Made in China pedaaltjes

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Made in China pedaaltjes

Bericht door joostone »

Niet alleen zijn budget bassen tegenwoordig veel beter dan die multiplex rommel uit de jaren 80 en 90, ook pedaaltjes zijn tegenwoordig best aardig!

Goedkope pedaaltjes, eigenlijk is dit jarenlang troep geweest. Heb heel wat plastic pedaaltjes voorbij zien komen van inmiddels vervlogen merken. Soms was de sound nog wel aardig, maar de bouwkwaliteit was ronduit slecht. Knoppen of kapjes braken af, of soms brokkelde het plastic gewoon af. Behringer is eigenlijk het meest recente voorbeeld. Sommige pedaaltjes klinken nog best aardig, maar je moet ze vooral niet teveel gebruiken. Maar ze kosten dan ook weinig, dus krijg je gewoon waar voor je geld.

Het afgelopen jaar heb ik ontzettend veel lol met al die effectjes uit China. Denk aan merken als Mooer, JOYO (Harley Benton), Biyang, Palmer, Nux, Caline en nog vele anderen. In tegenstelling tot hun plastic voorgangers zijn deze vaak stevig gebouwd en zien er nog best leuk uit! De prijzen lopen van zo'n 30 tot 70 euro.

Persoonlijk gebruik ik deze effectjes puur voor het plezier. Een tremolo, phaser en delay zal ik niet vaak gebruiken in mijn band. Maar thuis vind ik het erg leuk om ermee te klooien :)

Het is natuurlijk wel zo dat ze vaak bekende pedaaltjes kopiëren. Eigenlijk schenden ze daar wel een copyright mee. Ze zullen geen marketing, onderzoek of ontwikkelkosten hebben... Helemaal eerlijk is het dus niet....hoe zal deze trend zich voortzetten? Als ze te populair gaan worden zullen de grote merken misschien wel omzet gaan missen? Hoe moeten ze dit dan aanpakken?

Maar goed. Wat is jullie ervaring met dit soort pedaaltjes? Ik zelf ben positief over de Harley Benton pedaaltjes (ultimate drive, tremolo en digital delay) die ik nu thuis gebruik.
Marble
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Re: Made in China pedaaltjes

Bericht door Marble »

Ik snap de lol van goedkope pedaaltjes zeker, maar heb ook ernstige bedenkingen van eigenlijk alle goedkope meuk uit China. Precies om wat je zegt, goedkope kopieën, geen ontwikkelkosten, copyright schending.
1 keer me laten verleiden om een Mooer pedaaltje te kopen. Op zich een prima ding, maar alleen maar gezeur met een rare zoem. Ging niet echt lekker. Voor mij dus nooit meer die goedkope meuk...!
Voor thuis kan ik me trouwens prima voorstellen dat je je er erg goed mee kan vermaken, maar dan zou ik eerder een goed multi-effect kopen denk ik...
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Re: Made in China pedaaltjes

Bericht door joostone »

Ik zette gisteren een Harley Benton ultimate drive in mijn mainboard. Er kwam opeens uit licht fluitende toon uit....
De sound van dat ding is echt te gek, en thuis gewoon veel lol mee. Maar thuis heb ik een hele kleine keten...
Ging in mijn grote keten dus goed mis.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Made in China pedaaltjes

Bericht door Rieno »

Wat voor voeding gebruik je? Beide bordjes hetzelfde?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Haico

Re: Made in China pedaaltjes

Bericht door Haico »

Marble schreef: 19 jul 2018, 10:54 Ik snap de lol van goedkope pedaaltjes zeker, maar heb ook ernstige bedenkingen van eigenlijk alle goedkope meuk uit China. Precies om wat je zegt, goedkope kopieën, geen ontwikkelkosten, copyright schending.
1 keer me laten verleiden om een Mooer pedaaltje te kopen. Op zich een prima ding, maar alleen maar gezeur met een rare zoem. Ging niet echt lekker. Voor mij dus nooit meer die goedkope meuk...!
Voor thuis kan ik me trouwens prima voorstellen dat je je er erg goed mee kan vermaken, maar dan zou ik eerder een goed multi-effect kopen denk ik...
Iedereen zijn eigen mening, maar ik vind een aantal argumenten wel ietswat kort-door-de-bocht.

