Plaatsing compressor
Plaatsing compressor
Ik ben een beetje aan het klooien met de positie van mijn compressor.
Binnenkort ga ik mijn pedalboard opnieuw indelen. Op dit moment zit mijn compressor aan het begin van mijn keten.
De envelop zit er direct achter. Nu lees ik veel dat het slimmer is om die compressor juist achter de envelop te plaatsen.
Maar nu ik straks toch alles opnieuw ga indelen, vroeg ik mij af waar ik de compressor nou het beste plaatsen kan.
Uiteraard ga ik straks alle posities wel even uitproberen.
Maar waar hebben jullie de compressor geplaatst?
Binnenkort ga ik mijn pedalboard opnieuw indelen. Op dit moment zit mijn compressor aan het begin van mijn keten.
De envelop zit er direct achter. Nu lees ik veel dat het slimmer is om die compressor juist achter de envelop te plaatsen.
Maar nu ik straks toch alles opnieuw ga indelen, vroeg ik mij af waar ik de compressor nou het beste plaatsen kan.
Uiteraard ga ik straks alle posities wel even uitproberen.
Maar waar hebben jullie de compressor geplaatst?
Re: Plaatsing compressor
Ik heb hem aan het eind in de effects loop van mijn noise-gate zitten, voor deze compressor zit alles wat bijgeluiden en pieken (envelope, wah en dirt) kan leveren.
Heb ook nog een compressor aan het eind van de chain maar nog voor de looper zitten, gebruik deze eigenlijk alleen maar om net dat beetje meer strakheid in de loop te krijgen.
Heb ook nog een compressor aan het eind van de chain maar nog voor de looper zitten, gebruik deze eigenlijk alleen maar om net dat beetje meer strakheid in de loop te krijgen.
Mijn zelfgebouwde 'de afwerking' basgitaren.
Mijn eigen 'DHZ gedoe' topic hier op BGF.
Alles wat me niet bevalt kan ik aanpassen!
Mijn eigen 'DHZ gedoe' topic hier op BGF.
Alles wat me niet bevalt kan ik aanpassen!
- Sjtevel 1984
- Berichten: 2828
- Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06
Re: Plaatsing compressor
Ik heb de mijne direct achter de tuner zitten, met daar achter mijn octaver en synth (pedalen wat een strakker signaal wel waarderen), een envelop filter heb ik niet.
Omdat een envelop filter aanslag gevoelig is, zou ik hem in jouw geval achter het filter zetten, óf voor aan en bij het gebruik van het filter de compressor uit zetten.
Omdat een envelop filter aanslag gevoelig is, zou ik hem in jouw geval achter het filter zetten, óf voor aan en bij het gebruik van het filter de compressor uit zetten.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Re: Plaatsing compressor
hier vergelijkbare ondervinding. Drive/Octaver/Filter/Synth - werkte gewoon allemaal beter voor de compressor. De modulatie daar weer achter (chorus, reverb, delay).
Jericho Alpha Black
Dean Edge Q6
QSC GX-5 poweramp + Two Notes LeBass
SWR Goliath III/Son of Bertha
Line 6 Studio Lowdown 110
Dean Edge Q6
QSC GX-5 poweramp + Two Notes LeBass
SWR Goliath III/Son of Bertha
Line 6 Studio Lowdown 110
Re: Plaatsing compressor
Mijn keten is drive - compressor - tuner/mute - amp
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Re: Plaatsing compressor
Vooraan in de keten.
Bas - lmb3 - versterker of DI
Bas - lmb3 - versterker of DI
Re: Plaatsing compressor
Stempedaal, compressor, buis-mic-preamp, boost/fuzz, chorus, buis-bas-preamp, versterker.
C'est la retorique qui fait la musique
Re: Plaatsing compressor
Apart dat 45% verkiest om te beginnen met een compressor.
Ik vind dat drives - die aanslaggevoelig kunnen zijn - dynamischer klinken vóór een compressor. Voor envelope filters is dit nóg veel relevanter.
Het enige wat ik na een compressor zou zetten is delay/reverb.
Ik vind dat drives - die aanslaggevoelig kunnen zijn - dynamischer klinken vóór een compressor. Voor envelope filters is dit nóg veel relevanter.
