Korte test volts overdrive

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Korte test volts overdrive

Bericht door Goose »

Ik was een paar weken terug al benieuwd naar wat de hoeveelheid volts met de overdrive pedalen zou doen qua geluid. Nu het Billy Joel project voorbij is heb ik vandaag even een korte snelle test gedaan.
Ik daarvoor een Moody Hjart Muller en een Celestial Capricorn gebruikt. De TAAS BasScreamer is even uitgeleend. Bij de Muller heb ik wel een aantal mods gedaan dus die is niet standaard.
Ik heb ze voor het gemak en de buren en om dat wat directer en duidelijker te horen getest met een koptelefoon.
Gelijk nadat ik ze eerst met 9 volt heb geluisterd ben ik eerst begonnen met 12 volt. Wat gelijk opvalt is dat je wat meer laag erin krijgt. Ook het hoog komt er wat meer in zonder te irritant schel te worden. Ook de verzadiging wordt wat minder, minder gain zeg maar. Dat kan weer herstellen door er wat meer gain erin te draaien. Met als gevolg dat je dezelfde gain weer hebt maar dan met iets meer laag en een hintje hoog. Ook heb je iets meer dynamiek/clean geluid.
Naarmate je de volt opvoerd krijg je maar heel iets meer laag erbij maar wel wat meer dynamische duw erbij. Zeg maar meer OEMPF. Het geluid is minder gecompressed waardoor je vooral bij de aanslag wat meer die duw van je cleane geluid erin krijgt. Bij de ene pedaal wat meer dan bij de andere.
Naar mate de volt opvoerd krijg je dus minder gain (wat je kan bij draaien tenzij je altijd al je gain vol open had) en wordt het meer dynamisch en wordt de klank wat breder. 1 ding wordt wel wat minder en dat is de verzadiging en/of het 1 geluid zijn. Vooral bij de Muller leek het bij 18 volt een 2 geluiden mix te zijn. Een clean met een overdrive erbij, of andersom afhankelijk van je instellingen. De Capricorn heeft daar minder last van en blijft wel redelijk 1 geheel qua geluid bij elkaar.
Ik twijfel nog welke volts ik wil gaan gebruiken. Een test over de speaker zal het moeten uitwijzen. Ik denk dat mijn drive vooral uit de Capricorn zal gaan komen met of 16 of 18 volt.
Bij 12 volt heeft hij wat meer laag, bij 16 wat meer dynamiek en bij 18 wat meer meer OEMPF erbij.
In ieder geval is het zeker aan te raden om het is een keer uit te proberen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1457
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Re: Korte test volts overdrive

Bericht door koen van soelen »

Coole test! Maar ik denk dat je niet bij álle pedalen zomaar het voltage kan verhogen toch? Ik zie alweer rokende printjes en uitdovende LEDjes voor me. Of valt dat mee?


EDIT; ik zie nu net je andere draadje....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Korte test volts overdrive

Bericht door Goose »

Inderdaad, eerst altijd checken of het pedaal het wel aan kan. De pedalen die ik nu thuis heb:
TAAS BasScreamer
Moody Sounds Muller
Celestial Capricorn
Kunnen allemaal tot 18 volt.
Ik heb gisteren nog gevraagd dus bij EHX over de Bass Big Muff, die kan tot 12 volt.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie