Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

Dag mensen,

Ik vraag me af of de doorsnee luisteraar ook maar iets hoort van enig verschil wanneer een bassist effecten gebruikt. Ik ben van mening dat je net zo goed geen effecten kunt gebruiken, dat scheelt ook een hoop sjouwwerk.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Herman »

Staan er daarom ineens zo wel effecten te koop in het 'aangeboden/gezocht' topic..
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door JohnBoy »

Als je ze niet hoort zijn ze niet zwaar genoeg.
C'est la retorique qui fait la musique
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

Monkey schreef: 19 aug 2018, 10:19 Staan er daarom ineens zo wel effecten te koop in het 'aangeboden/gezocht' topic..
Die bassisten die hun effecten te koop aanbieden zijn er inmiddels achter dat het weinig nut heeft, de bassisten die op zoek zijn naar effecten zijn daar blijkbaar nog niet achtergekomen.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Rieno »

Een mooi voorbeeld van hoe een effect behoorlijk wat toevoegt qua sfeer en hoe hoorbaar het wel degelijk is:



En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden van situaties, zowel live als tijdens een opname, waar een effect veel toevoegt en wel degelijk hoorbaar is.

Het is ook nogal een boute uitspraak die je doet natuurlijk ;) Zo zwart/wit is het eigenlijk nooit.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

Maar dit is een synth apparaatje die je geluid net zo verandert als wanneer je met een speciale pick-up een synthesizer of sampler aanstuurt.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Brand een cd’tje of neem een USB stickje mee met je baspartijen, hoef je ook geen bas, versterker of kabels mee te slepen.

Of nog beter, zet ze op de mail, hoef je zelf ook niet meer te gaan.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

Een beetje narrige reactie. Ben jij dezelfde Sjtevel die ook op dat gitaarforum zit? Maar hoe dan ook, wat heeft het opsturen van een cd e.d. met het al of niet overbodig zijn van het gebruik van effecten te maken?

Maar hoe dan ook, ik moet wel zeggen dat het gebruik van een fuzz of distortion natuurlijk wel wat uitmaakt.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Kale kip schreef: 19 aug 2018, 12:05 Een beetje narrige reactie. Ben jij dezelfde Sjtevel die ook op dat gitaarforum zit?
Dat is correct.

Je geeft zelf aan dat je het onnodig sleepwerk vind. In een ander topic geef je aan dat een versterker onnodig sleepwerk vind. Als je helemaal niks wilt slepen is een cd’tje ideaal. Alles natuurlijk met een flinke korrel zout....

Het feit is dat dit soort topics bepaalde reacties uitlokken.

Back ontopic: subtiele effecten (compressor en andere subtiele effecten) zal het gros van het publiek niks van merken. Des te dramatischer het effect, des te eerder het effect wordt opgemerkt.

De vraag is of je wel wilt dat het publiek jouw effecten hoort. Persoonlijk vind ik, dat mijn effecten in het totaalplaatje moeten passen en voornamelijk de muziek moeten dienen in plaats van er tussen uit springen. Een uitzondering daargelaten....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door phoerd »

Gisteren weer een optreden gedaan met m'n trio. Wat galm op de zang en akoestische gitaar, equalizing op zang en de instrumenten, gate op de microfoons, compressie op gitaar en bas. Allemaal effecten welke het geluid beïnvloeden. Heeft het publiek door gehad dat er effecten gebruikt werden. Ik denk het niet, maar elk effect had z'n nut.
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

Sjtevel 1984 schreef: 19 aug 2018, 12:31
Kale kip schreef: 19 aug 2018, 12:05 Een beetje narrige reactie. Ben jij dezelfde Sjtevel die ook op dat gitaarforum zit?
Dat is correct.

Je geeft zelf aan dat je het onnodig sleepwerk vind. In een ander topic geef je aan dat een versterker onnodig sleepwerk vind. Als je helemaal niks wilt slepen is een cd’tje ideaal. Alles natuurlijk met een flinke korrel zout....

Het feit is dat dit soort topics bepaalde reacties uitlokken.

Back ontopic: subtiele effecten (compressor en andere subtiele effecten) zal het gros van het publiek niks van merken. Des te dramatischer het effect, des te eerder het effect wordt opgemerkt.

De vraag is of je wel wilt dat het publiek jouw effecten hoort. Persoonlijk vind ik, dat mijn effecten in het totaalplaatje moeten passen en voornamelijk de muziek moeten dienen in plaats van er tussen uit springen. Een uitzondering daargelaten....
Ok, dat verklaart veel.

Maar even over het onderwerp. Dat bedoel ik dus. Juist in het totaalplaatje merk je helemaal geen verschil. Dat heeft met het frequentiegebied te maken waar het geluid van een bas zich in bevindt. Met een gitaar ligt het heel anders.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door phoerd »

Omdat een effect niet duidelijk hoorbaar is wil niet zeggen dat het niet bijdraagd aan de sound. Het verschil hoor je dan pas wanneer je het opeens weg laat. Het maakt daarmee wel degelijk uit voor het totaalplaatje, ook voor een basgitaar.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Goose »

Mmm beetje vreemd verhaal.
Ten eerste, als ik ze zelf wel hoor waarom zou iemand uit het publiek het dan niet horen? Als het niet opvalt wil het absoluut nog niet zeggen dat het niet te horen is. Hoevaak heb ik al niet van anderen gehoord dat ze niet weten hoe een baspartij gaat van een bekend nummer. Maar als je dan de bas weghaald dat ze dan gelijk het merken. Dus opvallen en horen zijn 2 zeer verschillende dingen.
Ten tweede, als ik het hoor dat speel ik het ook met een andere vibe en/of ander groove. Ook al zou ik het alleen zelf horen dan nog zou het voor mij meer dan genoeg reden zijn om te te gebruiken en mee te nemen.
En als laatste, om wat voor effecten gaat het? Overdrive, distortion en fuzz zijn best wel makkelijk te horen. Een delay ook. Misschien de rest iets minder maar dat hangt af van de afstelling. Maar nogmaals, vergeet punt 1 niet. Opvallen en horen zijn echt 2 verschillende dingen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door aap »

Ik vraag me af of de doorsnee luisteraar ook maar iets hoort van enig verschil wanneer een bassist effecten gebruikt. Antwoord: Ja dit horen ze, bewust of onbewust.


Ik ben van mening dat je net zo goed geen effecten kunt gebruiken, dat scheelt ook een hoop sjouwwerk. Antwoord: Prima, het scheelt inderdaad wat sjouwwerk!

Ik denk als we een lijst maken met "welke nummers zouden kanslloos klinken zonder baseffect" deze lijst oneindig lang gaat worden.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door blablas »

Who cares of ze het horen, ik vind effecten gewoon leuk om mee te fröbelen.
Plaats reactie