Het enige wat ik na een compressor zou zetten is delay/reverb.
Re: Plaatsing compressor
Helemaal mee eens Haico, bij mij staat ie ook na mijn Envelope, Drive en Fuzz pedalen, Octaver (die zou overigens beter na de compressor kunnen maar ik wil hem juist weer voor mijn Fuzz.. keuzes dus). Na de compressor komt nu mijn Microsynth en wah. De micosynth tracked iets beter na de wah en qua aanslaggevoeligheid gaat het goed, ook daar weer de keuze tracking tov aanslaggevoeligheid. modulatie effecten na de compressor.Haico schreef: ↑26 jun 2018, 15:50 Apart dat 45% verkiest om te beginnen met een compressor.
Ik vind dat drives - die aanslaggevoelig kunnen zijn - dynamischer klinken vóór een compressor. Voor envelope filters is dit nóg veel relevanter.
Het enige wat ik na een compressor zou zetten is delay/reverb.
Re: Plaatsing compressor
Ik denk wel dat je met een "goede" compressor ,met attack en release time de aanslaggevoeligheid een beetje kunt opvangen,blijft wel een beetje experimenteren wat het beste resultaat geeft.
Op zich niet zo raar dat 45% (of meer) voor het begin van de keten kiest want niet iedere bassist gebruikt een overdrive of distortion maar bvb wel een
octaver en voor "tracking" effecten helpt een compressor natuurlijk prima aan het begin van de keten.
Op zich niet zo raar dat 45% (of meer) voor het begin van de keten kiest want niet iedere bassist gebruikt een overdrive of distortion maar bvb wel een
octaver en voor "tracking" effecten helpt een compressor natuurlijk prima aan het begin van de keten.
Feeling the groove is everything.
Re: Plaatsing compressor
Ik speel nogal dynamisch en dan is het wel prettig om 2 x te compressen heb ik gemerkt.
C'est la retorique qui fait la musique
Re: Plaatsing compressor
Een beetje dynamiek in je geluid behouden is denk ik ook niet erg ,anders comprimeer je alles plat en komt je spel ook niet altijd tot zijn recht.
Feeling the groove is everything.
Re: Plaatsing compressor
Dat klopt, het komt heel precies. Eigenlijk gebruik ik het boss-pedaal als limiter vooraan en de buisjes als compressor aan het eind. Als ik het goed afstel kan ik er alle kanten mee op, als ik het te strak zet klinkt alles even hard.
C'est la retorique qui fait la musique
Re: Plaatsing compressor
Heb een goed artikel gevonden:
Where to put a compressor in the fx chain:
________________________________________
It's almost entirely just a question of personal preference, but here are some considerations:
• An envelope filter, or any other effect that relies on dynamic control from your instrument, will usually go before the compressor since a compressed signal may not trigger the envelope follower properly. Also, many filters put out volume spikes that can't be restrained just using hand technique. On the other hand, some people want a more consistent, even response from their filter; so in that case they may benefit from putting the compressor first. Both compression and envelope effects are dependent on the levels of the signal feeding into them, so you have to analyze your own case to see which way makes the most sense for you.
• Overdrive, distortion, and fuzz compress your signal already, so additional compression is often unnecessary. Additionally, compression can often roll off the "edge" of the distorted signal, even to the point of nearly canceling out the dirt effect altogether (in extreme cases). So you don't want to place the compressor after the dirt. On the other hand, many overdrives work/sound best if your signal has a wide dynamic range going into them, so in that case you wouldn't want the compressor before the dirt either! It's often best to just switch the compression off while using OD/distortion. If that's not an option, just experiment to find the compromise that sounds OK to you.
• Most phasers, flangers, wah-wahs, vibratos, choruses, vocoders, and talkboxes are not too particular about whether there is compression before or after; however some of them may put out strong resonant peaks which could be kept in line by putting the compressor after.
• Pitch-shifters often track better after a compressor, since the incoming signal is kept at a steadier level.
• Tremolo is an amplitude effect, where the whole point is a steep difference between the high and low levels. So putting a compressor after tremolo is pretty much pointless. If your tremolo needs a less extreme range, then turn down its "depth" knob.