China is een productieland en een kwart van de wereldbevolking woont er. Het is nogal groot. En sinds ik in China geweest ben, en daar fabrieken hebt bezocht, durf ik niet meer alles wat uit China komt te bestempelen als "goedkope meuk". In China heeft het men beter voor elkaar dat wij Westerlingen dat inschatten. Als je bijvoorbeeld ziet wat de kwaliteit is van de auto's die ze daar maken! Dat is de afgelopen 10 jaar echt bijhoorlijk veranderd.

Chinezen werken daar keihard voor. Aan de andere kant zijn de lonen daar aan het stijgen. Er wordt daarom veel geinvesteerd in automatiseren om bij te blijven. En... door massaproductie. Massa is kassa. Massa gaat niet zonder kwaliteit. En zo is het cirkeltje weer rond.

Fluitende/zoemende pedalen staat los van land van herkomst. Mijn EHX pedaal "Made in U.S.A." heeft ook een eigen voeding nodig. Die speelt ook niet lekker samen.

Wat betreft ontwikkeling/copyright. Hoeveel boutiekpedalen zijn gebaseerd op o.a.... Tubescreamer, Distortion+, DynaComp, Fuzz Face...etc.?
Marble
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Re: Made in China pedaaltjes

Bericht door Marble »

Haico schreef: 19 jul 2018, 13:32 Iedereen zijn eigen mening, maar ik vind een aantal argumenten wel ietswat kort-door-de-bocht.

China is een productieland en een kwart van de wereldbevolking woont er. Het is nogal groot. En sinds ik in China geweest ben, en daar fabrieken hebt bezocht, durf ik niet meer alles wat uit China komt te bestempelen als "goedkope meuk". In China heeft het men beter voor elkaar dat wij Westerlingen dat inschatten. Als je bijvoorbeeld ziet wat de kwaliteit is van de auto's die ze daar maken! Dat is de afgelopen 10 jaar echt bijhoorlijk veranderd.

Chinezen werken daar keihard voor. Aan de andere kant zijn de lonen daar aan het stijgen. Er wordt daarom veel geinvesteerd in automatiseren om bij te blijven. En... door massaproductie. Massa is kassa. Massa gaat niet zonder kwaliteit. En zo is het cirkeltje weer rond.

Fluitende/zoemende pedalen staat los van land van herkomst. Mijn EHX pedaal "Made in U.S.A." heeft ook een eigen voeding nodig. Die speelt ook niet lekker samen.

Wat betreft ontwikkeling/copyright. Hoeveel boutiekpedalen zijn gebaseerd op o.a.... Tubescreamer, Distortion+, DynaComp, Fuzz Face...etc.?
Op een forum hoor je kort-door-de-bocht te zijn :wink:

Je hebt ook zeker wel een punt, ze kunnen echt wel wat die jongens. En kwalitatief kunnen (met nadruk op kunnen) ze zeker zeer goed zijn. Waarschijnlijk komt 80-90 procent van alles wat wij hier gebruiken uit China. Maar in veel gevallen wordt het niet daar ontwikkeld, maar alleen geproduceerd. Door een bedrijf wat daar research en development tijd in stopt. Wat zodra het uitkomt door een Chinees wordt gekopieerd.

Wat betreft boutiekpedalen heb je helemaal gelijk, vaak worden daar wat waarden veranderd maar volgt het grotendeels de lay-out van de bestaande pedalen. Misschien heb ik pech gehad met mijn Mooer pedaal, maar ik ben er wel klaar mee.

En qua pedalen zie ik de interessante ontwikkelingen toch wel uit de VS of Europa komen. Maar dat is misschien ook focus?
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Made in China pedaaltjes

Bericht door CaptainSlow »

China is groot, en de kwaliteit kan de opdrachtgever kiezen door de prijs en kwaliteitscontrole. Bij mijn werk konden we in China producten krijgen waarvan de tolerantie gehalveerd was t.o.v Europese topproducenten.

