Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4354
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Unlord »

Kale kip. Kale, kale kip. Kale kale kale kip toch.

Een bassist die wil dat zijn effect verschil maakt moet hem wél gebruiken zoals het hoort. Dat vertel je er niet bij. Ik kan mijn effecten ook gebruiken als boekensteun of als paperweight. Dat zet geen doden aan de zeik natuurlijk. Je moet ze netjes van stroom voorzien, kabeltjes goed aansluiten, in je loop plaatsen en natuurlijk het knopje indrukken waarmee je hem aanzet. Je merkt dat ie aan staat die het lampje dat dan meestal gaat branden. Beetje volume erin en hoppekee! De kale kip heeft ineens een ander geluidje!

Iedereen die wel eens heeft gespeeld in een band met twee luide gitaristen en een mongool op drums weet dat het basgeluid er sowieso niet toe doet. Met of zonder effecten. Dus ook even erbij vermelden welke muziek je speelt een met wie, kale kip. Kale kale kip! Kipperdekip!

En nu netjes op stok en meer eieren leggen.
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

Tok, tok tok! Ik vind dat de bas in een band er wel degelijk toe doet. Maar neem nou een chorus. Zeker als je een vet basgeluid hebt die als een flinke druk op je oren geeft dan voegt een chorus bijvoorbeeld weinig toe. Zinloos om een chorus bij een bas toe te passen.
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

blablas schreef: 19 aug 2018, 16:29 Who cares of ze het horen, ik vind effecten gewoon leuk om mee te fröbelen.
Kijk daar ben ik het dan wel weer mee eens. Ik denk namelijk dat wanneer een gitarist een solo speelt de gemiddelde luisteraar ook het verschil niet hoort wanneer een gitarist een Big Muff of een overstururde buizenbak gebruikt maar voor de gitarist zelf maakt het veel uit.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door JohnBoy »

Nuances zijn overbodig, zeker in zoiets stompzinnigs als muziek.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Goose »

Uuuhm kale kip......hoezo voegt een chorus niks toe aan een vette bas?????
Wat mij betreft zegt dat alleen maar dat je he effecten niet goed gebruikt. Anders hoor je het echt wel.
Wat voor stijl muziek speel je? En hoe is de rest van je setup?
Laatst gewijzigd door Goose op 19 aug 2018, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

Ik speel rock, pop, funky dingenn new wave achtige dingen. Nee, in de mix is het verschil zo miniem, ook bij een popballad met meerdere instrumenten, dat ik er geen heil in zie.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Goose »

Enne, ze hoeven ook helemaal niet te weten wat de effecten zijn. En ook niet of het een big muff is of een buizenbak. Dat doet er ook helemaal niet toe. Waar het om gaat hoe het klinkt. Bv, die geweldige fuzz gitaar in Creep van Radiohead. Ik zou niet weten welke fuzz het is, ik vermoed een big muff. Maar waar het mij om gaat is hoe hij klinkt, en hij klinkt te gek.
Jij verward horen en herkennen met het wel of niet nuttig zijn. Dan zou het spelen van een bepaalde melodie ook niet nuttig zijn want niemand die weet of het nu een F of een C# is. Dat zijn toch 2 hele verschillende dingen? Waar het om gaat is dat jij als muzikant een. Bepaald geluid en feel wilt overbrengen bij de luisteraar. En als dat lukt dan is je doel bereikt. En dan zal het een worst wezen of ze horen dat het een chorus of een flanger is. Dat is volkomen onbelangrijk.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Goose »

Als het verschil zo klein is, tja waarom zou je ze dan gebruiken. Maar waarom zijn je effecten zo minimaal? Vindt je het zelf anders niet mooi? Vinden je mede bandleden anders niet mooi? Of is de bezetting van de band van die aard dat het al een te volle mix/brei is waardoor je niks meer hoort?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Goose »

Welke effecten gebruik je? En wat en hoe zijn je instellingen ervan?
Ik kan me voorstellen dat je misschien bij funk een autowah of envelopfilter gebruikt. En bij new wave een chorus of flanger.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

Wat ik bedoel is of het de muziek in zijn totaliteit ten goede komt. Dus of het de kwaliteit van de muziek ten goede komt dan zeg ik nee. Neem een nummer als Killer Queen van Queen. De sound en perfectie en de sound van de close harmony geeft dat nummer wat extra's wat mensen onbewust oppikken. Ik denk ook dat de sound van May ertoe bijdraagt dat mensen het als iets bijzonders ervaren.
Maar die gitaar is goed te horen en die koortjes ook. Maar bij de bas is het zo dat je hem alleen mist wanneer je hem weglaat.

Ik vind wel dat Mick Karn van Japan een stempel op het geluid van de band drukte. Maar dat had met zijn manier van spelen te maken.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door deevit »

Effecten zijn overbodig omdat Queen ze niet gebruikte. :thumbsup:
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

Ik allerlei baseffecten geprobeerd zoalseen Boss chorus, compressie, delay en galm en ik vind dat het erg weinig toevoegt. Ik heb ook allerlei instellingen geprobeerd maar het kon mij niet boeien. Rechtstreeks in de amp klinkt het beste vind ik.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Goose »

-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door JohnBoy »

deevit schreef: 19 aug 2018, 22:01 Effecten zijn overbodig omdat Queen ze niet gebruikte. :thumbsup:
John Deacon (vandaag jarig) gebruikte wel degelijk effecten. Zo subtiel dat ze zijn spel het best lieten klinken...
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Strabel »

Grappig,hier zelfs meerdere effecten op een bas.Maakt het uit? i'k dacht het wel.

Edit , Sorry Goose,ik had jouw link niet bekeken ,maar heb/had hetzelfde idee. :wink:
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie