Maar dat is wel 1000x leuker! :jaaaaa:
Dat wel, maar dit is praktischer
Neo Land schreef: 29 aug 2018, 07:11 Jimb, over welk apparaat hebben we het nu? Ben wel benieuwd.
Ik heb een Helix
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Er staan een aantal effecten waarvan er niks vergelijkbaars in de helix zit, anders had ik wel de overstap gemaakt. Ik kan hiervoor wel met de 4 effectloops gaan werken, maar dan ben ik met een nog groter pedalboard aan het slepen dan ik nu al heb.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Strabel »

Toch even een opmerking over "cab simulatie".
Dit " effect" heeft alleen zin (in mijn optiek) als je dat signaal naar bvb een mengtafel(pa) of in ear stuurt.
Als je dit op een bas installatie doet en zet bvb een ampeg cab sim op een bvb markbas cab klinkt dit anders dan op bvb een Gallien Kreuger,dus mijn's inzien dus nutteloos.
Je zou dan moeten kunnen instellen op welke cab je een cab sim gebruikt. :jaaaaa:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Sjtevel 1984 »

Uiteraard. Mocht ik hem in combinatie met een amp en pa, spilt ik het signaal en gaat de speaker simulatie alleen in het signaal richting pa.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door berth »

Jimb schreef: 28 aug 2018, 11:21 - En ik heb nu een preset waarin ik op het lage pad een VST buizenbak heb met 2x 8x10 kasten en voor het hoge pad een billy shehan top met een 2x12 en 2x10 kastje. met 2 distortions alleen op de hoge pad zodat het laag beter overeind blijft, dat is anders niet te tillen zo'n opstelling
Ik heb ook een helix, maar nog geen cross-over kunnen vinden tussen de effecten. Hoe doe je dit hoog/laag splitsen?
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Jimb »

In de split zelf kun je het instellen, of je kan er een EQ effect na de split zetten met highpass of lowpass filters, ik heb overlap in de frequenties zitten, dus ik gebruik de EQ methode (dacht ik), als ik tijd heb zal ik een kijken om een screenshot/opnames te maken.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Strabel »

In principe fungeren je 2 versterkers ook al als cross over als je daar de eq op afsteld toch?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door Jimb »

Dat werkt dan toch net wat anders, ligt er ook aan hoe de EQ van de versterker werkt, zijn de low en hight freq knoppen shelfs of hebben een kleinere bandbreedte. Ook kun je dan minder nauwkeurig je frequenties / slope instellen.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door berth »

Jimb schreef: 29 aug 2018, 13:52 In de split zelf kun je het instellen, of je kan er een EQ effect na de split zetten met highpass of lowpass filters, ik heb overlap in de frequenties zitten, dus ik gebruik de EQ methode (dacht ik), als ik tijd heb zal ik een kijken om een screenshot/opnames te maken.
Die eq methode had ik ook al gebruikt, maar is niet wat ik wil. Het "In de split" zelf instellen heb ik nooit geprobeerd (en kan ik zo 1,2,3 nu ook niet viinden in de handleiding.) Ik ben wel benieuwd naar je screenshots mocht je daar tijd voor vinden.

[edit] crossover frequentie instelling bij spilt inmiddels gevonden.
erikjrnk
Berichten: 458
Lid geworden op: 27 nov 2003, 18:32

Re: Het grote modeling topic (Kemper, bias, axe fx, helix)

Bericht door erikjrnk »

Hoe is de ervaring met het pitch shift gedeelte (octaaf omhoog) op de Helix?
Bijvoorbeeld in vergelijking tot een pitchfork of micro pog?

En welke IR's gebruiken jullie voor de bas (en voor gitaar)? Ergens betaalde IR's gedownload of zijn er ook gratis goede IR's te vinden?
Plaats reactie