Kwaliteit in de zin van kapot gaan wordt bepaald door de merken die in China laten produceren: waarvoor koop ik het in en hoe regel ik de kwaliteitscontrole. Dat kan dan per model verschillen, maar ook per tijdsperiode.

Kwaliteit als consument is lastig te beoordelen: 100 reviews zegt wel iets, maar vaak niks over levensduur.

Maarja, je moet toch iets he?

Voor mij geldt: zogauw ik te lang zit te zoeken of de kwaliteit wel goed genoeg is, ga ik voor het origineel. Het voorkomen van twijfel en gedoe is dan leidend.


Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd welke modellen leuk klinken!
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Made in China pedaaltjes

Bericht door Sjtevel 1984 »

CaptainSlow schreef: 19 jul 2018, 17:05 100 reviews zegt wel iets
Vaak zijn deze ‘reviews’ vlak na aankoop geschreven (omdat je een cadeaubon of iets dergelijks kan winnen), dus ik neem deze altijd met een flinke korrel zout.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Re: Made in China pedaaltjes

Bericht door joostone »

Rieno schreef: 19 jul 2018, 13:00 Wat voor voeding gebruik je? Beide bordjes hetzelfde?
Thuis gewoon een daisy chain met een adapter van 200ma. Op mn grote board zat hij op een geïsoleerde voeding van 500ma (van ook weer Harley Benton trouwens... ;))
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Made in China pedaaltjes

Bericht door CaptainSlow »

Sjtevel 1984 schreef: 20 jul 2018, 07:38
CaptainSlow schreef: 19 jul 2018, 17:05 100 reviews zegt wel iets
Vaak zijn deze ‘reviews’ vlak na aankoop geschreven (omdat je een cadeaubon of iets dergelijks kan winnen), dus ik neem deze altijd met een flinke korrel zout.
En nog erger de "alweer snel geleverd en goed verpakt door B## zoals gewoonlijk dus 5 sterren!" reviews.
Echt,ze staan er echt tussen.😀
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Re: Made in China pedaaltjes

Bericht door Jerry »

joostone schreef: 20 jul 2018, 14:45 Thuis gewoon een daisy chain met een adapter van 200ma. Op mn grote board zat hij op een geïsoleerde voeding van 500ma (van ook weer Harley Benton trouwens... ;))
Harley Benton Power Plant? Niet om lullig te doen, maar die is niet geïsoleerd.
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Re: Made in China pedaaltjes

Bericht door joostone »

Jerry schreef: 21 jul 2018, 00:17
joostone schreef: 20 jul 2018, 14:45 Thuis gewoon een daisy chain met een adapter van 200ma. Op mn grote board zat hij op een geïsoleerde voeding van 500ma (van ook weer Harley Benton trouwens... ;))
Harley Benton Power Plant? Niet om lullig te doen, maar die is niet geïsoleerd.
Ja? Zo wordt hij anders wel verkocht...Het is doe ISO pro van 69 euro. Niet die van 39,-
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Re: Made in China pedaaltjes

Bericht door Jerry »

joostone schreef: 21 jul 2018, 21:16
Ja? Zo wordt hij anders wel verkocht...Het is doe ISO pro van 69 euro. Niet die van 39,-
Oh joh, ze hebben een nieuwe, schrap in dat geval die opmerking van mij, deze schijnt wel geïsoleerd te zijn!
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Re: Made in China pedaaltjes

Bericht door joostone »

https://www.ehx.com/blog/chinese-pirate ... -the-plank

En ja, daar is de eerste rechtzaak. Electro-Harmonix klaagt Mooer aan. En ze hebben gewonnen!
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: Made in China pedaaltjes

Bericht door Ken »

Goede zaak! Niet vanwege kwaliteit of protectionisme, maar om reden van intellectueel eigendom.
Plaats reactie