Bas-equalizer of budget multi-effect?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bas-equalizer of budget multi-effect?

Bericht door Gerth »

Ik heb vooral iets van equalizing nodig tussen mijn bas en de versterking (wat dan ook) om de nodige mids specifiek weg te filteren.

Gezien ik qua budget nogal gelimiteerd ben vroeg ik mij af of jullie zouden opteren voor een equalizer voor bas of voor een goedkoop multi-effectje waar dus ook altijd een equalizer inzit en dat dikwijls minder kost dan een eq-pedaaltje...

Alvast bedankt voor de meningen!
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Bas-equalizer of budget multi-effect?

Bericht door Slashhead »

Als het op je amp niet kan;
Ampeg pre-amp Zit een low/hi boost op en 3band EQ. Als je specifieke frequenties wilt kunnen controleren dan kan je beter naar een grafische EQ pedaal kijken.
MultiFX in deze prijsregionen halen vaak meer weg als alleen je mid, ook al staan ze zogenaamd bypass. Vaak gaat hij hoe dan ook de AD/DA conversie in en die is vaak brak, kost dynamiek want de bandbreedte en resolutie (ook al zeggen de specs 32bits oid) is onvoldoende in veel AD/DA converters. Voordeel van MultiFX is dat je wat makkelijker kunt instellen op EQ gebied. Dus parametrisch en of grafisch is beschikbaar. Maar niet mijn keuze. Ik kan op dat gebied eigenlijk alleen de Line6 HelixFX aanraden, maar dat is geen instappertje...
Laatst gewijzigd door Slashhead op 09 apr 2019, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Bas-equalizer of budget multi-effect?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Een zoom B3 of B3n is altijd een goede keus als multi-effect. Daar zitten ook een paar (praktische!) eq’s in. Verder nog een tuner, looper, drum computer (goed voor de timing!), aux in, headphone out, en nog een hele zooi effecten en versterker en cab emulaties.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1933
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Bas-equalizer of budget multi-effect?

Bericht door CaptainSlow »

Zoom b1on voor 50 euro.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Bas-equalizer of budget multi-effect?

Bericht door Rieno »

Ik zou nooit voor een multi-effect gaan als het alleen maar om een EQ gaat.

Multi-effect pedalen zijn (bijna altijd) digitaal en wat al genoemd is door Slashhead: de omzetting van analoog naar digitaal en terug is niet altijd even fijn. Voor het geld dat je besteed aan een goede EQ, heb je kleine kans op een goed digitaal geval.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Haico

Re: Bas-equalizer of budget multi-effect?

Bericht door Haico »

+1

De netste oplossing: Presonus EQ3B in de effects loop van je versterker. 3 banden volparametrisch. 50 Euro tweedehands
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bas-equalizer of budget multi-effect?

Bericht door Strabel »

Het eq geheim voor de bassist TC1140,alleen,niet echt goedkoop en moeilijk te vinden.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Bas-equalizer of budget multi-effect?

Bericht door Gerth »

Alvast bedankt voor de tips!

Een multi-effect zou mij denk ik terug gek doen worden door alle mogelijkheden, iets waar ik net van genezen was... :-).

Dan is dit budgetgewijs waarschijnlijk de beste "nood"oplossing?

https://www.thomann.de/be/behringer_beq_700.htm
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Bas-equalizer of budget multi-effect?

Bericht door Gerth »

BassKees schreef: 09 apr 2019, 16:17 Ik zou eerder deze kiezen: https://www.thomann.de/nl/artec_parametric_eq.htm
Moet ik eens nader bekijken, bedankt voor het idee!

Zou deze ook werken rond de typische bas-frequenties?
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Bas-equalizer of budget multi-effect?

Bericht door Slashhead »

Een parametrische EQ werkt rondom een ingestelde frequentie. Afhankelijk van hoe geavanceerd e.e.a. is dat een enkele of meerdere. Rondom die ingestelde frequentie kan je een bandbreedte definieren, bijvoorbeeld precies OP de frequentie (smalle band) of in een gebied daarom heen (breed). Die moet dan wel breed genoeg zijn voor je toepassing. Dit is alleen handig als je exact weet welke frequentiegebied je wilt boosten of dempen (een van twee, niet beiden). Als het gaat om een gebied waarin je wilt varieren met dempen en boosten dan is een grafische EQ makkelijker. Bijvoorbeeld een roll-off voor het laag en hoog met een beetje duwen of juist extra dempen in het midden. Dat kan niet met een parametrische EQ. Een grafische EQ heeft een aantal frequentie presets en zorgt er vervolgens zelf voor dat er mooie overgangen ontstaan tussen deze presets. In sommige bass amps zie je een combinatie van paramterische EQ met een 3/4 band EQ. Maar dat is wel wat lastiger om mee te werken maar kunnen goede resultaten worden behaald. Je moet je daar echt in verdiepen.
Laatst gewijzigd door Slashhead op 09 apr 2019, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Artec parametric eq

Bericht door BassKees »

Er staat een review op bassic.de https://www.bassic.de/threads/user-test ... .14841834/
De schrijver is niet erg enthousiast over het gebruik bij basgitaar. Maar voor jou zou het heel goed kunnen werken.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Bas-equalizer of budget multi-effect?

Bericht door rensbass »

Niet gewoon een boss geb7? Niet parametrisch, maar fijn en degelijk ding. En meestal niet duur.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bas-equalizer of budget multi-effect?

Bericht door Strabel »

Ik weet niet wat voor een bas je bezit, want actieve inbouw preamp is ook nog mogelijk,soms op internet ook goedkoop te vinden.
Echt goede parametriche/grafische eq's kosten vaak wel wat.Laat je niet teveel verleiden tot goedkope apparaten (misschien even sparen) want
goedkoop kan je geluid ook slechter maken.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Bas-equalizer of budget multi-effect?

Bericht door Gerth »

Strabel schreef: 10 apr 2019, 00:56 Ik weet niet wat voor een bas je bezit, want actieve inbouw preamp is ook nog mogelijk,soms op internet ook goedkoop te vinden.
Echt goede parametriche/grafische eq's kosten vaak wel wat.Laat je niet teveel verleiden tot goedkope apparaten (misschien even sparen) want
goedkoop kan je geluid ook slechter maken.
Wel, als herbeginner op een budget heb ik nu een Harley Benton PB50, zo'n oer-precision-kloon, die overigens héél héél goed meevalt (en ik heb ooit bassen gehad die véél meer kosten dus ik weet waarover ik spreek) maar gezien de stijl die ik tegenwoordig speel toch wel wat eq nodig heeft. Op mijn beide combo's lukt het met de aanwezige toonregeling maar ik wil daar natuurlijk niet alleen afhankelijk van zijn vandaar deze topic.

Het gaat dus om het zo goedkoop mogelijk vervangen van de toonregeling op deze amps dus als een Behringer eq deze job (voorlopig) even goed doet als een Boss kies ik op dit moment liever voor het eerste...
Plaats reactie