Volume verschil bij verschillende versterkers

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Marble
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Volume verschil bij verschillende versterkers

Bericht door Marble »

Eigenlijk 2 vragen in 1 topic...
De situatie: in de oude situatie had ik mijn compressor, wah, dirt/fuzz e.d. voor de versterker (Trace Elliot) en mijn line 6 m9 (voor alle modulatie) in de effectsloop. Dit klonk top en was ik zeer tevreden over. Het vervelende vond ik het gedoe met kabels (effectsloop). Ik ben een tijdje aan het experimenteren geweest om alles voor de versterker te zetten. Wat me direct opviel was dat de line 6 behoorlijk wegviel. Ik ben er van uit gegaan dat dit door de pre-amp en equalizer kwam. Vraag 1 is: klopt dat? Eigenlijk wel raar dat daar een boost in signaal zou zitten toch? Of mis ik iets?

Om het volume verschil op te vangen heb ik nu een boost voor de line 6 gezet, zodat het er harder in gaat. Dit lijkt beter, maar het kan ook zijn dat ik de andere effecten zachter heb gezet. Ik merk nu wel dat op verschillende versterkers ik meer dan wel minder boost moet toevoegen. In sommige gevallen valt de line 6 dus nog steeds weg tov. van clean en distorted geluid (voor de line 6). Hoe kan dit eigenlijk? Mijn signaal veranderd toch niet voordat het de versterker in gaat? Dus dat zou dus toch gelijk moeten blijven? Dan hoef ik volume toch alleen met de versterker te regelen? Of heeft ook dit met de pre-amp of equalizer van de versterker te maken?

Alvast dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Volume verschil bij verschillende versterkers

Bericht door Goose »

Mmmm.
Het kan afhangen van verschillende factoren.
Een preamp versterkt het signaal voordat het de eindversterker in gaat, dus ja daar zit wel een boost in. Voorheen was het line signaal te zacht zegmaar om gelijk uit te versterken. Nu met alle bassen met preamp ingebouwd en alle preamp pedalen enz is dit niet altijd nodig en zou je eventueel direct naar de eindversterker kunnen gaan. En je zou eventueel als het signaal te heet is hem kunnen verminderen met de pad -10 db die sommige versterkers hebben (of de high/low ingangen).
Ik heb wel vaker gelezen dat modulatie en delay effecten het lekkerst werken in een fx-loop. Alles voor de preamp wordt dan door de preamp gehaald en eventueel door de buis danwel de compessor wat gelijk getrokken.
MAAR, nu is het wel zo dat alle preamps weer anders zijn. De 1 werkt wat meer op die en die freq wat wat meer wordt uitversterkt enz. En de ander weer misschien op andere freqs. Het verschil in de levels van het effect en de duidelijkheid kan hierdoor beinvloed worden. Kortom, dit is wel lastig te voorkomen. Het beste zou zijn om eigenlijk altijd op je eigen amp te spelen met alle eigen instellingen enz. Hierdoor weet je gewoon wat er gebeurt en hoe je geluid is. Alle instellingen die je met je effecten hebt gemaakt werken zoals het hoort en je hebt geen problemen.
Wisselen van versterker en dus ook de preamp kan verschil in het gelyid geven en de werking van effecten.
Check bv de nieuwste vlog van JHS over EQ pedalen en wat je er allemaal mee kan bereiken. Alleen al door het signaal aan te passen en het gevolg hiervan op andere pedalen en preamp.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Marble
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Re: Volume verschil bij verschillende versterkers

Bericht door Marble »

Thanks voor je uitgebreide reactie! Ik zal het blog eens checken...
Ik ga ook eens verder duiken in de effects-loop... Als ik het goed begrijp is het enige verschil dus de pre-amp die er voor zit... Dus ik zou met een pre-amp pedaal en evt. een equalizer rechtstreeks in de return van de versterker kunnen prikken? Dan zou ik in principe onafhankelijk van mijn versterker zijn... Desalniettemin is op mijn eigen versterker natuurlijk de mooiste optie!
Plaats reactie