Aguilar Tone Hammer pre-amp: meer warmte?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Aguilar Tone Hammer pre-amp: meer warmte?

Bericht door Walk-the-Bass »

Ik ben al lange tijd tevreden over mijn Trickfish .5 bullhead (klasse D) versterker. Hij kan rete-hard en de EQ is prima bruikbaar. Maar... ik mis af en toe wat "warmte" in het geluid. Het geluid nu klinkt zeer direct maar ook ietwat "koud"? Ik mis een soort van "smerigheid" een soort van smeuïgheid. Ik heb met behulp van een goede compressor de boel wat proberen op te leuken, maar hoe graag ik als gitarist ook van compressie hou, als bassist kan ik er totaal niet mee overweg.
Ik worstel al enkele weken met het idee om de Aguilar Tone Hammer pre-amp aan te schaffen. Deze zou ik in de effect-loop van de versterker kunnen zetten, of gewoon als effect gebruiken. Zou dit het basgeluid wat meer kunnen opleuken?
Wat zijn jullie ervaringen met de Tone Hammer pre-amp?
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Aguilar Tone Hammer pre-amp: meer warmte?

Bericht door aap »

Waarom, als je van compressie houd kun je er op bas niet mee overweg? Ik heb de tonehammer gehad, geweldig pedaal echter denk ik niet geschikt voor jouw situatie. En een nadeel is dat beide kanalen qwa volume erg afwijking en dat is jammer.

Ik gebruik nu een diamond bass compressor. Dit ervaar ik wel als een pedaal wat je bas, dikker en warmer maakt. Geen slapcompressor maar iets wat altijd aan is voor subtiel compressie en een dikker signaal.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Aguilar Tone Hammer pre-amp: meer warmte?

Bericht door Unlord »

Gebrek aan warmte ligt, naar mijn ervaring, meer aan je cabinet en je bas dan aan je amp. Met je EQ zou je al een boel moeten kunnen doen. Dat heb je geen toonhamer extra voor nodig. Probeer de hoge middentonen er eens wat uit te filteren, vooral rond 1K. Zet je tweeter op je cab uit. Gebruik een passieve bas. Probeer, kloot, voordat je koopt.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Aguilar Tone Hammer pre-amp: meer warmte?

Bericht door aap »

Als ik aan een pedaal denk wat meer warmte kan geven is de solidgold beta FX het eerste wat ik zou kopen BTW

[Youtube]https://youtu.be/DJlstv35nyc[/Youtube]
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: Aguilar Tone Hammer pre-amp: meer warmte?

Bericht door klaasvaak »

Ik zou de compressie uitzetten,
Op je versterker wat laag erin met de EQ.
Dan het hoog eruit draaien. En dan steeds iets hoog erbij draaien tot je warm geluid hebt. Met genoeg hoog voor definitie.
Zo heb ik het gedaan met mijn Fafner en Tonehammer. Op mn 1x12 xlt van Eden
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Aguilar Tone Hammer pre-amp: meer warmte?

Bericht door we tigers »

Aap heeft de juiste suggesties reeds gedaan! De Diamond Bass Compressor heb ik ook gehad en is een geweldige compressor. Ik hou niet zo van compressors maar deze is tof. Geeft wat vlees aan de botten zonder de boel te squashen. Sinds ik de SolidGold FX Beta heb gebruik ik de Diamond niet meer en is die vertrokken. Heerlijk subtiele overdrive met een mooi bumpje in het midlaag. Tezamen met de compressor in mijn Orange top (die meer een soort van boost is) een perfect klinkende combi.
En wat Unlord zegt, eerst klooien met de EQ en kijken waar je uit komt.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Re: Aguilar Tone Hammer pre-amp: meer warmte?

Bericht door Walk-the-Bass »

Heren bedankt voor de reacties. Naar aanleiding van de reacties ben ik gaan experimenteren.
Als eerste ben ik met de EQ aan de slag gegaan. Tweeter van de 1x12 cab wat meer dicht en ook wat meer midden en vooral hoog weggedraaid met de EQ. Resultaat: toon werd al ietwat wat warmer, maar vooral “ ronder”.

De SolidGold FX op youtube uitgebreid beluisterd, en ik begrijp het principe van wat “haar” creëren met een overdrive pedaaltje. Maar… er zijn zo ontzettend veel overdrive pedalen, dat ik toch nog even verder heb gekeken…. En toen kwam ik weer uit bij de Tone Hammer pre-amp, want die heeft ook een overdrive mogelijkheid!

Uiteindelijk toch de Tone Hammer pre-amp besteld… En het pedaal doet exact wat ik verwachtte. Met de EQ settings neutraal, kleurt de TH het geluid al iets, en ik vind het een prettige kleuring. Het geeft het geluid al direct wat “warmte” mee. Het lijkt wel of “het koude kille van een D klasse amp” ter plekke verdwijnt. En vooral als er met de uitgebreide EQ mogelijkheden van de TH wordt gedraaid, komt een zeer grote verscheidenheid aan klankmogelijkheden naar voren, meer dan met de EQ van mijn amp. De TH kleurt zoals ik al zei, maar ik vind het een uiterst aangename kleuring. En als het drive-deel van de TH wordt ingeschakeld, maar de gain laag wordt gehouden, dan komt exact hetzelfde resultaat als met de SolidGold FX: nog weer warmte en daarbij een stukje compressie. Heerlijk!

Samenvattend: internet is lovend over de TH pre-amp en in dit geval vind ik de lovende reacties compleet terecht. De TH pre-amp is een veelzijdig Zwitsers zakmes. Hij kleurt, is zeker niet neutraal klinkend, maar de kleuring vind ik super.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Aguilar Tone Hammer pre-amp: meer warmte?

Bericht door Unlord »

Mooi gedaan dus!
Plaats reactie