• With delay and reverb, if you put a comp after an echo effect the compression will increase the presence of the trailing echoes, but on the other hand it will also increase any noise (for example from an analog delay). If you use the noise gate feature built in to some compressors, though, it will cut off the trailing ends of the echoes--so switch off the gate, or put it ahead of the echo effect.
• In the case of using a line-level rack compressor, your choices are fewer: it generally has to go between your preamp and power amp, or in a line-level loop, which usually means it is going after all of your pedals. So you'll have to weigh the pros and cons of the effect of the compression on your whole signal with and without your other effects. Unless you just prefer having the compression or limiting at the end of your signal chain anyway, I'd suggest that rackmount comps are better for people who don't change their tone around a whole lot, or where your main use for compression is just peak limiting rather than sustain or a "squish effect".
https://www.ovnilab.com/articles/chain.shtml
Where to put a compressor in the fx chain:
________________________________________
It's almost entirely just a question of personal preference, but here are some considerations:
• An envelope filter, or any other effect that relies on dynamic control from your instrument, will usually go before the compressor since a compressed signal may not trigger the envelope follower properly. Also, many filters put out volume spikes that can't be restrained just using hand technique. On the other hand, some people want a more consistent, even response from their filter; so in that case they may benefit from putting the compressor first. Both compression and envelope effects are dependent on the levels of the signal feeding into them, so you have to analyze your own case to see which way makes the most sense for you.
• Overdrive, distortion, and fuzz compress your signal already, so additional compression is often unnecessary. Additionally, compression can often roll off the "edge" of the distorted signal, even to the point of nearly canceling out the dirt effect altogether (in extreme cases). So you don't want to place the compressor after the dirt. On the other hand, many overdrives work/sound best if your signal has a wide dynamic range going into them, so in that case you wouldn't want the compressor before the dirt either! It's often best to just switch the compression off while using OD/distortion. If that's not an option, just experiment to find the compromise that sounds OK to you.
• Most phasers, flangers, wah-wahs, vibratos, choruses, vocoders, and talkboxes are not too particular about whether there is compression before or after; however some of them may put out strong resonant peaks which could be kept in line by putting the compressor after.
• Pitch-shifters often track better after a compressor, since the incoming signal is kept at a steadier level.
• Tremolo is an amplitude effect, where the whole point is a steep difference between the high and low levels. So putting a compressor after tremolo is pretty much pointless. If your tremolo needs a less extreme range, then turn down its "depth" knob.
• With delay and reverb, if you put a comp after an echo effect the compression will increase the presence of the trailing echoes, but on the other hand it will also increase any noise (for example from an analog delay). If you use the noise gate feature built in to some compressors, though, it will cut off the trailing ends of the echoes--so switch off the gate, or put it ahead of the echo effect.
• In the case of using a line-level rack compressor, your choices are fewer: it generally has to go between your preamp and power amp, or in a line-level loop, which usually means it is going after all of your pedals. So you'll have to weigh the pros and cons of the effect of the compression on your whole signal with and without your other effects. Unless you just prefer having the compression or limiting at the end of your signal chain anyway, I'd suggest that rackmount comps are better for people who don't change their tone around a whole lot, or where your main use for compression is just peak limiting rather than sustain or a "squish effect".
https://www.ovnilab.com/articles/chain.shtml
Re: Plaatsing compressor
Ja, alle timebased dingen eigenlijk. Ook chorus, flanger en phasers reken ik daar onder...ik zet ze liever achter een compressor. Soms is het goed om een mooi clean signaal te hebben (zoals bij een octaver), en is ervoor beter. Bij envelopes vind ik een compressor erachter ook noodzakelijk, je moet je dynamiek behouden voor het effect, en het uitgangssignaal van een envelope is nogal dynamisch. Je overstuurt al snel een ingangsignaal verder in de chain.Haico schreef: ↑26 jun 2018, 15:50 Apart dat 45% verkiest om te beginnen met een compressor.
Ik vind dat drives - die aanslaggevoelig kunnen zijn - dynamischer klinken vóór een compressor. Voor envelope filters is dit nóg veel relevanter.
Het enige wat ik na een compressor zou zetten is delay/reverb.
Alles kan natuurlijk, het is maar net welk effect je wil bereiken.